شهردار تهران گفت: دانش‌آموزان نیازمند از 15 شهریور تا اول مهر ماه امسال و پیش از بازگشایی مدارس، توسط شورایاران محلات شناسایی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «شهری» ایسنا دکترمحمدباقر قالیباف در نخستین همایش «مشارکت انجمن‌های معتمدین محلات برای شناسایی، حمایت و توانمندسازی نیازمندان واقعی» هدف از شناسایی این دسته از دانش‌آموزان را کمک به رفع نیاز و حضور بانشاط آنها در مدارس اعلام کرد.

وی با اشاره به طرح جهادی 137 در مناطق مختلف گفت: برای کمک به نیازمندان واقعی در طرح جهادی 137، 20 هزار خانوار نیازمند تا کنون شناسایی شده‌اند که شهرداری برای 11 هزار نفر اقدام به کمک کرده است.

قالیباف افزود: کمک به مابقی افراد نیازمند در دستور کار قرار دارد و افراد نیازمند دیگری نیز شناسایی خواهد شد.

شهردار تهران در عین حال کمک به نیازمندان را از کارهای کمیته امداد عنوان کرد و افزود: کار تکراری کردن در کشور خاصیت ندارد و دراین راه کمیته امداد باید پشتیبان باشد و همه دنبال‌روی این نهاد باشند.

قالیباف، در ادامه محله‌گرایی را اساس کار خویش و شکل‌گیری مدیریت واحد شهری را از پایین به بالا دانست و خواستار شناسایی نیازمندان واقعی توسط شورایاران شد و گفت: این اقدام باید توسط معتمدین محلات با تدبیر ویژه‌ای صورت گیرد.

شهردار تهران تصریح کرد: ما از کار خود راضی نیستیم و با آنچه که باید فاصله بسیار داریم؛ اما باید توجه کرد که وضعیت فعلی قابل مقایسه با قبل نیست.

به گفته وی، شهرداری تهران آمادگی شناسایی خانواده‌های نیازمند در طرح جهادی را دارد و در شناسایی و توانمندسازی نیازمندان باید اولویت‌بندی صورت گیرد؛ بطوریکه زنان سرپرست خانوار و سیده در اولویت باشند.

وی به احداث هزار غرفه خود اشتغالی برای زنان سرپرست‌خانوار اشاره کرد و گفت: شهردار تهران این تعداد غرفه را در سال جاری به 2 هزار غرفه در سطح مناطق خواهد رساند.

قالیباف خبر داد: با فعالیتی که در شهرداری آغاز شده، برخی وسایل و امکاناتی که در خانه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، به شهرداری تحویل می‌شود تا در کارگاهی تعمیر و بازسازی و سپس در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار گیرد.

وی تصریح کرد:‌این اقدام علاوه بر اشتغالزایی منجر به استفاده مجدد وسایل و رفع نیاز نیازمندان می‌شود.

شهردار تهران از توسعه این طرح خبر داد و از شورایاران خواست تا در هر ناحیه، کارگاهی را به این منظور با کمک شهرداری‌ها تأسیس کنند.


شورایاران بازوان توانمند کمیته امداد


 مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: شورایاران باید بازوان توانمندی برای کمیته امداد در شناسایی محرومان تهرانی باشند.

 به گزارش ایسنا وی در این همایش افزود: کمیته امداد در همه محلات و نقاط شهر توانایی شناسایی نیازمندان واقعی را ندارد؛ بنابراین شورایاران باید به کمک آنها بیایند.

چمران گفت: شورایاران به دلیل قرابت و نزدیکی که در محلات با مردم دارند بهتر می‌توانند صلاحیت افراد نیازمند واقعی را شناسایی کنند.

وی با اشاره به وجود متکدیان در سطح شهر تهران گفت:‌کمک به متکدیانی که با هواپیما به تهران می‌آیند؛ دردی را دوا نمی‌کند و باید نیازمند واقعی شناسایی شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران، فقدان تعادل طبقاتی در جامعه را باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و حتی مشکلات امنیتی دانست و گفت: کمک‌های مادی در پایتخت کم نیست ولی در عین حال همچنان نیازمندانی وجود دارند که این دو موضوع به خوبی با هم سازمان نیافته‌اند.

وی افزود: ایران کشور فقیری نیست و باید با تلاش وهمکاری نیازمندان واقعی را به خودکفایی برسانیم.


ستاد حمایت از نیازمندان تشکیل می‌شود

به گزارش ایسنا در این همایش معتمدین محلات در کارگاهی نسبت به وظایف دستگاه‌های کمیته امداد، شهرداری و بهزیستی و شناسایی نیازمندان واقعی توجیه شدند.

همچنین بر اساس تفاهمنامه شناسایی نیازمندان واقعی با مشارکت انجمن‌های معتمدین محلات، ستادی با هماهنگی شورایاران شکل می‌گیرد که در این ستاد نحوه کمک ، شناسایی و توانمندسازی و حمایت از نیازمندان واقعی مشخص می‌شود.

بر اساس این تفاهمنامه، کمیته امداد موظف به شناسایی نیازمندان واقعی شده و توسط شورایاران نسبت به طبقه‌بندی آنها با توجه به ملاک‌های کمی و کیفی اقدام می‌کند.

همچنین شناسایی استعدادهای بالقوه و بالفعل مددجویان به منظور ایجاد ساز و کار مناسب و در نتیجه خودکفایی آنها و بکارگیری روش‌های پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی با بهره گیری از قابلیت‌های موجود از دیگر وظایف کمیته امداد در این طرح است.

ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی متناسب با اولویت‌های شناسایی شده و هماهنگی کامل با انجمن‌های معتمدین محل، ‌خیریه‌ها و خیرین محل از دیگر وظایف کمیته امداد خواهد بود.

به گزارش ایسنا سازمان بهزیستی نیز در این طرح باید به ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری به جامعه هدف سالمندان، معلولان ذهنی و همچنین زنان سرپرست خانوار بپردازد.

این سازمان در طرح مذکور همچنین برای استفاده از قابلیت‌های سازمان‌های تخصصی مردم نهاد در ارائه خدمات زمینه‌سازی خواهد کرد.

اعمال حمایت‌های نقدی و غیرنقدی با توجه به اولویت‌های مددجویان از دیگر اقدامات بهزیستی در این طرح خواهد بود.

شهرداری تهران نیز در این طرح به ایجاد فضای اشتغال برای نیازمندان واقعی شناسایی شده از طریق ایجاد مراکز مهارت آموزی و کارآفرینی و ایجاد بازارچه خوداشتغالی می‌پردازد.

همچنین با کمک کمیته امداد و بهزیستی و انجمن‌های معتمدین محلات ارتباط تنگاتنگی خواهد داشت و شرایط استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، ورزشی، تحصیلی و اجتماعی برای جامعه هدف را فراهم می‌کند.

انجمن‌های معتمدین محل نیز در مرحله نخست با شناسایی نیازمندان واقعی در محلات طبق ملاک‌های کمیته امداد می‌پردازند و آنها را معرفی می‌کنند و در نهایت در راستای جذب حمایت و مشارکت خیرین گام بر می‌دارند.

از سویی دیگر به منظور همکاری و هماهنگی تشکیل دستگاه‌های مسؤول در زمینه شناسایی و حمایت از نیازمندان واقعی، جذب مطلوب مشارکت‌های مردمی در سطح مناطق 22 گانه، ستاد حمایت از نیازمندان واقعی شکل می‌گیرد.

در این ستاد کمیته امداد به عنوان دبیر ستاد، معاونت اجتماعی شهرداری به عنوان مسئول ستاد، ‌مرکز رسیدگی به امور مساجد، پایگاه مقاومت بسیج و سازمان بهزیستی نیز در آن به عنوان همکار عضویت دارند.

دستورالعمل این ستاد توسط کمیته امداد در حال تدوین است و مقرر شده تا بانک اطلاعاتی کامل از نیازمندان واقعی در سطح محلات به عنوان یکی از اولویت‌های این ستاد در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 3711

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز