‌پس از چند روز اعتراض و تجمع، فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی با حضور در یک برنامه تلویزیونی شروط بانک مرکزی برای تسویه حساب‌های سپرده‌گذاران تعاونی‌های ادغام‌شده در مؤسسه کاسپین و به‌ویژه تعاونی اعتبار غیرمجاز فرشتگان را اعلام و تأکید کرد: به موجب قانون پرداخت سپرده‌ها فقط به اندازه دارایی‌ها صورت می‌گیرد و بانک مرکزی برای پرداخت سپرده‌ها منتظر فروش دارایی‌های فرشتگان نمی‌ماند.

رئيس‌كل بانك مركزي در يادداشتي اعلام كرد كه امسال سال پايان فعاليت مؤسسات و تعاوني‌هاي اعتبار غيرمجاز خواهد بود و البته به مردم اطمينان داد كه نگران سپرده‌هاي خود نزد بانك‌ها و مؤسسات اعتباري مجاز نباشند.

  • فرشتگان و نيم ميليون سپرده‌گذار

معاون نظارتي بانك‌مركزي با اشاره به اينكه بزرگ‌ترين تعاوني غيرمجاز از نظر تعداد سپرده‌گذاران و مبلغ بدهي، تعاوني اعتبار منحله فرشتگان بود، گفت: اين تعاوني حدود ۵۰۰ هزار نفر سپرده‌گذار دارد كه البته۵۰ هزار نفر از اين تعداد يا موجودي نداشتند يا حساب‌هاي خود را بسته بودند.

وي افزود: بررسي انجام شده در مورد سپرده‌هاي ۴۵۰ هزار نفر ديگر هم نشان داد كه مجموع سپرده‌گذاري صورت گرفته اعم از اصل و سود از روز افتتاح حساب تا پايان ارديبهشت ماه، حدود ۸ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان است. به‌گفته حيدري، در بررسي دارايي‌هاي تعاوني با توجه به تخلفات گسترده‌اي كه توسط سهامداران صورت گرفته بود، تشخيص مرجع قضايي، بازداشت برخي از مديران تعاوني بود تا كار رسيدگي به دارايي‌ها با اطمينان و دقت به اتمام برسد.

در ادامه هيأت تصفيه، املاك را به‌منظور ارزيابي به مرجع قضايي معرفي كرد. در واقع دارايي‌ها به چهار قسمت تقسيم مي‌شود: اول وجوه نقد، دوم تسهيلات پرداخت شده، سوم اموال منقول و در نهايت اموال غيرمنقول كه ساختمان‌هاي اداري، مسكوني و تجاري را شامل مي‌شود.

او تأكيد كرد: بعد از ارزيابي تا به امروز دارايي‌هاي غيرمنقول اين تعاوني، يك‌هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان ارزشگذاري شده است؛ ارزش تسهيلات پرداختي هم به يك‌هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان مي‌رسد كه در مجموع ۳ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان را تشكيل مي‌دهد. ارزش اموال منقول هم، رقم چندان بزرگي به‌نظر نمي‌رسد كه البته بررسي و لحاظ خواهد شد.

اما نكته مهم اينكه حين رسيدگي‌ها، با وجود ادعاي مديران در مورد ميزان دارايي‌هايشان كه پيش‌تر اعلام كرده بودند، همان رقم ۳ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان است. به‌گفته حيدري، از سه هفته پيش با همكاري پليس آگاهي،۳۰ فقره ملك شخصي شناسايي و مشخص شد سهامداران تعاوني از محل وجوه تعاوني به نفع خود، املاكي را به نام ساير اشخاص خريداري كرده‌اند. در مرحله بعد يعني حدود دو هفته پيش نيز چندين دستگاه خودروي لوكس خارجي متعلق به اين افراد شناسايي شد. همچنين يك مسافرخانه در مشهد و املاكي در شهر تهران شناسايي شده و در حال ارزيابي است و بهاي آنها به رقم دارايي‌هاي ارزيابي شده افزوده خواهد شد.

  • پرداخت سپرده‌ها فقط به اندازه دارايي‌ها

حيدري خاطرنشان كرد: به موجب قانون، اين دارايي‌ها متعلق به سپرده‌گذاران است؛ به اين ترتيب نمي‌توان آن را به افراد ديگري مانند سهامداران اختصاص داد ضمن اينكه بيش از رقم دارايي‌هاي موجود هم نمي‌توان به سپرده‌گذاران پرداخت كرد. با اين اوصاف تأمين كسري دارايي‌هاي موجود نسبت به سپرده‌ها بر عهده سهامداران است و بايد از محل دارايي‌هاي خود، آن را تأمين كنند و اموال احتمالي كه به نفع خود از تعاوني منحله برداشت كرده‌اند را بايد عودت دهند.

اما اگر دارايي ديگري شناسايي نشود تا كسري‌هاي موجود را پوشش دهد دستگاه قضايي با آنها برخورد لازم را خواهد كرد. معاون نظارتي بانك مركزي همچنين با اشاره به پرداخت سودهاي نامتعارف و غيرعادلانه پس از انحلال فرشتگان به سپرده‌گذاران افزود: ما سودهاي پرداختي را فيلتر خواهيم كرد و پس از استخراج دقيق سودهاي پرداختي در سال‌هاي گذشته، در نهايت سود پرداختي براساس نرخ‌هاي متعارف، محاسبه و متعاقباً مانده اصل و سود سپرده‌ها اعلام خواهد شد.

اين فرايند براي اجراي عدالت بين سپرده‌گذاران انجام مي‌گيرد چون گروهي از سپرده‌گذاران با نرخ مثلا ۲۰ درصد سود مي‌گرفتند و گروهي با نرخ ۳۸ درصد اما هيچ دليل منطقي در اين خصوص وجود ندارد و‌ تنها به‌منظور اغفال سپرده‌گذاران بزرگ، نرخ سود بيشتري تعيين كرده‌اند.

  • مردم نگران سپرده‌هاي بانكي خود نباشند

ولي‌الله سيف روز گذشته در كانال تلگرامي‌اش به جوسازي‌ها و انتقادها پاسخ داد و نوشت: ‎بانك مركزي حامي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري مجاز و حافظ منافع سپرده‌گذاران است. وي با اشاره به فرايند قانوني سامان‌دادن به مؤسسات و تعاوني‌هاي اعتبار در سال‌هاي اخير با بيان اينكه بانك مركزي همواره خود را نماينده سپرده‌گذاران مي‌داند و براي احقاق حقوق قانوني آنها، حداكثر تلاش خود را اعمال مي‌كند، خطاب به مردم اطمينان داد كه مي‌توانند بدون نگراني در مورد سپرده‌هاي خود با بانك‌هاي دولتي، غيردولتي و خصوصي و همچنين مؤسسات اعتباري مجاز همكاري داشته باشند.

رئيس‌كل بانك مركزي با اشاره به همكاري قوه قضاييه جهت شناسايي و ارزيابي دارايي‌هاي تعاوني اعتبار منحل شده فرشتگان تصريح كرد: خط اعتباري به مؤسسه اعتباري كاسپين به اندازه دارايي‌هاي شناسايي شده اختصاص مي‌يابد تا امكان تعيين تكليف و يا پرداخت سپرده‌هاي مردم فراهم شود و آنها منتظر وصول تسهيلات يا فروش دارايي‌ها نشوند اميدوارم ظرف چند‌ماه آينده مسائل مربوط به اين تعاوني با همراهي سپرده‌گذاران محترم به‌طور كامل، حل و فصل شود.

رئيس‌كل بانك مركزي تأكيد كرده است: ‎پس از اتمام شناسايي و ارزيابي دارايي‌هاي تعاوني اعتبار غيرمجاز و منحله فرشتگان، درصورت وجود كسري براي پرداخت سپرده‌ سپرده‌گذاران، تأمين هر ميزان كسري برعهده مؤسسان و مديران است و بايد آن را از محل دارايي‌هاي شخصي تأمين كنند و هرگونه دارايي و اموالي را كه به نفع خود از تعاوني برداشت كرده باشند، عودت دهند تا سپرده‌گذاران به حقوق خود دست يابند.

وي با تأكيد بر اينكه ‎ساماندهي مؤسسه‌هاي غيرمجاز، ارتباطي با بانك‌ها و مؤسسات اعتباري مجاز كه اسامي آنها در وب‌سايت بانك مركزي وجود دارد، نخواهد داشت و فعاليت شبكه بانكي مجاز كشور با انضباط و سلامت ادامه دارد. به مردم توصيه كرد: فقط به بانك‌ها و مؤسسات مجاز مراجعه كنند و اطمينان داشته باشند كه آنها تحت پوشش و نظارت بانك‌مركزي، از سلامت و استحكام مناسبي برخوردار بوده و علاوه بر آن براساس ضوابط، تحت پوشش صندوق ضمانت سپرده‌ها قرار دارند.

کد خبر 372125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha