سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن در شرایطی در این شهر ساحلی جنوب فرانسه آغاز می‌شود که فضای سیاسی فرانسه و اروپا متأثر از ورود جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه به کاخ الیزه است.

سینما خورشیدی

به گزارش همشهري، تنها چند روز از آغاز به‌كار امانوئل ماكرون در كاخ رياست‌جمهوري فرانسه مي‌گذرد و فرانسه اين روزها بيش از همه با نام اين چهره تازه‌وارد دنياي سياست شناخته مي‌شود. يك سال پيش در چنين روزهايي چتر امنيتي بر فراز كن گسترده بود و حالا قرار است جشنواره هفتادم با نخستين نمايش جهاني فيلم فرانسوي «اشباح اسماعيل» به كارگرداني آرنو دپلشان و بازي متيو آمالريك، ماريون كوتيار، شارلوت گنزبور و لويي گارل افتتاح شود.

دپلشان 56ساله كه پيش‌تر 5بار در بخش مسابقه رسمي كن حضور داشته و البته هرگز نتوانسته نخل طلايي بهترين فيلم را ببرد، در اين دوره اشباح اسماعيل را در بخش خارج از مسابقه به نمايش مي‌گذارد. فيلم درباره فيلمسازي است كه در آستانه كليد زدن فيلم تازه خود عشق قديمي‌اش را مي‌بيند و دگرگون مي‌شود. در كارنامه فيلمساز فرانسوي 2بار حضور در بخش‌هاي نوعي نگاه و دوهفته كارگردانان هم به چشم مي‌خورد.

شايد يكي از مهم‌ترين فيلم‌هاي بخش مسابقه كن2017«پايان خوش» ميشاييل هانكه با موضوع بحران پناهجويان باشد كه ژان-لويي ترنتينيان، ايزابل هوپر و متيو كاسوويتس در آن بازي كرده‌اند. اگر فيلمساز اتريشي/آلماني امسال هم موفق به بردن جايزه نخل طلايي شود، نخستين چهره تاريخ خواهد بود كه در 3حضور پياپي به اين افتخار دست يافته است. هانكه پيش از اين با «روبان سفيد» و «عشق» برنده جايزه بهترين فيلم از جشنواره كن شده است.

«بدون عشق» به كارگرداني آندري زوياگينتسف از روسيه، «فريب‌خورده» سوفيا كوپولا، «شگفت‌زده» تاد هينز، «كشتن يك گوزن مقدس» يورگس لانتيموس، «در فيد» به كارگرداني فاتح آكين، «باابهت» به كارگرداني ميشل آزاناويسيوس درباره زندگي عاشقانه ژان-لوك گدار، «اُكجا» به كارگرداني بونگ جون-هو، «تو هيچ‌وقت واقعا اينجا نبودي» لين رمزي و «ميدان» به كارگرداني روبن اوستلوند از سوئد از 19فيلم حاضر در بخش مسابقه هستند كه براي كسب نخل طلا و ديگر جوايز رقابت مي‌كنند.

يكي از مهم‌ترين مباحث مربوط به كن هفتادم، حضور شبكه تلويزيوني نتفليكس با 2فيلم در بخش مسابقه است؛ موضوعي كه شركت‌هاي توليد و پخش را شاكي كرده است. مديران كن اعلام كردند براي پرهيز از حاشيه‌ها، از سال آينده صرفا فيلم‌هايي مي‌توانند در بخش‌هاي اصلي و جنبي اين رويداد مهم حضور يابند كه براي پخش در سالن‌هاي سينما توليد شده باشند. پدرو آلمودوار، فيلمساز اسپانيايي رياست هيأت داوران بخش مسابقه اصلي را بر عهده دارد و «براساس يك داستان واقعي» رومن پولانسكي هم در بخش رسمي خارج از مسابقه روي پرده مي‌رود.

کد خبر 370286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha