دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر چند پیوند روی درختان میوه و درختچه‌های زینتی سابقه زیادی دارد اما پیوند سبزیجات به عنوان پدیده‌ای جدید در کشاورزی ایران با تلاش محققان به ثمر نشسته و تولید صیفی‌جات در زمین‌هایی با آب و خاک شور و نامساعد را ممکن کرده است.

اولین پیوند سبزیجات در ایران به ثمر نشست

به گزارش ایرنا، رضا صالحی عضو هیات علمی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، تحقیق روی پیوند سبزی و صیفی‌جات را از 15 سال قبل آغاز کرده و اکنون شاهد به نتیجه رسیدن آن روی 6 محصول کشاورزی است.

وی روز یکشنبه با بیان اینکه پیوند سبزیجات برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است، اظهار داشت: قطب‌های صیفی‌جات ما در کشور که هندوانه، خربزه و خیار تولید می‌کنند اکنون با بحران کمبود آب و مشکلاتی مانند شور شدن آب و خاک و آلوده شدن خاک به بیماری‌های مختلف که بر اثر کشت‌های مداوم ایجاد می‌شود روبه رو هستند و همین موضوع، ما را به فکر چاره‌اندیشی انداخت.

صالحی به رتبه بین‌المللی ایران در تولید برخی نمونه‌های سبزی و صیفی‌جات اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر، ایران در سطح بین‌المللی، در زمینه تولید خیار رتبه دوم و در تولید هندوانه و خربزه، رتبه سوم را داراست و چنانچه تولید ما به دلیل مشکلات آب و خاک، دچار خدشه شود جایگاه خود را از دست خواهیم داد و چه بسا مجبور به واردات این محصولات شویم.

وی ادامه داد: ابزارهای موجود، نمی‌تواند بسیاری از این معضلات کشاورزی را حل کند، مثلا یکی از راهکارهای فعلی برای مبارزه با بیماری و آفات گیاهان، سمپاشی است که تبعات زیست محیطی و خطرات سلامتی برای انسان و محیط زیست به همراه دارد.

این محقق جوان خاطرنشان کرد: از همین رو یافتن یک ابزار سالم، کارآ و ارگانیک را در دستور کار قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم باید گیاهی پیدا کنیم که بتواند در شرایط سخت کم آبی، شوری خاک و بیماری دوام بیاورد.

وی افزود: برای این کار، با ایجاد شرکت دانش بنیان "مهرنوآوران کشت" و استقرار آن در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، فعالیت‌های تحقیقاتی و میدانی برای یافتن ابزارهای ارگانیک مقابله با معضلات آب و خاک را دنبال کردیم.

پیوند هندوانه، طالبی، خربزه و خیار روی ریشه کدو

صالحی بیان داشت: نهایتا این گیاه مقاوم به شوری و سختی آب و خاک را پیدا کردیم که همان گیاه کدو است و این گیاه با ریشه های قوی و خوبی که دارد در برابر بسیاری مشکلات و محدودیت‌های آب و خاک، مقاوم است.

وی ادامه داد: به این ترتیب، هندوانه، خربزه یا خیار که نسبت به شرایط آب و خاک، حساس هستند را روی ریشه کدو پیوند زدیم و به راحتی در همین عرصه‌های کشاورزی که با مشکل شوری یا وجود بیماری در خاک روبه رو است، بدون استفاده از سم، صیفی‌جات سالم با بازده خوب تولید کردیم.

استاد دانشگاه تهران، صرفه‌جویی در مصرف آب را از دیگر مزایای پیوند صیفی‌جات روی ریشه کدو خواند و گفت: با این روش موفق شدیم میزان مصرف آب کشاورزی را تا 40 درصد کاهش دهیم و تولید این محصولات را برای کشاورز، سودآور کنیم.

وی که از ریشه بادمجان نیز برای تولید گیاه گوجه فرنگی استفاده کرده است، در این زمینه توضیح داد: ریشه بادمجان هم بسیار قوی است و از آنجا که گوجه فرنگی، هم خانواده بادمجان است پیوند آنها به راحتی امکان‌پذیر است ولی گوجه فرنگی را نمی‌توانیم روی کدو پیوند بزنیم چون از دو خانواده کاملا متفاوت هستند.

صالحی خاطرنشان کرد: در یک اقدام دیگر، یک گونه وحشی گیاه فلفل را شناسایی کرده‌ایم و از ریشه آن برای پیوند دیگر گونه‌های فلفل که توان رویش در شرایط نامناسب آب و خاک را ندارند، استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما با این فعالیت دانش بنیان، دانش و فناوری را به فرآورده و ثروت تبدیل کرده‌ایم و این 6 نوع سبزی را پیوند زده و وارد عرصه می‌کنیم و نشاهای تولیدی را به دست کشاورزان می‌رسانیم.

صالحی یادآور شد: از آنجا که ایران، کشوری چهار فصل است و 6 ماهه اول سال در شمال کشور و نیمه دوم سال در جنوب کشور، تولید محصولات کشاورزی داریم می‌توان از این نشاها در تمام ایام سال استفاده کرد، ضمن این که این نشاهای پیوندی مقاوم هم برای کشت گلخانه‌ای و هم در مزرعه، کاربرد دارد.

کد خبر 370110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha