روایت طنز محمدرفیع ضیایی از انقلاب مشروطه در قالب کتاب «انقلاب مشروطه با رسم شکل» به همت انتشارات مروارید منتشر شد و به بازار آمد.

به گزارش همشهري، نويسنده كه از پيشكسوتان طنز در تاريخ مطبوعات ايران است و سابقه همكاري با نشريه گل‌آقا را از نخستين شماره در كارنامه دارد، در مقدمه كتاب چنين نوشته است: «راستش من اصلا قصد شوخي با انقلاب مشروطه را نداشتم، چون اگر ما در ايران چند اتفاق واقعا جدي داشته باشيم، يكي از آنها همين انقلاب مشروطه است اما اين عادت ما طنزپردازان است كه معمولا سعي مي‌كنيم با چيزهاي خيلي خيلي جدي، شوخي كنيم.

واقعيت اين است كه وقتي موضوعي بيش از اندازه جدي مي‌شود، كم‌كم در آن جوانه‌هاي شوخي شكل مي‌گيرد...» كتاب 444صفحه و قطع خشتي دارد و شاهان قاجار را از ناصرالدين‌شاه تا مظفرالدين‌شاه و حتي رضاخان پس از كودتا در خود جاي داده است. ضمن اينكه بيش از ۳۵۰ كاريكاتور با شرح‌هاي كوتاه درباره‌ وقايع مهم مشروطه به آن جلوه‌اي ديگر بخشيده است.

ضيايي كه بيش از همه درباره تاريخ كاريكاتور و كارتون در ايران به تحقيق و گردآوري اطلاعات پرداخته و ‌زاده 1327در لارستان بود، اوايل تابستان گذشته از دنيا رفت. انقلاب مشروطه با رسم شكل در شمارگان 1100نسخه به بهاي 17هزار تومان از او به يادگار مانده است.

کد خبر 373325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha