۱۰ روز پس از پایان هفتادمین جشنواره کن، آمار و ارقام از عملکرد نسبتا خوب بهترین فیلم‌های دوره شصت و نهم در اکران بازار کشورهای اروپایی حکایت دارد و در این میان «فروشنده» یکی از موفق‌ترین‌هاست.

به گزارش همشهري، جشنواره كن سال گذشته يكي از پربارترين دوره‌هاي خود را پشت سر گذاشت و تقريبا تمام فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه رسمي آن علاوه بر موفقيت در گيشه، در فصل جوايز سينمايي درخشيدند. يكي از بهترين نمونه‌هاي آن فروشنده اصغر فرهادي بود كه پس از بردن 2جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد از كن، تا فتح اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان پيش رفت و اكراني گسترده و فروشي كم‌نظير در آمريكاي شمالي داشت.

يك سال پس از بسته شدن پرونده كن شصت‌ونهم، سايت اسكرين‌ديلي گزارشي از گيشه فيلم‌هاي موفق سال گذشته در كشورهاي اروپايي منتشر كرده كه نشان مي‌دهد 10فيلم برتر كن2016 به‌ويژه در فرانسه بسيار خوب فروخته‌اند. تنها فيلمي كه در هر 5 كشور فرانسه، آلمان، ايتاليا، بريتانيا و اسپانيا بيش از يك ميليون دلار فروخته، «او» به كارگرداني پل ورهوفن است كه گرچه در اسكار موفق نبود اما تقريبا تمام جوايز مهم دنيا را از آن خود كرد. فروش او در فرانسه حدود 5ميليون دلار است.

«خوليتا» به كارگرداني پدرو آلمودووار حدود 6ميليون دلار در فرانسه و در اسپانيا و ايتاليا بيش از 2ميليون دلار فروخته اما درآمد آن در آلمان كمتر از يك ميليون دلار است. فروشنده هم 2ميليون دلار در فرانسه درآمد داشته و سينماروهاي ايتاليايي يك ميليون دلار براي ديدن آن هزينه كرده‌اند. هر چند فروش فيلم فرهادي در آلمان و بريتانيا كمتر از يك ميليون دلار است اما در آمريكا بيش از 3ميليون دلار فروخته تا از موفق‌ترين فيلم‌هاي كارنامه فرهادي باشد.

«توني اردمان» مارن آدي كه جدي‌ترين رقيب نماينده ايران در اسكار هشتاد و نهم بود، با 8ميليون دلار فروش در فرانسه موفق‌ترين فيلم بخش مسابقه كن شصت و نهم در اكران آلمان است. موفق‌ترين فيلم اكران فرانسه را هم مي‌توان «اين تنها پايان دنياست» به كارگرداني زاويه دولان دانست كه مجموع درآمد آن به بيش از 7ميليون و 500ميليون دلار رسيده است.

کد خبر 372264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha