شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

همزمان با قوت‌گرفتن خبر ادغام احتمالی برخی مؤسسات اعتباری نظیر مهر اقتصاد، ثامن و کوثر، یک منبع آگاه در بانک مرکزی اظهار کرد: ادغام احتمالی برخی مؤسسات اعتباری با هدف تقویت نظارت بانک مرکزی بر بازار پولی کشور صورت می‌گیرد و یکی از گزینه‌های جدی ما تشکیل یک بانک قوی با اتکا به منابع مؤسسات اعتباری دارای قدرت مالی بالاست.

ادغام 3 موسسه مالي در حالي قوت گرفته كه يكي از اين 3 موسسه در اطلاعيه خود اين موضوع را رد كرده و 2 موسسه ديگر تلويحا آن را تاييد كرده‌اند. مديرعامل مؤسسه اعتباري مهر اقتصاد، خبر ادغام اين مؤسسه با مؤسسات اعتباري ثامن و كوثر را تأييد نكرده و گفته است:

تاكنون بانك مركزي هيچ صحبت و مكاتبه‌اي با بانك مهر اقتصاد براي ادغام نداشته است. به گفته سيدضياءالدين ايماني، هم‌اكنون بانك مهر اقتصاد از نظر نقدينگي در بهترين شرايط در شبكه بانكي قرار دارد و جاي هيچ‌گونه نگراني در هيچ زمينه‌اي نيست و ما اين بحث ادغام را كاملاً بي‌پايه و اساس مي‌دانيم. اين گزارش مي‌افزايد:

مهر اقتصاد يك مؤسسه اعتباري است كه چندسالي است نام بانك را روي تابلوهاي خود برده و هنوز در وب‌سايت رسمي بانك مركزي، نامي از اين مؤسسه اعتباري در فهرست مؤسسات مجاز ديده نمي‌شود با اين حال تركيب منابع و مصارف مهر اقتصاد نشان مي‌دهد كه مشكلي متوجه سپرده‌گذاران آن نخواهد بود.

درحالي‌كه مديرعامل مؤسسه اعتباري مهر اقتصاد هرگونه مذاكره براي ادغام با مؤسسات ثامن و كوثر را رد مي‌كند، روابط عمومي مؤسسه كوثر در اطلاعيه‌اي رسمي، مذاكرات را تأييد و اعلام كرده است: پيرو انتشار اخباري در سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي با موضوع ادغام بانك مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباري ثامن در مؤسسه اعتباري كوثر و ايجاد بانك كوثر و با وجود مذاكرات انجام شده و توافقات حاصله فيمابين به اطلاع مي‌رساند هرگونه تصميم‌گيري در حوزه نظام بانكي كشور منوط به مصوبه شوراي پول و اعتبار و ابلاغ بانك مركزي است و هنوز تأييديه‌اي كه ازسوي بانك مركزي صادر شده باشد، به‌دست اين مؤسسه نرسيده است.

  • شايعه يا واقعيت در بازار پول

بي‌اعتنايي به خبرها و شايعه‌هاي منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي به پاشنه آشيل بازار پولي و بانكي كشور تبديل شده و در سايه سكوت بانك مركزي، شوراي هماهنگي بانك‌ها و كانون بانك‌هاي خصوصي كشور، اعتماد مردم نسبت به بانك‌هاي كشور در حال تضعيف است و در اين ميان انتظار مي‌رود بانك مركزي و مديران ارشد بانك‌ها در اطلاعيه رسمي و شفاف اجازه تضعيف اعتماد مردم به بازار پولي و رسمي را ندهند.

روز گذشته نادر قاضي‌پور، نماينده مردم اروميه در واكنش به شايعات مطرح شده عليه بانك پارسيان در فضاي مجازي اظهار كرد كه بايد بانك مركزي اطلاعيه‌اي در اين مورد صادر مي‌كرد كه متأسفانه اين اتفاق نيفتاد. همچنين سازمان‌هاي نظارتي و قضايي كل كشور، بايد با خاطيان و شايعه‌سازان ورشكستگي بانك‌ها برخورد كنند.

نكته مهم اينكه همه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري در دنيا تمام آنچه مردم سپرده‌گذاري مي‌كنند را به‌صورت نقد نگه نمي‌دارند بلكه از اين منابع براي پرداخت تسهيلات استفاده مي‌كنند. در ايران بانك‌ها و مؤسسات اعتباري در عمليات مالي خود از 100درصد منابع، حداقل 10درصد را براي سپرده قانوني و حدود 85درصد را صرف اعطاي منابع يعني اعطاي تسهيلات يا سپرده‌گذاري و سرمايه‌گذاري مي‌كنند و تنها 3درصد منابع به‌عنوان ذخيره نقد در اختيار بانك است.

به گزارش فارس، تجربه ادغام مؤسسات اعتباري داراي پشتوانه مالي مطلوب نشان از آن دارد كه هيچ خطري متوجه سپرده‌گذاران اين مؤسسه نمي‌شود و صرفا نام مؤسسه اعتباري يا بانك پذيرنده سپرده آنها تغيير مي‌كند.

  • رئيس هيأت مديره ثامن: مردم نگران سپرده‌هاي خود نباشند

رئيس هيأت مديره مؤسسه اعتباري ثامن به مردم اطمينان داد كه نگران سپرده‌هاي خود در اين مؤسسه نباشند؛ زيرا هرگونه تصميم درباره ادغام و تغيير در ساختار آن با نظر بانك مركزي انجام مي‌شود. به گزارش ايرنا، عيسي رضايي افزود: درصورت موافقت بانك مركزي براي ادغام اين مؤسسه، همه سپرده‌هاي مردم حفظ مي‌شود و تنها مشتريان براي صدور كارت‌هاي جديد به شعب مراجعه خواهند كرد. رضايي ادغام را فرايندي زمان‌بر دانست و گفت:

تا زماني كه روال اداري مربوط به ادغام انجام نشود و بانك مركزي تأييد نكند، اين ادغام صورت نمي‌گيرد. رئيس هيأت مديره اين مؤسسه اعتباري گفت: از آنجا كه مشكلي در رسيدگي به حساب‌هاي مردم وجود ندارد، تمامي شعب ثامن در سراسر كشور فعال است، ولي با ازدحام جمعيت روبه‌روست. ايرنا گزارش داد: ادغام تعاوني ثامن در مؤسسه كوثر كه البته هنوز به تأييد مراجع ذيصلاح نرسيده است، يك ادغام شكلي و اداري خواهد بود و مشكلي در سپرده‌هاي مردم پيش نخواهد آورد.

کد خبر 373460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha