مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

محققان به روشی موفقیت‌آمیز دست‌یافتند که می‌توانند با درمعرض نور قراردادن پشه‌های آنوفل توانایی گازگرفتن آنها را سرکوب کنند.

پشه مالاریا

سركوب پشه در روش جديد با تاباندن ۱۰ دقيقه نور در هر شب صورت مي‌گيرد. محققان اين روش را روي پشه‌هاي آنوفل گامبيا انجام داده‌اند. اين تحقيق مي‌تواند به پژوهش‌ها براي پيشگيري از مرگ‌ومير ناشي از بيماري مالاريا كمك كند.

مطالعاتي كه در دانشگاه نوتردام انجام شده نشان مي‌دهد كه روش در معرض نور قرار گرفتن همچنين مي‌تواند در پرواز پشه آنوفل ماده نيز تغيير ايجاد كند. معمولا مالاريا زماني منتقل مي‌شود كه پشه آنوفل ماده و آلوده فردي را نيش بزند و از طريق نيش پشه‌اي ديگر به فرد بعدي منتقل شود. در واقع وقتي كه پشه فردي آلوده به انگل مالاريا را نيش مي‌زند مقداري ميكروسكپي از خون آلوده را در نيش خود نگه مي‌دارد. يك هفته بعد وقتي پشه مي‌خواهد فرد ديگر را نيش بزند اين انگل با بزاق پشه مخلوط شده و به بدن فرد بعدي منتقل مي‌شود. گونه پشه‌ها در نور گرگ و ميش طلوع و غروب خورشيد فعال مي‌شود يعني رفتارهايي مانند تخم‌گذاري، تغذيه و پروازشان در زمان خاصي از روز صورت مي‌گيرد.

در گزارش اخير سازمان بهداشت جهاني سالانه 212ميلون نفر در دنيا به اين بيماري آلوده مي‌شوند و از ميان آنها 429هزار كودك جان خود را از دست مي‌دهند. درحالي‌كه ديوارها و پشه‌بند‌هاي آغشته به حشره‌كش تا حدودي توانسته‌اند از اين بيماري جلوگيري كنند اما محققان مي‌گويند كه پشه‌ها در حال سازگار شدن هستند. دكتر جايلز دافيلد استاديار بيولوژي دانشگاه نوتردام و نويسنده مسئول اين تحقيق گفت: از يك سو پشه‌ها در حال تطابق با حشره‌كش‌ها هستند و از سوي ديگر آنها زمان تغذيه خود را از شب‌ها به ساعاتي كه آدم‌ها خواب نيستند و با هيچ وسيله‌اي مانند تور محافظت نمي‌شوند، تغيير مي‌دهند. ما نياز داريم كه روش‌هاي مقابله خود را به مانند آنها تغيير دهيم.

سيستم و ابزار‌هاي كنوني مانند پشه‌بند‌هاي آغشته به سم و اسپري كافي نيست. مطالعه روي نور به‌عنوان منبع بالقوه تغيير رفتار پشه‌ها و ترجيح پشه‌ها براي نيش زدن در طول روز موضوعي است كه دكتر دافيلد و تيمش روي آن كار كردند. در اين روش پشه‌هاي گروه كنترل در تاريكي نگه داشته شدند و پشه‌هاي دسته آزمون به‌مدت 10دقيقه در معرض پالس‌هاي توري قرار گرفتند. محققان سپس ميزان تمايل اين دو دسته براي نيش زدن را بررسي كردند و متوجه شدند تمايل پشه‌هايي كه هر دو ساعت در شب به‌مدت ۱۰ دقيقه در معرض نور قرار گرفته‌اند بيشتر سركوب شده است. آنها همچنين متوجه شدند كه سركوب اين دسته از پشه‌ها به‌مدت 12ساعت در شب ادامه مي‌يابد و آنها تمايلي به نيش زدن ندارند. احتمالا پشه‌ها بيشتر توانايي تطابق با يك وضعيت (نور يا تاريكي) را دارند و تغيير دوره‌اي نور آنـها را غيرفعال مي‌كند.

کد خبر 373475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha