چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

محمد مجد : هوا گرم شده است، مگر انتظار دیگری دارید؟

تابستان

به جاي اين همه غرزدن و گلايه از هواي گرم، عزم‌تان را جزم‌كرده و شال و كلاه كنيد و به مقصد خنكا برويد. كجا؟ هر كجايي كه خنك باشد؟ شهركرد، آذربايجان، كردستان و... البته گزينه‌هاي خوبي هستند، ولي باور كنيد مجبور نيستيد به‌خاطر فرار از گرما، اين همه هزينه كنيد و اين همه راه برويد. يادتان باشد كه اطلاعات، قدرت است.

پس اگر شما هم از گردشگاه‌ها و ييلاق‌ها و جاهاي خنك و گردشگري خنك‌محور اطراف محل زندگي‌تان اطلاعات كافي داشته باشيد، مي‌توانيد از گرما فرار كنيد و به امكاناتي برسيد كه خنكا را به شما هديه مي‌دهند. البته تا ماه‌رمضان هم چند روز باقيمانده و براي بعد از افطار مي‌توانيد روي اين مكان‌هاي خنك حساب كنيد. تنها كافي است اهل كسب اطلاعات از اين حوزه‌ها باشيد تا ببينيد كه مي‌شود يا نه. پس به جاي غرغر كردن و گلايه از گرما و آفتاب، شال و كلاه كنيد و به اين جاهايي كه مي‌گوييم، سري بزنيد. يك گردش كم‌دردسر و نزديك، در انتظار شماست و گرمايي كه از سرتان، كم خواهد شد.

  • استخرها؛ تن در آب‌هاي خنك

فرهنگسراها، مجموعه‌هاي ورزشي، هتل‌ها، استخرهاي مستقل و... جزو جاهايي هستند كه در آنها، مي‌توانيد بليتي تهيه كرده و يكي دو ساعتي را، دل به آب بزنيد. فقط بالاغيرتاً، بهداشت را در اين استخرها رعايت كنيد تا نه براي شما، نه براي ديگران، هيچ مشكلي پيش نيايد. خيلي دقت كنيد كه از راه بيني و دهان، آب آلوده را وارد بدن‌تان نكنيد. وقتي كه شنا كردنتان تمام شد، يك دوش درست و حسابي بگيريد. درضمن تفريحات آبي، تنها به استخر رفتن و شنا‌كردن خلاصه نمي‌شود. گاهي وقت‌ها، يك تفنگ آبپاش مي‌توانيد بگيريد و بيفتيد به جان رفقا و اعضاي خانواده و بچه‌هايتان. اين هم مي‌شود يك تفريح آبي كه هم خنك‌تان مي‌كند، هم آدرنالين خون‌تان را بالا مي‌برد.

  • روددره‌ها؛ آرامش در شمال شهر

روددره‌ها همانطور كه از اسمش پيداست، از همسايگي رودها و دره‌ها ايجاد مي‌شوند. لابد به يكي دوتايي از اين روددره‌ها سفر كرده‌ايد. مثلا در تهران، اين روددره‌ها بيشتر در نواحي شمالي واقع شده‌اند و آخر هفته‌ها، مخصوصا در روزهاي گرم، افراد زيادي را پذيرا هستند. روددره‌هاي فرحزاد، دركه، اوين، دارآباد، گرمدره و كن، روستاهايي هم به نام خودشان داشته‌اند كه حالا بخشي از شهر شده‌اند. سفر به اين روددره‌ها، خيلي ساده است. كافي است خودتان را به شمال تهران برسانيد؛ به ميدان تجريش يا قدس. حالا هم كه مترو راه افتاده، به چشم به هم‌زدني مي‌توانيد به ميدان قدس و تجريش برسيد. چشمه‌ها، آبشارهاي طبيعي، مناظر طبيعي و جايي كه بتوان زيرانداز را پهن كرد و از خنكاي هوا لذت برد، از امكانات طبيعي چنين روددره‌هايي است.

  • درياچه‌ها؛ سفر به ساحل آرامش

تهران، هم درياچه طبيعي دارد، هم درياچه مصنوعي. درياچه‌ها هم كه ديگر خودتان بهتر مي‌دانيد، جان مي‌دهد براي يك گردشگري خنك. هم مي‌توانيد در كنارشان، تابستان‌هاي خنكي را تجربه كنيد؛ هم مي‌توانيد اگر شنا بلد هستيد و البته اگر اجازه‌اش وجود داشت، تني به آب‌ هم بزنيد. درياچه‌هاي تار و هوير در اطراف تهران گزينه مناسبي است.

درياچه‌هاي سدمحور اميركبير در جاده كرج به چالوس، لتيان در شمال‌شرقي تهران و لار در 84كيلومتري شمال تهران، جزو گزينه‌هاي مناسب هستند كه بعضا امكانات اسكي، شنا، قايق‌سواري و... هم دارند. جدا از اينها، درياچه‌هاي مصنوعي شهداي خليج‌فارس در چيتگر و فشافويه در جنوب تهران كه بهشت اسكي‌سوارهاست، نيز جزو درياچه‌هاي مصنوعي پايتخت هستند.

  • ييلاقات اطراف تهران؛ سفر به طبيعت

تهران و بسياري از شهرهاي نسبتا گرم اين روزها، ييلاقات خوبي هم دارد كه مي‌توانيد سري به آنها بزنيد. در تهران معروف‌ترين آنها، روستاي آهار در شمال تهران است كه آبشار و امامزاده‌اش معروف است. باغ‌هاي خوبي هم دارد. اگر مي‌خواهيد به اين روستا برسيد، بايد از جاده لشكرك به سمت فشم رفته.

سپس حاجي‌آباد و اوشان و بعد، روستاي آهار. منطقه لواسانات در شمال‌شرقي تهران هم، جاي مناسبي است؛ خاصه اگر به روستاهايش سري بزنيد. باغ‌هاي شهريار در جنوب‌غربي پايتخت و نيز مناطق ييلاقي و روستاهاي كرج را هم مي‌توانيد به اين فهرست اضافه كنيد؛ جاهايي مثل كردان، روستاي آبگرم لاريجان، منطقه اطراف اول جاده كرج به چالوس كه نزديك تهران هم هست و... ازجمله اين مناطق هستند.

  • پارك‌هاي جنگلي؛ زير سايه خنك درختان

وقتي انسان‌ها تصميم بگيرند جنگل را به شهر پيوند بزنند، چيزي به نام پارك جنگلي متولد مي‌شود. پارك‌هاي جنگلي، نه چيزي مثل بوستان‌هاي شهري هستند، نه چيزي شبيه به جنگل‌ها. براي سفر خنك و گذراندن يك روز خوب در آنها نيز، گزينه‌هاي خوبي محسوب مي‌شوند؛ خاصه اينكه امكانات خوبي هم دارند.

با سفر به اين پارك‌هاي جنگلي مي‌توانيد زير سايه درختان‌شان، گرماي اين روزها را قلع و قمع كنيد. در غرب تهران، مي‌توانيد به پارك جنگلي چيتگر برويد؛ خاصه اينكه مترو هم دارد. پارك جنگلي لويزان هم در شمال‌شرقي تهران، از گردشگاه‌هاي بزرگ و قابل پيشنهاد محسوب مي‌شود كه مي‌توانيد از گرماي هوا، به آنجا پناه ببريد. در شرق تهران هم كه به گزينه پارك ملي خجير، ياس و سرخه‌حصار مي‌رسيد.

کد خبر 371134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha