ماده۲۶ قانون مدیریت خدمات کشوری بیان می‌دارد: دستگاه‌های اجرایی مکلفند مردم را با حقوق و تکالیف خود در تعامل با دستگاه‌های اجرایی آشنا کرده و از طریق وسایل ارتباط جمعی، به‌ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سطح آگاهی عمومی در این زمینه را ارتقا داده و اطلاعات لازم را به نحو مطلوب و مناسب در اختیار مردم قرار دهند.

علاوه بر ماده فوق، در ماده27 قانون مديريت خدمات كشوري آمده است: مردم در استفاده از خدمات دستگاه‌هاي اجرايي در شرايط مساوي، از حقوق يكسان برخوردارند. دستگاه‌هاي اجرايي موظفند حداكثر ظرف مدت 3ماه مراحل، زمان و كيفيت و استاندارد ارائه خدمات و تغييرات آنها را مستند و شفاف كرده و از طرق مختلف به اطلاع مردم برسانند و در صورت بروز هرگونه تخلف، مسئولين دستگاه‌هاي اجرايي مسئوليت پاسخگويي به مردم و شكايت آنان را برعهده خواهند داشت. همين 2 ماده قانوني كافي است كه ببينيم بنياد شهيد و امور ايثارگران در راستاي تحقق اين دو ماده قانوني چه كرده است؟

نكات مهمي كه در اين دو ماده قانوني وجود دارد عبارتند از:
1- تكليف بنياد به آشنايي ايثارگران با حقوق قانوني آنان و تكاليفي كه برابر آنان برعهده دارد.
2- استفاده از وسايل ارتباط جمعي، به‌ويژه صدا و سيما براي افزايش سطح آگاهي ايثارگران به نحو مطلوب.
3- فراهم آوردن شرايط استفاده از خدمات براي ايثارگراني كه داراي شرايط مساوي هستند، از حقوق يكسان و برابر.
4- مستندسازي و شفافيت در مراحل، زمان، كيفيت و استاندارد ارائه خدمات و تغييرات آن ظرف مدت حداكثر 3ماه و اطلاع‌رساني آن به ايثارگران.
5- مسئوليت پاسخگويي به ايثارگران و رسيدگي به شكايت آنان.

با بررسي نكات مهمي كه در قوانين به آن اشاره شد مي‌توان پي برد كه در همه محورهاي تعيين‌شده، بنياد داراي نقص بوده و ناتوان از تحقق اهدافي است كه در قانون ذكر شده است. بررسي علل ناتواني بنياد در تحقق اين اهداف قانوني در اين فرصت ممكن نيست و آن را به وقت ديگري مي‌گذاريم، لكن براين نكته بايد اذعان كرد كه اگر قرار است ديوار بي‌اعتمادي بين ايثارگران و بنياد فرو ريزد چاره‌اي جز شفاف‌سازي و رفع ابهامات موجود نيست.

اگر رياست و ساير مديران بنياد كه به كرات از اجراي 81/5 درصدي قانون جامع سخن مي‌گويند، به شفاف‌سازي در موارد محقق‌شده قانون جامع مي‌پرداختند يا هنگام ارائه پيشنهادهاي اصلاحي قانون جامع، به ايثارگران و تشكل‌هاي آنان اعتماد مي‌كردند و از آنان كمك و مشاوره مي‌گرفتند و يا نظام رسيدگي در كميسيون پزشكي را به جاي ابهامات فراوان و نگراني و تشويش جانبازان، شفاف مي‌كردند يا نظام پرداخت ايثارگران از قبيل حقوق و كمك معيشت را تبيين مي‌كردند و يا در پاسخگويي به قطع سليقه‌اي حقوق ايثارگران، دلايل آن را شفاف بيان مي‌كردند و از پيگيري و شكايت ايثارگران نمي‌هراسيدند، امروز اين ديوار بي‌اعتمادي فراتر و بالاتر نمي‌رفت.

جانبازان فراواني هستند كه در شرايط مساوي از حقوق نابرابر و ناعادلانه بهره مي‌گيرند و كسي حسب قانون به دنبال فراهم آوردن شرايط يكسان حقوقي براي آنان نيست؟

جانبازاني هستند با شرايط مساوي كه از حقوق مختلفي با عناوين حقوق حالت اشتغال، حقوق وظيفه، مستمري و كمك معيشت برخوردارند و به بهانه‌هاي مختلف شرايط يكساني را براي آنان فراهم نمي‌شود.

نظام برخورداري از همطرازي با حقوق كاركنان ثابت نيروهاي مسلح همچنان با آشفتگي مواجه است و تهيه يك دستورالعمل هماهنگي آن، سال‌ها طول كشيده است.

برخي داراي دو دريافتي و بيشتر هستند و عده‌اي از يك پرداختي هم محرومند. در حالي كه مديران و كاركنان بنياد 2 حقوق خود را دريافت مي‌كنند، برخي ديگر از آنان از اين حقوق محرومند و ايثارگران غيرشاغل در بنياد نيز از محروميت مضاعف برخوردارند و در صورت تحقق شرايطي خارج از قواعد و مقررات قانوني، حقوق آنان قطع مي‌شود و پيگيري آنان براي برقراري به سرابي مي‌ماند كه دست‌نيافتني است. كسي حاضر نيست قطع حقوق آنان را حسب قانون مارالذكر به آنان پاسخ دهد و حقوق پيگيري از طريق مراجع قانوني و قضايي را با پاسخ كتبي كه به آنان مي‌دهد، برايشان قائل باشد. 

کد خبر 373732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha