معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست همزمان با روزجهانی تنوع زیستی (اول خرداد مصادف با ۲۲مه) گفت که امسال شعار روز جهانی تنوع زیستی «تنوع زیستی و توریسم پایدار» ‌انتخاب شده است.

اين نامگذاري در راستاي شعار سال ۲۰۱۷ سازمان ملل كه «سال بين‌المللي گردشگري پايدار» نامگذاري شده تعيين شده است.

آنطور كه در گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست آمده است، فرهاد‌ دبيري با اشاره به اينكه بسياري از مسائل طرح شده ذيل كنوانسيون تنوع زيستي به‌طورمستقيم در بخش گردشگري تأثير مي‌گذارد، اظهاركرد: بخش‌هاي توريستي كه به‌طور صحيح مديريت مي‌شوند به‌طور قابل‌توجهي به كاهش تهديد، حفظ يا افزايش جمعيت حيات‌وحش كليدي و ارزش‌هاي تنوع زيستي از طريق درآمد گردشگري كمك مي‌كنند.

اصغر مباركي، كارشناس دفتر حيات‌وحش و تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به‌شعار امسال روز جهاني تنوع زيستي، يكي از جنبه‌هاي مهم تنوع زيستي را گردشگري دانست و گفت: متأسفانه تا‌كنون اين بعد از تنوع‌زيستي آنچنان كه بايد مورد توجه قرار نگرفته است. همه گونه‌ها، زيستگاه‌ها و اكوسيستم‌ها را به‌عنوان تنوع زيستي مي‌شناسيم بنابراين وقتي روز جهاني تنوع‌زيستي به نام گردشگري پايدار نامگذاري مي‌شود به اين منظور است كه ضرورت تمركز دولت‌ها بر اجزاي مختلف تنوع‌زيستي و ارزش‌هاي اقتصادي آن وجود دارد. به گفته مباركي، 2 سطح از تنوع‌زيستي، يعني گونه‌ها و زيست‌بوم مهم‌ترين بخش‌هاي مربوط به گردشگري هستند چون از لحاظ بصري بسيار ملموسند. بهترين و جذاب‌ترين محل‌هاي پذيرنده گردشگر و مورد توجه توريسم مكان‌هايي هستند كه يا مناظر خوبي دارند و يا گونه‌هاي متنوعي در آنها وجود دارد كه گردشگر جذب آنها مي‌شود. بنابراين وقتي زيستگاه‌هاي مناسب و منظر مناسب نداريم گردشگر را از دست مي‌دهيم و اين موضوعي است كه بدون بهره‌برداري از زيستگاه فقط از طريق ارزش زيباشناختي آن منظر و گونه مي‌توانيم كسب درآمد و تحت عنوان گردشگري پايدار از آن استفاده كنيم.

وي تصريح كرد: حفاظت از تنوع زيستي، گونه‌ها و اكوسيستم‌ها نيز در رشد اقتصادي تأثير بسياري دارد، بنابراين جلوگيري از تهديداتي كه منجر به نابودي زيستگاه‌ها مي‌شود بايد در دستوركار قرار گيرد. مباركي با اشاره به اينكه سهم عمده حفاظت از تنوع‌زيستي برعهده مردم است، تأكيد كرد: زيستگاه‌ها و گونه‌ها براي استفاده است ولي استفاده را نبايد به‌معناي كشتن و خوردن درنظر بگيريم زيرا درآمد گردشگري از يك منطقه حفاظت‌شده، به‌مراتب بيشتر از شكار، صيد، قطع درختان و... است.

مباركي گفت: روستاييان مي‌توانند با استفاده از پتانسيل‌هاي منطقه، معيشت خود را تأمين كنند. مناظر طبيعي مي‌تواند فرصتي باشد تا فرصت اشتغال بسياري براي جوامع محلي ايجاد شود. چون اين مناطق مي‌توانند محل رفت‌وآمد گردشگران باشند بنابراين تنوع‌زيستي بستر مناسبي براي ايجاد اشتغال است كه در نتيجه اين روند، هم محيط‌زيست حفظ مي‌شود و هم تأمين معيشت صورت مي‌گيرد.

کد خبر 370905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha