همشهری آنلاین: نفت در معاملات سه‌شنبه ۱۶ خردادماه بازار جهانی به دلیل نگرانی‌ها نسبت به پیامد منفی اختلاف سیاسی میان قطر و کشورهای عربی متعدد بر توافق کاهش تولید اوپک، برای سومین روز کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۸ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۴۷.۲۱ دلار در هر بشکه رسید. این قیمت پایه حدود ۸ درصد از ۲۵ ماه مه که توافق کاهش تولید اوپک به مدت ۹ ماه دیگر تمدید شد، کاهش داشته است.

نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، با ۲۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه، در ۴۹.۲۷ دلار در هر بشکه معامله شد. بهای معاملات برنت ۹ درصد از ۲۵ ماه مه کاهش نشان می‌دهد.

قدرت‌های جهان عرب شامل عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی روز دوشنبه با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک‌شان با این کشور را قطع کردند.

اقداماتی که به دنبال این قطع رابطه صورت گرفت، شامل جلوگیری از ورود کشتی‌هایی که به این کشور کوچک وارد یا از آن خارج شده‌اند به بندر فجیره در امارات متحده عربی بود که از سوی نفت‌کش‌های حامل نفت و گاز طبیعی مایع قطر برای حمل محموله‌های سوختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته تحلیلگران، اختلاف کنونی بسیار شدیدتر از اختلاف مشابهی است که در سال ۲۰۱۴ مشاهده شد.

گروه مشاوره ریسک سیاسی اوراسیا در یادداشتی اعلام کرد: تدابیری که از سوی اتحاد ضد قطری اتخاذ شده است، عزم آنها برای وادار ساختن یک تغییر کامل در سیاست‌ قطر یا ایجاد فضایی برای تغییر رهبری در دوحه را نشان می‌دهد. عربستان سعودی و متعهدانش هیچ تغییری کمتر از تسلیم قطری‌ها را نخواهند پذیرفت.

قطر با تولید نفت حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز، یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان در اوپک به شمار می‌رود. اما تنش اخیر در روابط این کشور با سایر کشورهای منطقه ممکن است توافق کاهش تولید را که با هدف حمایت از قیمت‌ها اجرا می‌شود، تضعیف کند.

به گفته گرک‌مکنا، استراتژیست ارشد بازار در شرکت کارگزاری اکسی تریدر، بایکوت قطر به معنای این است که این احتمال وجود دارد که همبستگی اوپک پیرامون کاهش تولید دچار شکاف شود.

به گفته معامله‌گران، اگرچه قطر تولیدکننده نفت کوچکی به شمار می‌رود اما ممکن است سایر کشورهای عضو اوپک اقدام این کشور را دلیل کافی برای توقف کاهش تولید بدانند.

عامل دیگری که قیمت‌های نفت را تحت فشار قرار داده، رشد مستمر تولید آمریکاست. نگرانی‌ها نسبت به دورنمای توافق کاهش تولید اوپک برای کنترل مازاد عرضه در شرایطی مطرح است که عرضه رو به رشد از سایر نقاط به ویژه آمریکا وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت خام آمریکا بیش از ۱۰ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ به این طرف رشد کرده و به ۹.۳۴ میلیون بشکه در روز رسیده که نزدیک به سطح تولید روسیه و عربستان سعودی است.

کد خبر 372343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha