یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

۶ سال از انقلاب لیبی و سقوط معمر قذافی می‌گذرد و اکنون دومین پسر او یعنی سیف‌الاسلام، به حکم یکی از ۲ دولت حاکم بر لیبی از زندان آزاد شده تا وضعیت پرتلاطم این کشور از قبل هم پیچیده‌تر شود.

گردان ابوبكر الصديق، گروه شبه‌نظامي كه سيف‌الاسلام قذافي را طي اين سال‌ها در زنداني در شهر زنتان در اختيار داشته، اعلام كرد كه طبق حكم «عفو» دولت مستقر در شرق ليبي او را آزاد كرده است. اين در حالي است كه او حدود 2سال پيش به حكم دادگاهي در طرابلس، پايتخت به مرگ محكوم شده بود. درگيري و كشمكش سياسي ميان گروه‌هاي مختلف در ليبي همچنان مانع آن شده كه مردم اين كشور پس از انقلابي كه به سرنگوني حكومت 42ساله سرهنگ قذافي منجر شد، روي آرامش به‌خود ببينند.

ليبي اكنون داراي 2حكومت و 2پارلمان است كه يكي در طرابلس مستقر است كه از حمايت سازمان ملل هم برخوردار شده است. دولت ديگر در شمال شرق اين كشور مستقر است. هر دوي اينها نيروهاي نظامي و متحدان خود را در ميان گروه‌هاي شبه‌نظامي داخل ليبي دارند. اين 2دولت به‌رغم دخالت كشورهاي غربي و ميانجيگيري سازمان ملل همچنان درگير اختلافات عميق با يكديگر هستند.

در چنين شرايطي آزادي سيف‌الاسلام كه زماني از او به‌عنوان جانشين معمر قذافي نام برده مي‌شد، مي‌تواند به پيچيده‌تر شدن شرايط منجر شود.سيف‌الاسلام قذافي از سوي ديوان بين‌المللي كيفري هم تحت تعقيب است. اوبا اين حال همچنان هواداراني در ليبي دارد. بازگشت سيف‌الاسلام 44ساله به صحنه سياسي ليبي مي‌تواند شرايط اين كشور را به كلي دگرگون كند.

سيف الاسلام: او در سال 2000يعني زماني كه براي آزادي تعدادي از گروگان‌هاي غربي در فيليپين ميانجيگري كرد، معروف شد. سيف‌الاسلام، سال‌ها در كشورهاي غربي زبان گوياي حكومت پدرش بود. او انگليسي را روان صحبت مي‌كند، آلماني را هم بلد است و اندكي هم فرانسه مي‌داند. او به عياشي‌هايش هم معروف بود.

او در سال 2008در مدرسه اقتصاد لندن دكتري گرفت. سيف الاسلام اما در دوران انقلاب ليبي، يكي از چهره‌هاي اصلي حامي پدرش بود و بسياري او را نفر اول در سركوب‌ها معرفي مي‌كردند. با سقوط طرابلس و كشته‌شدن پدر و يكي از برادرانش، او متواري شد تا اينكه حدود يك‌‌ماه بعد و درمرز نيجراز سوي شبه‌نظاميان گردان ابوبكر الصديق بازداشت شد.

محمد: او بزرگ‌ترين پسر قذافي و تنها فرزندش از همسر اول اوست. هميشه تصور مي‌شد محمد جانشين قذافي خواهد شد اما خودش هيچ‌گاه تمايلي براي جانشيني پدر نشان نداد. او رئيس شركت مخابرات ليبي بود. در بحبوبحه انقلاب ليبي، محمد به همراه خانواده‌اش به الجزاير فرار كردند و از گزند وقايع در امان ماندند. آنها سپس در عمان پناهندگي گرفتند و اكنون در اين كشور زندگي مي‌كنند.

الساعدي: او هم فوتباليست بود و هم فرماندهي نيروهاي ويژه ليبي را در دست داشت. فارغ از اتهاماتي كه در كشتار مردم در انقلاب ليبي متوجه الساعدي است، او متهم است كه 12سال پيش يك مربي فوتبال را به قتل رسانده است. او درليبي در زندان به سر مي برد.

معتصم: او افسر ارتش و مشاور امنيتي دولت بود. معتصم چهارمين فرزند قذافي و بسيار به او نزديك بود. او در ميانه انقلاب در جنگ سرت به‌دست نيروهاي شبه‌نظامي مورد حمايت ناتو دستگير شد و سپس كشته شد.

هانيبال: او چندين سال روي كشتي‌هاي تجاري ليبي ناخدا بود و سپس در سازمان‌هاي دريايي اين كشور مسئوليت‌هاي متعدد برعهده داشت. هانيبال و خانواده‌اش همراه با ديگر اعضاي خانواده قذافي در سال 2011ابتدا به الجزاير گريختند و سپس در عمان پناهندگي سياسي گرفتند.

سيف العرب: او بيشتر سال‌هاي عمرش را در مونيخ گذراند. با آغاز شورش‌ها عليه ديكتاتور ليبي، قدافي او را به‌عنوان فرمانده ارتش تعيين كرد تا اعتراض‌هاي بنغاذي را سركوب كند. سيف العرب و خانواده‌اش در حمله هوايي جنگنده‌هاي ناتو در ليبي كشته شدند.

خميس: او كوچك‌ترين فرزند معمر قذافي بود.خميس از فرماندهان ارشد ارتش بود و فرماندهي يك تشكيلات نظامي به نام تيپ خميس را بر عهده داشت. در زمان انقلاب ليبي گزارش‌هاي متعددي از مرگ او منتشر شد اما سيف الاسلام در يكي از اعترافاتش گفت كه برادرش زنده است. اطلاعات دقيقي در مورد سرنوشت او در دست نيست.

عايشه: او تنها دختر قذافي است. عايشه وكيل است اما در دوره‌اي از فرماندهان ارتش ليبي بود؛ در دوره‌اي هم سفير حسن‌نيت سازمان ملل شد. دختر قذافي در سال 2004به تيم وكلاي صدام حسين در عراق پيوست. او نيز همراه با ديگر اعضاي خانواده قذافي و مادرش صفيه در سال 2001به الجزاير فرار كرد و اكنون در عمان زندگي مي‌كند.

کد خبر 372879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha