شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

معاون مرکز آمار ایران هشدار داد: با شرایط موجود فرزندآوری در کشور، تا سال ۱۴۰۰ نرخ رشد باروری به صفر می‌رسد.

عليرضا زاهديان افزود: تا سال95 جمعيت كشور 79ميليون و 926هزار و 270نفر بوده كه اين رقم در فاصله زماني 90 تا 95 رشد جمعيت 950هزار نفري را نسبت به 5سال قبل نشان مي‌دهد.وي ادامه داد: تا سال94 شاخص رشد جمعيت 1.29 بوده كه اين رقم در سال95 به 1.24 كاهش يافته است. اين در حالي است كه اگر با رشد جمعيت سال94 پيش مي‌رفتيم، اين رقم به يك مي‌رسيد.

زاهديان رشد باروري كشور را تا سال90، 1.8 عنوان كرد و گفت: اين رقم مي‌بايست 2.1 بود يعني به‌ازاي هر ازدواج يك فرزند، از سال90 تا 95 مواليدمان رو به افزايش بوده‌اند؛ به‌گونه‌اي كه تا سال94 سالانه حدود يك ميليون و 500هزار تولد ثبت مي‌شد اما اين رقم در سال95 به يك ميليون و 530هزار نفر رسيد.

معاون مركز آمار ايران ادامه داد: اگر با نرخ باروري 1.8 پيش مي‌رفتيم مي‌بايست تا سال1400 شاهد صفر شدن اين نرخ مي‌بوديم اما رشد اين رقم در سال‌هاي اخير ما را كمي اميدوار كرد ولي باز هم تا سال1420 احتمال رسيدن نرخ باروري به رقم نيم نگراني ما را ثبات مي‌بخشد.

معاون مركز آمار ايران با اشاره به اينكه وضعيت اقتصادي تأثيري در ميزان فرزندآوري ندارد، گفت: تحقيقات مركز و پژوهشكده آمار نشان مي‌دهد نرخ باروري در ميان خانواده‌هايي كه وضع مالي بهتري دارند، كمتر است و خانوارهايي كه كم‌درآمدتر هستند نرخ باروري بالاتري دارند. به‌گفته وي نرخ باروري مادراني كه تحصيلات دانشگاهي دارند، حدود يك و دو دهم است.

وي با اشاره به اينكه همه‌‌چيز را نمي‌توان به اقتصاد ربط داد، ادامه داد: اقتصاد در پايين آمدن رشد جمعيت و نرخ باروري تأثير داشته است اما براي افزايش آن، همه‌‌چيز را نبايد به اقتصاد ربط داد.زاهديان با بيان اينكه نياز به فرهنگسازي‌ داريم، گفت: نرخ باروري در تهران، البرز، مازندران و گيلان حدود 1.3 تا 1.4 است؛ درحالي‌كه نرخ باروري در استان سيستان و بلوچستان 3.5 است.

وي افزود: نرخ باروري مادران بيسواد كشورمان حدود3 است؛ درحالي‌كه نرخ باروري مادران باسواد كشورمان پايين‌تر از 1.8 است. زاهديان با تأكيد بر اينكه دولت بايد روي فرهنگسازي‌ زمينه‌سازي‌ كند، افزود: بررسي‌ها نشان مي‌دهد 75درصد جوان‌ها يك يا دو فرزند را در برنامه خودشان دارند. وي گفت: اگر وارد بحران جمعيتي شويم و براي تولد، جايزه تعيين كنيم از آنجا كه نرخ باروري در خانوارهاي كم‌درآمد بيشتر است ممكن است فقر را بيشتر كند.

زاهديان با بيان اينكه بايد روي ازدواج تمركز كنيم، افزود: سن ازدواج براي مردان از 26.7سال به 28.3سال رسيده است. برآوردهاي ما نشان مي‌دهد كه اگر بخواهيم به نرخ باروري دو و يك دهم برسيم بايد حدود يك ميليون و 600هزار تولد در سال داشته باشيم.

کد خبر 372104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha