همشهری آنلاین: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) فردی به نام «مایکل دی آندرا» را به عنوان مدیر بخش عملیات‌های ایران تعیین کرده است.

 سیا مدیر جدیدی برای عملیات‌های مخفیانه در ایران تعیین کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی می‌گویند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدیر جدیدی برای عملیات‌های این سازمان در ایران تعیین کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته «مایکل دی.آندرا»، فردی که برای سمت جدید در نظر گرفته شده در «سیا» به عنوان «شاهزاده سیاه» شناخته می‌شود؛ این لقب، در زمان فعالیت‌های «آندرا» برای نظارت بر عملیات دستگیری «اسامه بن‌لادن»، سرکرده اسبق القاعده و حملات پهپادی آمریکا که به کشته شدن صدها غیرنظامی منجر شد به وی نسبت داده شد.

نیویورک‌تایمز انتصاب «آندرا» به عنوان مدیر بخش عملیات‌های ایران را اولین نشانه مهم از تلاش «ترامپ» برای ادامه رویکرد سخت‌گیرانه در قبال ایران، مطابق با وعده‌هایش در دوران تبلیغات انتخاباتی دانسته است.

مقام‌های آمریکایی همچنین این انتصاب را یکی از تغییرات درون‌سازمانی «سیا» دانسته‌اند که اهمیت فعالیت‌های جاسوسی و عملیات‌های مخفیانه در این سازمان در دوران ریاست «مایک پامپئو» را نشان می‌دهد.

سیا به علاوه اخیراً مدیر جدیدی برای واحد مبارزه با تروریسم تعیین کرده که خواستار آزادی عمل بیشتری برای حمله به ترویست‌ها شده است.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «ایران یکی از اهداف سخت برای سیا بوده است. این سازمان به دلیل باز نبودن سفارت آمریکا در ایران دسترسی به شدت محدودی به این کشور دارد، ضمن اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی ایران تقریباً چهار دهه را صرف تلاش برای مقابله با اقدامات جاسوسی و عملیات‌های مخفیانه آمریکا کرده‌اند.»

«رابرت ایتینگر»، از وکلای سابق سیا که نقش زیادی در برنامه حملات پهپادی این سازمان داشته درباره «دی‌آندرا» می‌گوید: «او می‌تواند برنامه‌ای بسیار جسورانه اداره کند، و این کار را هم بسیار هوشمندانه انجام بدهد.»

سیا با بیان اینکه درباره هویت یا فعالیت‌های مأموران مخفی خود اطلاعات ارائه نمی‌کند از اظهارنظر درباره نقش مدیر جدید بخش عملیات‌های ایران خودداری کرده است.

مقام‌های مورد استناد نیویورک‌تایمز با توجه به مخفی بودن مأموریت «دی‌آندرا» به شرط عدم افشای نام با این روزنامه گفت‌وگو کرده‌اند. «رابرت ایتینگر» که خود را با این نام معرفی کرده نیز از ابراز هویت واقعی خودداری کرده است.

نیویورک‌تایمز می‌گوید به این دلیل نام «دی‌آندرا» را منتشر کرده که هویت وی قبلاً در رسانه‌ها به عنوان فردی که در حال هدایت برنامه‌های دولت جدید آمریکا علیه ایران است مطرح شده است.

«ایتینگر» در پاسخ به این سوال که آیا انتصاب «دی‌آندرا» نشانه‌ای از رویکرد تقابل‌جویانه در قبال ایران خواهد بود گفت: «فکر نمی‌کنم این روایت غلطی باشد.»

درباره دیدگاه‌های «دی‌آندرا» درباره ایران، اطلاعاتی یافت نمی‌شود. ضمن اینکه وی - به نوشته نیویورک‌تایمز- فردی نیست که سیاست‌ساز باشد، بلکه مجری سیاست‌ها است.

وی در سال‌های بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 نقش گسترده‌ای در برنامه بازجویی و شکنجه سیا از مظنونان اقدامات تروریستی که با انتقادهای گسترده‌‌ای همراه شد، داشته است. «دی‌آندرا» مطابق اطلاعات موجود در سال 2006 به ریاست مرکز مبارزه با تروریسم سیا منصوب شد و تا 9 سال بعد در این سمت باقی ماند.

گزارش نیویورک‌تایمز همچنین حاکی است ماموران تحت نظر «دی‌آندرا»، «نقشی محوری» در شهادت «عماد مغنیه» فرمانده بخش نظامی حزب‌الله لبنان داشتند.

این روزنامه نوشت: «سیا در همکاری با اسرائیلی‌ها، از یک خودروی بمبگذاری شده برای کشتن آقای مغنیه در دمشق استفاده کرد».

کد خبر 372261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha