خبر کشته شدن ابوبکر بغدادی، رهبر داعش در سال‌های اخیر چندبار منتشر و بعد تکذیب شده است.

اين بار اما مقام‌هاي روسيه مي‌گويند احتمالا تحت تعقيب‌ترين تروريست جهان در حملات هوايي اين كشور به رقه كشته شده است.
وزارت دفاع روسيه اعلام كرده كه در هفتم خرداد(۲۸ مي) جنگنده‌هاي اين كشور نشست شوراي نظامي داعش در رقه را هدف قرار داده‌اند كه براساس اطلاعات به‌دست آمده ابوبكر بغدادي در آن حضور داشته است. گفته مي‌شود در اين نشست ۳۰ فرمانده و حدود ۳۰۰ نيروي مهم داعش شركت كرده بودند.

هفته گذشته تلويزيون دولتي سوريه اين خبر را منتشر كرد اما با موضعگيري مقام‌هاي روسيه مسئله جدي‌تر شده است.
وزارت دفاع روسيه اما هنوز با قطعيت كشته شدن بغدادي را تأييد نكرده و اعلام كرده كه در حال تحقيق در اين رابطه است. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم روز گذشته با تأكيد بر قطعي نبودن اين خبر اعلام كرد كه همچنان بايد منتظر تأييد نهايي اين مسئله بود. لاوروف در نشستي خبري در مسكو گفت:

گزارش‌ها در اين رابطه را مي‌دانم اما من هنوز تأييد صددرصدي اين مسئله را در دست ندارم. او با اشاره به اينكه درباره مسئله كشته شدن بغدادي نبايد غلو كرد و دست بالا گرفت، تأكيد كرد:تاريخ نشان داده است كه پس از چنين مسائلي(كشته شدن سران و رهبران) ساختارهاي تروريستي ظرفيت حملات خود را پس از مدتي بار ديگر به سطح قبلي بازمي‌گردانند. ائتلاف به رهبري آمريكا هم در واكنش به خبر احتمال كشته شدن رهبر داعش گفته است كه نمي‌تواند اين مسئله را تأييد كند.

كسي از محل اختفاي بغدادي خبري در دست ندارد. گفته مي‌شد او قبل از عمليات نيروهاي عراقي براي آزادي موصل در اين شهر بوده و بعد به رقه گريخته است. او تنها يك‌بار در انظار عمومي ديده شده و پس از ادعاي ايجاد خلافت اسلامي در مسجدي در موصل سخنراني كرده‌است.

پيش از اين خبرهاي مختلفي از كشته شدن بغدادي منتشر شده بود اما بعد از مدتي فيلم يا پيام صوتي از بغدادي منتشر مي‌شد تا اين خبر تكذيب شود. به همين‌خاطر تا به‌دست آمدن مدركي مستند مقام‌هاي روسيه از تأييد اين مسئله خودداري كرده‌اند. نيروهاي كرد مورد حمايت آمريكا مدتي است كه عمليات خود را براي آزادي رقه كه پايتخت خودخوانده داعش در سوريه به‌حساب مي‌آيد، شروع كرده‌اند.

کد خبر 373328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha