جمعه ۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

سمیه شرافتی: در حالی که شروع فصل سرما، همیشه همراه با افزایش انواع بیماری‌های تنفسی، آنفلو‌آنزا و سرماخوردگی است، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی اوایل هفته گذشته نسبت به شیوع بیماری آنفلوآنزا به‌خصوص در شهر تهران هشدار داد.

دکتر ایرج خسرو‌نیا با بیان این که در حال حاضر یک درصد از مردم تهران مبتلا به آنفلو‌آنزا هستند، گفت: با توجه به شیوع سرماخوردگی در این فصل، نوعی آنفلوآنزا به تازگی در سطح تهران و سایر شهرستان‌های کشور شیوع یافته و متاسفانه تعداد زیادی از شهروندان را مبتلا کرده است.

این پزشک متخصص داخلی همچنین گفت: بیماری‌ای که اخیرا در کشور شایع شده است و به صراحت می‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد، نوع جدیدی از آنفلوآنزای انسانی است که تعداد زیادی از مردم را درگیر کرده است، به طوری که می‌توان گفت در هر  خانواده حداقل 2‌نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و حتی در مواردی این بیماری منجر به فوت افراد میانسال هم شده است.

این در حالی است که رئیس جامعه پزشکان داخلی کشور بدون اشاره به اعداد و ارقام درباره تلفات و مرگ و میر ناشی از این بیماری  گفت: افراد مسن، کودکان و بیماران تنفسی به خصوص مبتلایان به عفونت‌های ریوی و برونشیت مزمن بیش از همه در معرض خطر این بیماری قرار دارند و موارد زیادی از مرگ و میر ناشی از این نوع آنفلوآنزای جدید انسانی به علت عفونت‌های ثانویه آن در این افراد دیده شده است.

شیوع این بیماری در کشور درحالی از سوی رئیس جامعه پزشکان ایران اعلام شد که تا‌کنون هیچ یک از مسئولان بهداشتی  و درمانی نسبت به این مسئله اظهار نظری نکرده‌اند.

این در حالی است که معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در این رابطه به همشهری می‌گوید: در ماه‌های اخیر با افزایش موارد بیماری آنفلوآنزای انسانی مواجه بوده‌ایم، اما این مسئله با توجه به فصل سرما امری طبیعی است و اصلا نگران‌کننده نیست.

دکتر عبدالرضا استقامتی گفته‌های رئیس جامعه پزشکان درباره مرگ و میر بر اثر ابتلا به این بیماری را تکذیب نمی‌کند اما می‌گوید: ما در زمان حاضر فقط می توانیم بگوییم که موارد آنفلوآنزای انسانی در ماه‌های اخیر نسبت به ماه‌های قبل بالا رفته اما عدد آن را نداریم.

آنفلوآنزا را اشتباه نگیرید در این میان دکتر حمید عمادی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص بیماری‌های عفونی نیز با تاکید بر این که آنفلو‌آنزا در بسیاری از موارد با دیگر بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های تنفسی اشتباه گرفته می‌شود، به همشهری می‌گوید: در حال حاضر تعدادی از بیماری‌های تنفسی شایع شده‌اند، اما آنفلوآنزا از نظر ظاهری علائم شدیدی دارد، بیمار را بد‌حال می‌کند و با سرفه‌های شدید، درد و کوفتگی عضلات بدن همراه است به‌طوری که افرادی که بیماری آسم دارند، ممکن است این بیماری در آن‌ها حتی کشنده باشد، برای همین نباید علائم بیماری‌های دیگر حتی سرماخوردگی را به این بیماری نسبت داد.

دکتر مهر‌ناز رسولی‌نژاد، متخصص بیماری‌های عفونی نیز با بیان این که این بیماری به هیچ‌وجه اپیدمی‌ نشده ولی به هر حال الآن فصل آنفلوآنزاست، به همشهری می‌گوید: در هر صورت برای این که بدانیم این بیماری امسال شیوع نگران‌کننده‌ای پیدا کرده یا نه، باید آمار مبتلایان به این بیماری را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم و به این صراحت در مورد اپیدمی این بیماری صحبت نکنیم، چون با این کار فقط مردم را بی‌جهت نگران خواهیم کرد.

توصیه‌هایی برای پیشگیری

اما در حالی‌که متخصصان عفونی معتقدند وضعیت آنفلوآنزا بر خلاف نظر رئیس انجمن پزشکان داخلی ایران به هیچ‌وجه نگران‌کننده نیست، با این حال برای پیشگیری از این بیماری رعایت نکاتی را ضروری می‌دانند.

به گفته دکتر عمادی مهم‌ترین اصل این است که کسانی که در معرض این بیماری هستند، از قبیل پرسنل پزشکی یا افراد میانسال، حتما اقدام به تزریق واکسن کنند. همچنین افرادی که اقدام به برداشتن طحال خود کرده‌اند یا عفونت HIV دارند و یا اینکه شیمی‌درمانی می‌شوند و نارسایی کلیوی و کبدی دارند، حتما باید از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

دکتر عمادی ادامه می‌دهد: این بیماری از قطرک‌های تنفسی منتقل می‌شود که می‌تواند دیگران را به راحتی آلوده کند، البته نه از طریق هوا بلکه از طریق عطسه و سرفه و یا دست زدن به اشیاء دیگر.

«بنا بر توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی رعایت بهداشت فردی و شست‌و‌شوی دست‌ها در هنگام پختن غذا مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزاست.» دکتر عمادی ضمن بیان این مطلب ادامه می‌دهد: می‌توان گفت مهم‌ترین راه انتقال این بیماری از طریق دست است و برای همین توصیه می‌شود که در حفظ بهداشت دست و شستن آن دقت لازم را به خرج داد. چون نادیده‌ گرفتن همین نکات ساده منجر به افزایش این بیماری می‌شود.

از خانه خارج نشوید

طبق نظر کارشناسان علایم اولیه آنفلوآنزا شبیه سرماخوردگی است و با سرفه، استخوان درد، تب مختصر و ضعف عمومی در بدن ظاهر می‌شود. پس از چند روز هم استخوان درد و ضعف عمومی تشدید شده و به علت همین ضعف، زمینه برای ورود سایر میکروب‌ها به بدن بیمار فراهم شده و در نهایت منجر به عفونت‌های ریوی، گلو و عفونت در سایر قسمت‌های بدن می‌شود.

دکتر رسولی‌نژاد نیز با اشاره به این که از آنجا که در مرحله اول ابتلا به بیماری به دلیل ویروسی بودن آن، داروهای آنتی‌بیوتیک نمی‌تواند موثر باشد، می‌گوید: درمان اولیه باید از طریق استراحت، نوشیدن مایعات گرم و خوردن مواد غذایی سبک انجام شود.

وی خاطر‌نشان می‌کند: اما در صورت بروز عفونت به دنبال ضعف بدن باید درمان از طریق مصرف داروهای آنتی بیوتیک آغاز تا از شدت بیماری جلوگیری شود. همچنین افرادی که مبتلا به آنفلوآنزا هستند، 48 تا 72‌ساعت از خانه خارج نشوند و زیر نظر پزشک از داروهای ویروسی که طول دوره بیماری را کوتاه می‌کند استفاده کنند.

کد خبر 37340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز