مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

رمضان اصغری*: شهرداری‌ها بر حسب وظایف ذاتی خود اجرایی‌ترین نهاد کشور محسوب می‌شوند.

اما ساختار مدیریت در شهرداری‌ها همانند تیم مدیریتی دولت ملی از حساسیت زیادی برخوردار است. زیرا مدیران شهرداری به عنوان کارگزاران دولت محلی عمل کرده و باید به شعار شهروند مسئول و مدیریت پاسخگو جامه عمل بپوشانند که در این راستا نقش حاکمیتی و نظارتی شوراهای اسلامی شهرها را نباید نادیده گرفت.

 اما آسیب‌ها و مخاطراتی نیز مدیران و کارکنان شهرداری‌هارا تهدید می‌کند. مدیر کل دفتر به عنوان مشاور شهردار علاوه بر رتق و فتق امور جاری نسبت به فضای حاکم بر شهرداری، مراجعات، مراودات، مکاتبات، تشخیص فوریت‌ها و التیام تنش‌های احتمالی و انتظام‌بخشی امور درون سازمانی نظر مشورتی تعیین کننده‌ای دارد. سایر مشاورین نیز در حوزه تخصصی خود نظر کارشناسی و مشورتی خود را به صورت دقیق و به موقع خواهند داشت.

چنانچه مشاورین از دانش و توانایی لازم برای ارائه راهکارهای علمی، دقیق، منظم، بی‌طرفانه و منطقی برخوردار نباشند، احتمال انحراف تصمیمات از مسیر شرعی، قانونی و عقلانی وجود دارد.

در حوزه خدمات شهری و فضای سبزیا جلوه بخشیدن به محیط زیست، طراحی و اجرای مبلمان زیبای شهری، اهمیت دادن به روانشناسی اجتماعی، زیباشناسی، تنظیف و به‌روبی معابر،‌شناخت ایام پیک تولید پسماندها، شناخت انتظارات مردم و احترام به حقانیت آنان، مبنی بر مطالبه سرویس و خدمات متناسب با استانداردهای زیست شهری، با نگرش به مولفه‌های سلامت شهروندان می‌توان  روح جامعه را آرام و افکار عمومی را با شهرداری همراه و در ارتقای اعتماد عمومی نسبت به مسئولان اجرایی نقش موثر ایفا کرد. در غیر این صورت استرس شهری ویروس مدیریت خواهد شد.

در حوزه اموراجتماعی، فرهنگی و روابط عمومی حضور غنی و پر بار شهرداری در صحن جامعه و هماهنگ با سایر مسئولین علاوه بر افزایش مشارکت های مردمی، بستر مناسب برای آموزش در شهر را نیز برای آنان فراهم می‌سازد که این امر در حوزه فرهنگ نقش حساس و تعیین‌کننده‌ای دارد.

 به طوری که علاوه بر رشد ارزش‌ها پایبندی شهروندان نسبت به رعایت هنجارهای اجتماعی و معیارهای اسلامی را استمرار می‌بخشد و از زحمات و تلاش مضاعف و طاقت‌فرسای مدیریت شهری می‌کاهد. در غیر این صورت شهروندان شهرداری را غیر خودی دانسته و از دستاوردهای مدیریت شهری محافظت لازم را به عمل نمی‌آورند.

بدیهی است که عملکرد غلط شهرداری‌ها در این حوزه فرآیند منطقی اجتماعی و فرهنگی جامعه را دچار اختلال می‌کند در حوزه فنی عمرانی انجام بررسی‌های مقدماتی، مشاوره تخصصی و مطالعات بنیادین و برنامه‌ریزی اصولی در خصوص زیرساخت‌ها و تاسیسات شهری علاوه بر جلوگیری از بین رفتن سرمایه، زیبایی و هارمونی عمران شهری را نیز در گسترده شهر نمایان می‌سازد که این امر می‌تواند دامنه آشفتگی عمرانی را مهار کند.

مسلما زیباسازی و ایجاد منظرهای شهری مانند ساماندهی تابلوها، کتیبه‌ها، آب‌نماها، ایجاد فضای سبز کافی نسبت به سرانه جمعیت و ساماندهی تفرجگاه‌های مجاور شهرها و ایجاد بوستان‌های شهری در کلان شهرها، مدیریت دیدگاه شهروندان را مبنی بر عملکرد خوب حوزه فنی عمرانی و به‌سامان اوقات فراغت تغییر می‌دهد.

شهردار میانه

کد خبر 37074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز