همشهری آنلاین: سخنگوی دولت گفت: اگر ۲۹ اردیبهشت نمادی از انسجام ملی است، پاسخی که نیروهای مسلح و سپاه عزیز به تروریست‌های داعش دادند نمادی از اقتدار ملی است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه  اقدام سپاه پاسداران نشان داد که ایران فراتر از امنیت خود به دنبال تامین امنیت منطقه است، اظهار کرد: داعش یک پدیده تروریستی است که امنیت منطقه را مخدوش کرده است. اقدام سپاه نشان داد، جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با تروریست‌ها همواره امنیت منطقه را در صدر برنامه های خود دارد. کشورهای همسایه از اقتدار ملی ایران باید خرسند باشند و احساس آرامش کنند.

وی با بیان اینکه باید قدردان این فعالیت‌ها باشیم، افزود: در کنار این اقدام نظامی فعالیت‌های امنیتی از سوی سربازان خوش نام، اما گمنام امام زمان (عج) در این ایام انجام گرفت و شناسایی کانون‌های وارداتی از این مجموعه تروریستی و برخورد با آنها این اقدام نظامی را تکمیل کردند.

سخنگوی دولت درباره نظر دولت درخصوص ادامه برنامه های موشکی کشور،‌خاطر نشان کرد: صریح‌ترین نظر دولت در خصوص تقویت بنیه دفاعی و افزایش توانمندی جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس جمهور بیان شد. ایشان با صراحت اعلام کردند که دولت از همه فعالیت‎‌های موشکی سپاه و نیروهای مسلح کشورمان پشتیبانی کرده و هیچ محدودیتی برای تقویت بنیه دفاعی و افزایش توان موشکی کشور قائل نیست و از هر نوع فعالیتی از جمله فعالیت های مطالعاتی‌، اجرایی و آزمایش موشکی دفاع می‌کند. توان دفاعی ما قابل مذاکره، ‌مماشات و انعطاف با هیچ یک از دولت‌های زیاده خواه از جمله آمریکای روسیاه نیست. آمریکا ادعای حقوق بشر دارد،‌ اما از دولت‌های ارتجاعی منطقه از جمله عربستان حمایت می‌کند.

نوبخت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم باید به منافع و امنیت ملی خود توجه کند که البته امنیت ملی ما مخل امنیت منطقه و کشورهای همسایه نیست. فعالیت‌های دفاعی و تقویت بنیه دفاعی کشور در چارچوب دکترین دفاعی ما یعنی بازدارندگی ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برجام محدود کننده برنامه دفاعی کشور است، گفت: برجام محدود کننده فعالیت‌های دفاعی و موشکی ما نیست، ‌زیرا برجام فقط توافقی در حوزه مسائل هسته‌ای بود.

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا حمله موشکی سپاه به تایید شورای عالی امنیت ملی رسیده بود،‌ اظهار کرد: تنبیه و مجازات تروریست‌ها از سوی سپاه باید انجام می‌گرفت. این اقدام یک مسیری دارد که آنها این مسیر را رعایت می‌کنند. آنچه باید در دستور شورای عالی امنیت قرار بگیرد،‌ به شورا منعکس خواهد شد. آنچه صورت گرفته است در مسر درست،‌ منطقی و طبق روال کشور انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت موسسه مالی ثامن اظهار کرد: بانک مرکزی در دولت یازدهم دو تعهد ساماندهی بازار غیر متشکل پولی و سازمان‌هایی که فاقد مجوز لازم و کافی هستند و همچنین تقویت نظام بانکی و ادغام بانک‌ها و موسسات را بر عهده گرفته است که این تعهدات هم در شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسیده است. البته در راه ادغام موسسات مالی یک مقاومت‌هایی انجام می‌شود که آثارش را بر روی سپرده گذاران به جا می‌گذارد.

نوبخت با اشاره به اینکه تحریک سپرده‌گذاران برای جلوگیری از اقدامات بانک مرکزی قابل قبول نیست،‌ خاطر نشان کرد: بانک مرکزی هم باید برنامه‌های خود در جهت تقویت نظام بانکی و ادغام موسسات مالی را به مردم دقیق اطلاع رسانی کند. من به همه سپرده گذاران در این موسسات اطمینان می‌دهم که نگران نباشند، زیرا بانک مرکزی در جهت استیفای حقوق آنها اقدام می‌کند. البته در هیچ کجای دنیا، هیچ بانکی نمی‌تواند همه پول های سپرده گذاران را یکجا به همه آنها برگرداند، ‌زیرا این منابع را در محل‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی برنامه‌ای برای اعلام بانک‌ها یا موسسات در معرض خطر دارد، گفت: وظیفه بانک مرکزی این است که در جهت رفع مشکلات موسسات اقدام کرده و باید در این زمینه هدایت و نظارت داشته باشد. به جای اینکه بانک مرکزی به دلهره عمومی دامن بزند، ‌وظیفه دارد که مشکل موسسات را حل کند. یکی از راه‌های رفع این مشکل اقدام موسسات مالی است. از سویی رسانه‌ها باید آرامش را در جامعه ایجاد کنند و نباید احساس ناامنی در سپرده گذاران ایجاد شود.

نوبخت در خصوص کابینه دولت دوازدهم و میزان تغییرات کابینه نسبت به دولت یازدهم نیز  تصریح کرد: عددهایی که در مورد میزان تغییر کابینه بیان می‌شود،‌ گمانه زنی است. رئیس جمهور مصمم است به مطالبات مردم پاسخ بگوید و تلاش می‌کند کابینه کارآمد هماهنگ‌تر،‌ با نشاط‌تر و موثرتر را شکل بدهد. رئیس جمهور اکنون همه اظهار نظرها را می‌شنود و نهایتا آنچه را که خودش در برابر مردم تعهد داده است را انجام می‌دهد. همانطور هم که همه دولت‌ها از حمایت رهبری بهره برده‌اند، دولت دوازدهم هم از حمایت‌های رهبری استفاده می کند تا به مطالبات مردم پاسخ دهد.

وی درباره موضوعات مطرح شده در سفر حیدرالعبادی به ایران،‌ اظهار کرد: رابطه ما با عراق در میان کشورهای همسایه یک رابطه ممتاز است. ما رابطه مذهبی، برادری و دینی با مردم عراق داریم. به دلیل وجود مرز مشترک می‌توانیم روابط اقتصادی خوبی با دولت عراق داشته باشیم. ما همچنین برای مقابله با تروریست از دولت و مردم عراق پشتیبانی کرده و به آنها کمک مستشاری می‌کنیم. بنابراین سه عرصه همکاری یعنی فرهنگی، اقتصادی و نظامی در میان دو کشور وجود دارد و امیدواریم در این سفر شاهد بهبود و پیشرفت در این سه عرصه باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم ادامه می‌یابد،‌خاطر نشان کرد: با قاطعیت عرض می‌کنم این طرح ادامه می‌یابد. در سه سال گذشته بیش از 48 هزار و 500 میلیارد تومان برای این طرح سرمایه گذاری کردیم که البته شاید با کمی صرفه جویی بیشتر می‌توانستیم عمل کنیم. اکنون این طرح با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و وزارت کار بازبینی و چارچوب خدمات طرح تحول سلامت نیز مشخص شده تا این طرح با دقت و کارآمدی بیشتری اجرا شود. معوقات طرح تحول سلامت نیز پرداخت می‌شود.

نوبخت همچنین با اشاره به ماموریت دولت برای حل مشکل آب و برق استان سیستان و بلوچستان،‌ گفت: من دیروز همراه وزیر نیرو به این استان سفر کردم،‌ پیش از این وزیر نیرو هم از سوی رئیس جمهور موظف شده بود که گزارشی در مورد وضعیت آب و برق منطقه به اطلاع وی برساند که این گزارش در هیات وزیران داده شد. سازمان برنامه و بودجه هم 9 طرح‌ برای آب و 3 طرح برای برق ارائه داد و حدود هزار و 622 میلیارد تومان برای حوزه آب و 175 میلیارد تومان برای حوزه برق تعیین اعتبار شد که در سفر دیروز اجرای این طرح‌ها آغاز شد.

در ادامه خبرنگاری به نوبخت گفت که برخی معتقدند با تحریم‌های جدید آمریکا باید از اقتصاد برجام‌زدایی کرد،  نظر دولت در این باره چیست که نوبخت در جواب، اظهار کرد: قبول کنیم هیات حاکمه آمریکا نسبت به برجام موضع منفی دارد. بعد از استقرار این هیات حاکمه آنها متوجه شدند به تنهایی نمی‌توانند برجام را حذف کنند زیرا پنج کشور بزرگ دیگر هم در این زمینه صاحب رای هستند، بنابراین مواضع خود را تعدیل کردند اما نوع نگاه آنها به برجام تغییر نکرد و هر اقدامی که توانستند در این زمینه انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه در داخل کشور هیات نظری بر برجام وجود دارد که اقدامات طرف مقابل را رصد می‌کند، گفت: در برجام مکانیزم اعتراض هم در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند وجود دارد که تاکنون هیات نظارت گزارشی در این زمینه نداده است، اما اگر گزارش بدهد که برجام نقض شده است ما بر اساس ظرفیت خود برجام برای اعتراض استفاده می‌کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما از همان ابتدا بر اساس اطمینان به طرف مقابل برجام را قبول نکردیم. اگر هم اکنون برجام اجرا نشود ما متضرر نمی‌شویم زیرا ما به همه دنیا ثابت کردیم فعالیت هسته‌ای ما نظامی نیست و تمام قطعنامه‌های شورای امنیت هم علیه ما لغو شد. اگر اکنون برجام نقض شود جهان آمریکا را ناقض تعهدات بین‌المللی و تنش آفرین می‌داند. ما در برجام دست بالا را داشتیم و هیچ نگرانی نداریم. ما ضرر نکردیم و پیروز میدانیم. به مردم کشورمان هم ثابت شد آمریکا در عمل به تعهدات اخلاقی و انسانی خود چقدر ضعیف است. آنها چهره کاملا نمایانی از خشونت و دروغگویی دارند. از طرفی از حقوق بشر صحبت می‌کنند اما از طرفی تامین‌کننده تسلیحات عربستان هستند تا آن تسلیحات بر سر مردم یمن ریخته شود.

وی در بخش دیگری از این نشست درباره تاخیر پرداخت دستمزد حق‌التدریسی‌ها، گفت: دولت با تنگناهای مالی مواجه است و تاخیر در پرداخت‌ها به دلیل بی‌توجهی به فرهنگیان نیست. دولت اعتبارات وزارت آموزش و پرورش را دو برابر کرده و بخشی از بدهی و معوقات فرهنگیان را نیز پرداخت کرده است. من قول دادم تا پایان خرداد ماه معوقات حق‌التدریسی‌ها و بودجه تصحیح اوراق پرداخت شود اما توجه داشته باشیم که منابع دولت هم محدود است.

نوبخت در خصوص برخی اظهارات در زمینه واردات گندم با بیان اینکه در برخی نشست‌ها حرف‌های بی‌اساس زده می‌شود، گفت: سال گذشته حدود 12 میلیون تن گندم خرید کردیم که مصرف ما حدود 10 میلیون تن بود بنابراین سال گذشته و همچنین امسال امکان صادرات گندم را داریم. ما قیمت خرید تضمینی گندم را تا سه برابر افزایش داده‌ایم و به 1300 تومان رساندیم در حالیکه اگر از خارج گندم وارد می‌کردیم برای ما 800 تا 900 تومان هزینه داشت اما ترجیح ما حمایت از کشاورزان است. ما امسال تاکنون حدود چهار هزار میلیارد تومان گندم خرید کردیم که نصف این مبلغ را به گندمکاران پرداخت کردیم. امسال 15 هزار و 252 میلیارد تومان پول گندم می‌دهیم که بخشی از آن را از طریق خطوط اعتباری بانک‌ها تامین می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا رویه‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم تغییر می‌کند و آیا قرار است معاونت اقتصادی در دولت دوازدهم تشکیل شود؟ اظهار کرد: مباحث اقتصادی کلان در دولت یازدهم در هیچ یک از وزارتخانه‌ها به تنهایی اتخاذ نمی‌شد بلکه این مسائل در ستاد اقتصادی دولت با حضور رییس‌جمهور به تصویب می‌رسید. در مورد تشکیل معاونت اقتصادی نمی‌دانم چه کسی این صحبت را کرده زیرا هر کس ممکن است اظهارنظری کند.

وی در مورد قرارداد شرکت نفت با توتال برای تکمیل پارس جنوبی و ابراز نگرانی منتقدان دولت در این زمینه، خاطرنشان کرد: در تنظیم چارچوب قراردادهای نفتی دولت یک فرآیند طولانی و پرپیچ و خم را طی کرده است تا دغدغه منتقدان را هم بشنود. هیچ نهادی حساس‌تر از دولت برای عقد این قراردادها نیست البته از اینکه منافع ملی مورد توجه برخی کانون‌ها قرار دارد استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دولت در مورد ابلاغ پیام رییس جمهور به وزیر امور خارجه قطر توسط جابری انصاری گفت: این پیام شفاهی و در خصوص امنیت منطقه و بهبود روابط دوجانبه بود. خوشبختانه همیشه قطر نسبت به مسائل منطقه‌ای موضع معقول‌تری نسبت به برخی کشورهای دیگر داشت. البته کشورهای دیگری هم در حوزه جنوب خلیج فارس هستند که از سیاست‌های اشتباه عربستان تبعیت نمی‌کنند. قطر هزینه این تفاوت نظر خود با عربستان را پرداخت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامه‌ای برای تقویت روابط تجاری با قطر دارد، تصریح کرد: یکی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی معطوف است به بهبود روابط با کشورهای همسایه و منطقه که قطر هم در این چارچوب می‌گنجد. ما در جهت بسط و گسترش روابط تجاری با قطر که در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است اقدام می‌کنیم.

نوبخت با بیان اینکه در شرایط فعلی قطر همه کشورها باید کمک کنند که این مرحله گذار که طولانی نخواهد بود با موفقیت سپری شود، اظهار کرد: نباید یک بدعت جدید ایجاد شود و کشورها فکر کنند از طریق حصر اقتصادی یا برخورد خشن می‌توانند سیاست‌های خود را بر کشورهای همسایه تحمیل کنند. همه باید کمک کنند این روش غیرمنطقی و خشن جای خود را به روابط حسنه و منطقی بدهد. ما به حل این مشکل از طریق گفت‌وگو استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه شورای اجتماعی کشور دیروز با حضور رییس جمهور تشکیل شد، افزود: برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در شورای اجتماعی کشور 10 دستگاه اجرایی مسئولیت دارند و در سال 95، 2 هزارو 477 میلیارد تومان به این دستگاه‌ها اختصاص یافت که نتیجه اجرای این سیاست‌های کاهش 7 درصدی قتل، 16 درصدی نزاع و درگیری جمعی، 25 درصدی شرارت، 22 درصدی مزاحمت نوامیس، 17 درصدی تجاوز به عنف، 8 درصدی مسائل ناموسی و 3 درصدی سرقت بوده است. البته ما از وضعیت این شاخص‌ها راضی نیستیم اما روند نشان می‌دهد که این شاخص‌ها در حال بهبود هستند.

وی در پایان با بیان اینکه اگر آسیب‌های اجتماعی در وضعیت غیرمطلوبی وجود نداشت رهبری شخصاً وارد موضوع نمی‌شدند گفت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به لحاظ ساختاری تحول ایجاد کردیم یعنی شورای اجتماعی کشور تشکیل شد و برخی از مصادیق آسیب‌های اجتماعی از جمله مشکل ازدواج در اولویت قرار گرفت. البته همه مشکل ازدواج مربوط به مشکلات اقتصادی نیست، زیرا می‌بینیم که در مناطق برخوردار آمار طلاق بیشتر از سایر مناطق است. باید اقدامات دیگری علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی انجام دهیم و بر حل مشکل متمرکز شویم و در حد توان برای حل این مسأله گام برداریم.

کد خبر 373789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha