دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: حتما شما هم تا به حال شنیده‌اید که استهلاک یک خودرو بالاست و استهلاک یک اتومبیل دیگر پایین.

اتومبیلم جوان می‌ماند

داشتن اتومبيل، مسلما هزينه‌هايي دارد كه شامل تعمير و نگهداري، هزينه سوخت و... مي‌شود اما يكي از هزينه‌هايي كه عموما در زمره هزينه‌هاي محسوس لحاظ نمي‌شود و به‌صورت پنهان رقم قابل‌توجهي را البته در درازمدت به مالك يك اتومبيل تحميل مي‌كند، هزينه استهلاك است. در حقيقت استهلاك در اصطلاح به ميزان افت كيفيت و قيمت يك خودرو در طول زمان اشاره دارد. بخشي از ماجراي استهلاك خودرو به سازندگان آنها مربوط مي‌شود كه مثلا از چه قطعاتي و با چه كيفيتي در اتومبيل استفاده كرده‌اند. اما بخش ديگر استهلاك اتومبيل مربوط به ما استفاده‌كنندگان از آن است؛ يعني با رعايت يكسري نكات ساده مي‌توان روند استهلاك اتومبيل را كاهش داد. در اين صفحه به اين نكات اشاره شده است.

  • معاينه فني فراموش نشود

خيلي‌ها فكر مي‌كنند كه انجام معاينه فني فقط كمك به كاهش آلودگي هواست، درحالي‌كه نخستين ارمغان انجام اين كار، كاهش استهلاك اتومبيل است. انجام معاينه فني و تنظيم موتور در فواصل زماني معين و بموقع يكي از مواردي است كه علاوه بر آنكه باعث تضمين سلامت خودرو مي‌شود، مصرف سوخت را تا 20درصد كاهش مي‌دهد و استهلاك اتومبيل را هم كمتر مي‌كند.

  • حمل بار اضافه ممنوع

نگاهي به صندوق‌عقب اتومبيل‌تان بيندازيد. وسايل غيرضروري‌ باعث استهلاك اتومبيل مي‌شوند. اينها وسايلي هستند كه ما به‌ندرت ممكن است از آنها استفاده كنيم، غافل از اينكه بار اضافي در اتومبيل نه‌تنها سبب افزايش مصرف سوخت مي‌شود، بلكه باعث واردشدن فشار به گيربكس و موتور و در نهايت استهلاك بيشتر خواهد شد.

  • فيلتر هوا فراموش نشود

متأسفانه معمولا فيلتر هوا و نقش‌اش در اتومبيل زياد جدي گرفته نمي‌شود درحالي‌كه اين قطعه نيز بسيار در ميزان استهلاك اتومبيل تأثيرگذار است. كثيفي فيلتر هوا باعث كاهش هواي ورودي به موتور و درنتيجه احتراق ناقص مي‌شود. بنابراين با وجود آنكه خودرو هنگام حركت، سوخت مصرف مي‌كند اما موتور نيروي كمتري توليد مي‌كند و به‌ناچار بايد بيشتر روي پدال گاز فشار وارد كرد.

  • باربند، فقط در مسافرت

آنهايي كه اهل سفر هستند، معمولا روي اتومبيل‌شان باربند نصب مي‌كنند و مي‌گذارند كه اين باربند هميشه روي سقف خودرو باشد. اين هم يك اشتباه است كه باعث استهلاك بيشتر اتومبيل مي‌شود. باربند هم بار اضافه محسوب مي‌شود و هم با ايجاد اصطكاك هوا، توان بيشتري از موتور اتومبيل مي‌كشد. سعي كنيد فقط در مواقع ضروري باربند را روي اتومبيل‌تان نصب كنيد.

  • حواستان به باد لاستيك‌ها‌ باشد

ميزان باد لاستيك‌ها هم در كاهش استهلاك تأثير زيادي دارد. كم‌بودن باد لاستيك‌ها علاوه بر آنكه وضعيت حركت خودرو را با اختلال مواجه مي‌كند، باعث افزايش مصرف سوخت و افزايش استهلاك نيز مي‌شود. بايد ماهي يك‌بار باد لاستيك‌ها را بررسي كنيد. لاستيك صاف هم باعث استهلاك بيشتر اتومبيل‌ مي‌شود.

  • رانندگي درست لازم است

اگر در رانندگي خيلي باتجربه نيستيد، حتما استهلاك اتومبيل شما بيشتر خواهد بود؛ چون با استفاده ملايم از گاز و خودداري از ترمزهاي شديد نه‌تنها مصرف سوخت كاهش مي‌يابد بلكه موتور و لاستيك‌ها نيز سالم مي‌مانند و خودرو ديرتر فرسوده مي‌شود.

  • اتومبيل‌تان را سرويس كنيد

تعويض روغن موتور در فواصل تعيين‌شده باعث افزايش راندمان موتور و در نتيجه كاهش استهلاك و كاهش مصرف سوخت مي‌شود. سرويس‌هاي ديگر مثل تعويض فيلتر روغن، فيلتر داخل اتاق و فيلتر بنزين هم به همان اندازه تأثيرگذارند. درضمن استفاده از سوخت استاندارد هم كمك زيادي به طول عمر موتور خودرو مي‌كند.

  • با دنده چند حركت كنيم؟

اين روزها خيلي از اتومبيل‌ها، اتومات شده‌اند و به همين دليل مي‌توان گفت كه عامل استهلاك اتومبيل به‌دليل استفاده از دنده نامناسب در حركت كاهش يافته است. به هر حال رانندگي با دنده متناسب با سرعت خودرو و وضعيت حركت تا حد زيادي در ميزان استهلاك مؤثر است. به‌طور مثال اگر با دنده ۳ با سرعت ۶۰ كيلومتر در ساعت حركت كنيم، مصرف سوخت ۲۵ درصد بيشتر از زماني است كه با دنده ۵ حركت مي‌كنيم.

  • بي‌خيال اسپرت‌كردن شويد

بعضي‌ها با اسپرت‌كردن بلايي سر ماشين‌شان مي‌آورند كه يك‌شبه اتومبيل‌شان را چندين سال پيرتر مي‌كنند. كاهش ارتفاع اتومبيل، استفاده از لاستيك‌ها و رينگ‌هاي غيراستاندارد، اگزور نامناسب و نصب قطعات اضافه به بدنه خودرو، همه باعث افزايش استهلاك اتومبيل مي‌شوند.

هيچ وقت پيش از خاموش‌كردن ماشين گاز ندهيد. اين كار هم موجب هدر رفتن بنزين مي‌شود و هم باعث فرسوده‌شدن سيلندرها.
وقتي ماشين را روشن مي‌كنيد لازم نيست بيش از 30ثانيه درجا كار كند. ماشين‌هاي جديد طوري طراحي شده‌اند كه حتي در هواي سرد مي‌توانند بلافاصله راه بيفتند.
حواستان را جمع كنيد كه حتما پيش از حركت ترمزدستي را بخوابانيد.
«كم گاز» رانندگي كنيد. سعي كنيد پدال گاز را در يك سوم و حتي در يك‌چهارم ارتفاع آن حفظ كنيد.
از كولر كمتر استفاده كرده يا سعي كنيد كولر را در سربالايي‌ها خاموش و بيشتر در مسيرهاي سر پاييني استفاده كنيد. ترجيحا از كولر به‌صورت فاصله‌هاي زماني كوتاه و چرخشي استفاده كنيد.

کد خبر 370930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha