درحالی‌که پیش از این دوبار در مجلس به بی‌توجهی نیروی انتظامی به اجرای مصوبه نمایندگان، مبنی بر عدم‌نیاز به داشتن کارت پایان خدمت برای اخذ گواهینامه تذکر داده شده بود، یک نماینده دیگر نیز تأکید کرد درصورت عدم‌اجرای این قانون موضوع در مجلس پیگیری می‌شود و از وزیر کشور برای ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه دعوت خواهد شد در مجلس حضور پیدا کند.

تصادف

اين هشدار محمد اسماعيل سعيدي در‌حالي است كه ارديبهشت‌ماه سال گذشته و در تصويب ماده54 قانون بيمه شخص ثالث، نمايندگان مجلس تأكيد كردند كه اخذ گواهينامه نيازمند كارت پايان خدمت و معافيت سربازي نيست اما اين قانون هرگز به درستي اجرا نشد، زيرا مسئولان نظام وظيفه درباره آن ترديد‌هايي داشتند. آنها با استناد به اينكه عدم‌مراجعه در زمان مقرر براي تعيين تكليف خدمت سربازي جرم بوده و فرار از خدمت محسوب مي‌شود، اين قانون را اجرا نمي‌كردند. در يك نمونه جانشين اداره سرمايه‌هاي انساني ستاد كل نيروهاي مسلح 28خرداد‌ماه و در پاسخ به اين سؤال كه آيا تمديد گواهينامه هم جزو محدوديت‌ها براي سربازان و مشمولان فراري محسوب مي‌شود، گفت:« نه‌تنها تمديد گواهينامه جزو محدوديت‌ها نيست بلكه با مصوبه مجلس و ابلاغ دولت دريافت گواهينامه هم جزو محدوديت‌ها نيست اما اگر مشمولان غايب و فراري براي دريافت يا تمديد گواهينامه اقدام كنند اطلاعات آنان بررسي شده و دستگير مي‌شوند.»

پس از آن معاونت قوانين مجلس در پاسخ به استعلام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره ابهام در قانون درخصوص نسبت داشتن كارت پايان خدمت يا معافيت و دريافت گواهينامه تأكيد كرد:«اخذ گواهينامه نيازمند كارت پايان خدمت و معافيت سربازي نيست».

  • پيگيري از وزير

با وجود اين اعلام نظر معاونت قوانين همچنان قانون مصوب مجلس اجرا نمي‌شود و نمايندگان نيز پيگير موضوع هستند. محمد اسماعيل سعيدي، نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر درخصوص علت اجرايي نشدن اين قانون به همشهري مي‌گويد: «اينكه ارائه گواهينامه را در گذشته منوط به داشتن پايان خدمت سربازي كرده بودند باعث شد تا شاهد رانندگي افرادي باشيم كه بدون داشتن گواهينامه رانندگي مي‌كنند و تعداد زيادي از آنها به‌علت تصادف و نداشتن بيمه ثالث در زندان به سر مي‌برند. همين مسئله باعث شده تا شرط داشتن پايان خدمت براي گرفتن گواهينامه رانندگي حذف شود. »

وي به اين سؤال كه چه‌كسي پاسخگوي تناقضات بين قانون و عملكرد ناجاست، چنين توضيح مي‌دهد:«در عمل به قانون بين هيچ فرد و سازماني تفاوتي وجود ندارد و آنچه در قانون به آن تأكيد شده بايد مورد تمكين همه افراد قرار بگيرد حالا اگر نيروي انتظامي معتقد به‌وجود مغايرت در قانون و دستورالعمل سربازگيري است بايد اين تناقض را در گفت‌وگو با نمايندگان مجلس بررسي كند.»

اين نماينده مجلس تأكيد مي‌كند:«براي بررسي اين موضوع حتما از نمايندگان ناجا در اين‌باره دعوت مي‌كنيم تا در نشستي شركت كنند. اگر نشست با نمايندگان ناجا به نتيجه‌اي نرسيد ناچاريم از وزير كشور براي گفت‌وگو در اين‌باره دعوت كنيم تا ابهاماتي كه در اين زمينه وجود دارد را بررسي و رفع كنيم. اميدواريم اين مسئله طي يكي، دو ماه آينده حل و فصل شود.»

حسينعلي حاجي دليگاني، عضو كميسيون اقتصادي مجلس نيز كه پيش از اين دراين‌باره به وزير كشور تذكر داده، مي‌گويد: «مجلس درقانون مصوب بيمه شخص ثالث موضوع داشتن كارت پايان‌خدمت براي گرفتن گواهينامه رانندگي را حل كرده و براي‌گرفتن گواهينامه نيازي به داشتن كارت پايان‌خدمت نيست. اين قانون بر همه قوانين گذشته حاكم است و هيچ مشكل قانوني در اين رابطه وجود ندارد. ابهامي كه نيروي انتظامي و ستاد كل نيروهاي مسلح در اين‌باره داشتند هم با نظر مشورتي مجلس رفع شده و انتظار داريم ستاد كل نيروهاي مسلح و سازمان نظام وظيفه در اين جهت وظايف خود را انجام دهند. بعد از پايان برنامه‌هاي انتخاباتي نيز وزير كشور براي توضيح در اين رابطه به مجلس مي‌آيد.»

  • از مسئولان ناجا پيگيري مي كنيم

عبدالرضا عزيزي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس: نداشتن گواهينامه افرادي كه به راحتي در خيابان‌ها رانندگي مي‌كردند، مشكلات بسياري براي خانواده‌ها به‌وجود آورده بود، لذا ملاك اخذ گواهينامه نبايد دريافت كارت پايان خدمت باشد.هدف از اين قانون كاهش تصادفات بوده است. مجلس درصورت عدم‌اجراي قانون اخذ گواهينامه بدون نياز به كارت پايان خدمت، مسئولان ناجا را براي ارائه توضيحات دعوت خواهد كرد.

  • كارت پايان خدمت شرط گواهينامه گرفتن نيست

الياس حضرتي، نماينده مردم تهران در مجلس: دريافت گواهينامه بدون نياز به كارت پايان خدمت قانوني است كه به‌دليل مغايرت با قوانين قبل اجرا نشد. طبق قانون قبل مشمولان غايب سربازي هنگام مراجعه براي اخذ گواهينامه دستگير مي‌شدند. ستاد كل نيروهاي مسلح از مجلس در اين زمينه استعلام كرد كه پاسخ مجلس هم روشن و شفاف بود. بر اين اساس هيچ منعي براي اخذ گواهينامه وجود ندارد.

کد خبر 370771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha