بسیاری از امتحانات نهایی امسال دانش‌آموزان سال سوم متوسطه و پیش‌دانشگاهی در ایام‌ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و آموزش و پرورش هم اعلام کرده با توجه به مصوبه مجلس درباره آغاز و پایان سال تحصیلی نمی‌تواند زمان امتحانات را جابه‌جا کند.

مدرسه

اين موضوع البته پيش از اين هم اعلام شده بود اما در تازه‌ترين خبر معاون متوسطه آموزش و پرورش جمله‌اي قابل تامل گفته است: «با توجه به اينكه تقارن‌ماه رمضان و امتحانات دانش‌آموزان تا چند سال آينده ادامه دارد امكان جابه‌جايي زمان امتحانات وجود ندارد و بهتر است دانش‌آموزان به اين مسئله عادت كنند.»

علي زرافشان درخصوص تقارن امتحانات پايان سال با‌ماه رمضان و گلايه برخي دانش‌آموزان به خبرگزاري فارس گفته است: «به‌نظر مي‌آيد اين تقارن فرصت مناسبي براي دانش‌آموزان است، آنها مي‌توانند از فرصت بعد از سحري براي مطالعه استفاده و بعد از امتحان استراحت كنند.»

اين در حالي است كه بسياري از دانش‌آموزان و والدين آنها در تماس با همشهري خواستار تجديد نظر مسئولان درباره زمان برگزاري امتحانات نهايي شده‌اند. سال تحصيلي گذشته آموزش و پرورش به‌دليل تقارن با‌ماه مبارك رمضان برنامه امتحانات سال سوم متوسطه در رشته‌هاي شاخه نظري در نوبت امتحاني خرداد‌ماه را از ۲۵ ارديبهشت تا ۱۸ خرداد برگزار كرد.

  • مصوبه مجلس اجازه نمي‌دهد

رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش نيز در گفت‌وگو با همشهري توضيح مي‌دهد كه زمان آغاز و پايان سال تحصيلي براساس مصوبه مجلس مشخص است و نمي‌توان آن را جابه‌جا كرد.

عبدالرسول عمادي در پاسخ به اين پرسش كه آيا هيچ برنامه‌اي براي اين تداخل نداريد، مي‌گويد: «برگزاري امتحانات پاياني دانش‌آموزان با‌‌ماه مبارك رمضان منافاتي ندارد، ضمن اينكه براي رعايت حال دانش‌آموزان روزه‌دار زمان برگزاري امتحانات اول صبح تعيين شده تا اين دانش‌آموزان دچار مشكل نشوند. افزون بر اينها مسلمانان در‌‌ماه مبارك رمضان هم روزه مي‌گيرند و هم كار مي‌كنند. البته فرجه مناسب بين امتحانات نيز درنظر گرفته شده تا دانش‌آموزان زمان كافي براي مرور دروس داشته باشند. او برگزاري كنكور را مانع ديگر در جابه‌جايي امتحانات مي‌داند و استدلال مي‌كند:«مركز سنجش بايد سوابق تحصيلي دانش‌آموزان پيش‌دانشگاهي را تا 15تيرماه تهيه و براي لحاظ ‌كردن در نتايج كنكور به سازمان سنجش آموزش كشور ارائه كند؛ براي همين نمي‌توان برگزاي امتحانات را به تعويق انداخت»

انفعال مسئولان آموزش و پرورش در اين زمينه و تكرار پاسخ «چاره‌اي نداريم» در حالي است كه والدين نگران اين موضوع هستند و معتقدند آموزش و پرورش بايد هرطور هست براي اين موضوع چاره‌انديشي كند.اين نگراني مخصوصا درباره آنهايي كه دختر نوجوان و در سن تكليف دارند، بيشتر است.آنها مي‌گويند روزه‌داري در هواي گرم و آماده شدن براي امتحان حتي براي بزرگ‌تر‌ها هم دشوار است و اين دشواري براي نوجوان‌ها چند برابر خواهد بود.‌ماه مبارك سال آينده از واپسين روزهاي ارديبهشت آغاز مي‌شود و افزون بر امتحانات نهايي دانش‌آموزان، حتي امتحانات داخلي دبيرستان‌هاي دوره اول متوسطه را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. به گفته بهروز فتحي، كارشناس آموزش و پرورش، مسئولان بايد در اين‌باره از هم‌اكنون چاره‌انديشي كنند زيرا درس‌خواندن و امتحان دادن براي دانش‌آموزان روزه‌دار سخت است. او توصيه مي‌كند اين موضوع در شوراي‌عالي آموزش و پرورش و كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس طرح و بررسي شود.

  • برگزاري امتحانات نهايي از 2تا 25خرداد

عبدالرسول عمادي، رئيس مركز سنجش وزارت آموزش وپرورش: امتحانات دانش‌آموزان سال سوم متوسطه و دوره پيش‌دانشگاهي به‌صورت نهايي از 2تا 25خرداد برگزار مي‌شود. سؤالات امتحانات پايه دهم در خرداد 96به‌صورت هماهنگ كشوري نيست و طراحي سؤالات(صرفا از كتاب‌هاي درسي) بر عهده مدارس است. يك هفته پس از پايان امتحانات نهايي، نتايج اعلام مي‌شود.

کد خبر 370607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha