رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه ایران رتبه نهم را در تولید کربن دارد، گفت: این رتبه مناسبی نیست و علت آن هم فعالیت‌های صنعتی نامناسب، وسایل نقلیه غیراستاندارد و مصرف بالای سوخت فسیلی است.

علي محمد شاعري درگفت‌وگو با پايگاه خبري زيست آنلاين افزود: اقتصاد سبز تابع مجموعه‌اي از اقدامات است كه بايد در كشور اتفاق بيفتد تا اقتصادي سازگار با محيط‌زيست در كشور به‌وجود بيايد و اقتصاد سبز شود.

نماينده مردم بهشهر در مجلس تصريح كرد: در حال حاضر واحدهاي صنعتي‌اي كه در كشور ما وجود دارند، داراي خط توليد قديمي و عمدتا فرسوده و انرژي‌بر هستند و با سوخت فسيلي كار مي‌كنند. مصرف سوخت بيشتر نيروگاه‌هاي ما سوخت فسيلي است و واحدهاي صنعتي و توليدي مثل ذوب فلز و فولاد و يا توليد سيمان با مصرف انرژي بسيار بالا و براساس سوخت فسيلي كار مي‌كنند. واحدهاي توليدي نيز همين وضعيت را دارند، در كنار اين، مراكز مسكوني و تجاري و وسايل نقليه موتوري نيز از مصرف‌كنندگان سوخت‌هاي فسيلي به‌حساب مي‌آيند.

وي خاطرنشان كرد: در نهايت مي‌توانيم بگوييم بيشتر واحدهاي منابع ثابت صنعتي و صنايع متحرك مصرف‌كننده سوخت فسيلي هستند. ميزان سوخت فسيلي در كشور اعم از نفت گاز، نفت سفيد، بنزين، گازوئيل و مازوت بيش از 800ميليون ليتر در روز است و اين رقم 4برابر متوسط كشورهاي پيشرفته است. اما در اين ميان شدت مصرف انرژي هم بالاست و به ازاي هر واحد توليدي در صنعت و در ساير بخش‌ها 10برابر ساير كشورها انرژي مصرف مي‌كنيم.

شاعري با اشاره به اقداماتي كه بايد در اين خصوص صورت بگيرد، گفت: راه‌حل رسيدن به اقتصاد سبز چند اقدام اساسي است؛ اول آنكه صنايع كشور را بايد نوسازي و بازسازي كنيم. دوم كاهش مصرف سوخت فسيلي و جايگزين كردن سوخت تجديدپذير به جاي سوخت فسيلي در كشور است. توسعه جنگل، فضاي سبز و پوشش گياهي از كارهاي ديگري است كه بايد در كشور انجام شود. علاوه بر اين، هر واحد صنعتي و واحد مسكوني و هر خودرويي كه در كشور توليد و ساخته مي‌شود، بايد مجوز و ارزيابي محيط‌زيست را اخذ كند.

وي در ادامه تصريح مي‌كند:خانه سبز، صنعت سبز، خودروي سبز را در قانون هواي پاك همچنين ميزان و حدود آلايندگي را براي صنايع درنظر گرفته‌ايم و جرايم را نيز مشخص‌كرده‌ايم براين اساس اميد داريم كه محيط‌زيست، صنعت و معدن، جهادكشاورزي، نيروي انتظامي و شهرداري‌ها با كمك مردم بتوانند با اجراي اين مقررات از مصرف بالاي انرژي و آلودگي هوا جلوگيري كنند.

کد خبر 370075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha