پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

روز سه‌شنبه و در حالی که تلاش‌های امیر کویت برای میانجیگری میان قطر و عربستان آغاز شده بود، توییت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بحران شکل‌گرفته میان کشورهای عربی خلیج فارس را وارد مرحله جدیدی کرد.

او در صفحه توییتر خود نوشت: در سفر اخیرم به خاورمیانه اعلام کردم که دیگر نباید امکان تامین مالی ایدئولوژی رادیکال وجود داشته باشد، [پس از آن] رهبران منطقه، انگشت اتهام را متوجه قطر کردند، حالا ببینید!

ورود مستقیم و بی‌سابقه ترامپ به منازعات کشورهای عربی خلیج‌فارس، تنها چند ساعت پیش از ورود امیر کویت به جده، به‌منظور رایزنی با پادشاه عربستان رخ داد و تا حد زیادی، امیدها به موفقیت این میانجیگری را کاهش داد.اما از سوی دیگر، ورود محتاطانه کشورهای اروپايي مانند فرانسه و آلمان در همراهی با قطر و حمایت از راهکار گفت‌وگو، نشان از وجود اختلاف میان آمریکا و اروپا بر سر بحران فعلی در میان کشورهای عربی خلیج فارس دارد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در ساعات پایانی روز سه‌شنبه، در گفت‌وگویی تلفنی با امیر قطر، ضمن تاکید بر اهمیت حفظ ثبات در خلیج فارس، بر حمایت فرانسه از هرگونه ابتکارعملی به‌منظور کاهش تنش‌های فعلی تاکید کرد.
این در حالی است که مخالفت آلمان با مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال بحران خلیج فارس، به‌مراتب تندتر بود؛ زیگمار گابریل، وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگو با روزنامه هاندلس بلات، ضمن انتقاد از اقدام هماهنگ برخی کشورهای عربی در قطع روابط خود با قطر، ترامپ را به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه متهم کرد.

گابریل با لحن تندی گفته است: ترامپیزه‌کردن روابط در منطقه‌ای که هم‌اکنون نیز در بحران به سر می‌برد، کار بسیار خطرناکی است.
موج مخالفت کشورهای اروپایی با تشدید تنش‌ها علیه قطر، به ویژه پس از دخالت آشکار ترامپ همچنان ادامه دارد، به‌طوری‌که روز گذشته، وزیر خارجه اسپانیا نیز از فضای شکل گرفته علیه دوحه انتقاد کرد و خواستار حل بحران خلیج فارس از طریق گفت‌وگو شد.

  • افزایش تلاش‌های منطقه‌ای برای میانجیگری

به موازات اختلافات اروپا و ترامپ درباره بحران قطر، دوقطبی شکل‌گرفته در میان کشورهای منطقه نیز بیش از پیش خودنمایی می‌کند.برخلاف تحرکات سیاسی-رسانه‌ای گسترده عربستان سعودی به همراه امارات و مصر، به‌منظور ایجاد تنش و ناآرامی در مراحل اولیه این بحران، کشورهای حامی موضع قطر به‌تدریج نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کنند.

در این چارچوب، امیر کویت پس از بازگشت از جده، روز گذشته، در دومین سفر منطقه‌ای خود به‌منظور مهار بحران خلیج فارس، به امارات سفر کرده، این در حالی است که به نظر می‌رسد رایزنی‌های وی با پادشاه عربستان نتایج ویژه‎‌ای به همراه نداشته است.
اندکی پس از خروج امیر کویت از جده، شبکه اماراتی اسکای‌نیوز عربی، در خبری فوری به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، عربستان سعودی به‌منظور پایان بحران قطر و بازگشت این کشور به جمع کشورهای عربی خلیج فارس، 10شرط قائل شده و 24ساعت زمان برای اجرای این شروط در اختیار دوحه قرار داده است.

اگرچه اسکای‌نیوز شروط ریاض را منتشر نکرده، اما به‌نظر می‌رسد مقاله‌ای که سلطان سعود القاسمی، نویسنده سعودی در نیوزویک منتشر کرد، به‌خوبی بیانگر آنها باشد؛ مواردی ازجمله تعطیلی کامل شبکه الجزیره، اخراج تمام رهبران اخوان‌المسلمین و جنبش حماس از دوحه، توقف انتقاد از دولت سیسی در رسانه‌های قطری، کاهش جدی روابط با ایران و...

اما از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز، برخلاف مواضع منفعلانه طی مراحل اولیه این بحران، در 2روز گذشته ورود جدی‌تری به بحران خلیج فارس به‌منظور حمایت از قطر داشته است.رئیس جمهور ترکیه در روز سه‌شنبه، طی تماس‌های تلفنی جداگانه با رئیس‌جمهور روسیه، امیر کویت و شخص امیر قطر، از قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی و تلاش برای انزوای قطر انتقاد کرد.

ورود ترکیه به بحران قطر به تدریج سرعت بیشتری به‌خود گرفته، به‌طوری‌که اردوغان روز گذشته، ضمن اعلام حمایت صریح خود از دوحه گفت: ما روابط خود را با قطر گسترش می‌دهیم، همانطور که متحدان از ما در شرایط سخت حمایت کردند.
همزمان با افزایش تحرکات ترکیه در حمایت از دوحه، مواضع ایران و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در حمایت از راهکارهای دیپلماتیک و گفت‌وگو برای حل بحران قطر ادامه دارد.

تا این لحظه و به‌گفته وزیر خارجه قطر، این کشور از انجام اقدامات مقابله‌جویانه نسبت به عربستان، کویت، بحرین و مصر خودداری کرده و صرفا بر استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و گفت‌وگو به‌منظور حل این بحران تاکید کرده است.تلاش‌ها برای میانجیگری و گشایش درهای گفت‌وگو روی دو طرف این بحران همچنان در جریان است، اما مواضع ریاض طی 2روز گذشته نشان داده است که سعودی‌ها، تمایل چندانی به حل مسالمت‌آمیز بحران قطر ندارند.

روز گذشته، عادل الجبیر، در واکنش به سخنان وزیر خارجه آلمان که در کنفرانس خبری مشترک با وی، بر حل بحران قطر از طریق گفت‌وگو تاکید کرده بود، گفت: من جزئیات بحران کشورهای عربی با قطر را برای ایشان شرح دادم، اما درخواستی از وی برای میانجیگری مطرح نکردم.

اگرچه بحران مشابه کشورهای عربی با قطر در سال2014، که منجر به فراخواندن سفرای این کشورها از دوحه شد، با تلاش‌های ویژه امیر کویت و برخی دیگر از کشورهای منطقه به شکل مسالمت‌آمیزی پایان یافت، اما به‌نظر می‌‌رسد در دوران ملک سلمان، نمی‌توان انتظار زیادی از واسطه‌ها برای حل چنین بحران‌هایی داشت.

  • حبس و جريمه نقدي براي حمايت از قطر در شبكه‌هاي اجتماعي

دادستان امارات در بيانيه‌اي اعلام كرده، هرگونه ابراز همدردي و حمايت از قطر در شبكه‌هاي اجتماعي براي شهروندان اماراتي ممنوع است. او براي كساني كه با قطر همدردي يا از اين كشور حمايت كنند، حبس تا 15سال و جريمه نقدي 500هزار درهمي تعيين كرده‌است. اين مقام اماراتي هرگونه حمايت از قطر در شبكه‌هاي اجتماعي را مصداق جرم سايبري خوانده‌ است.

  • روسيه دست داشتن در هك خبرگزاري قطر را رد كرد

معاون ويژه امنيت سايبري رئيس‌جمهور روسيه ادعاهاي مطرح شده درباره دست داشتن مسكو در حمله هكري احتمالي به رسانه‌هاي قطر را رد كرد. تلويزيون سي‌ان‌ان به نقل از منابع خود احتمال دست داشتن روسيه در حمله سايبري به خبرگزاري قطر را مطرح كرده‌بود. هفته گذشته وقتي سخنراني تند امير قطر عليه عربستان از خبرگزاري رسمي قطر منتشر شد، مقامات قطري گفتند كه اين خبرگزاري هدف حمله سايبري قرار گرفته و هك شده و اين سخنان صحت نداشته‌است.

کد خبر 372540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha