دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

ترجمه زهرا صدری: کمیته مرکزی انتخابات ارمنستان تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور را مشخص کرد تا به این ترتیب به دوران 10 ساله ریاست‌جمهوری رابرت کوچاریان پایان دهد.

دولت ارمنستان، 10 فوریه را برای برگزاری انتخابات در این کشور درنظر گرفته است. حریفان سرسخت این انتخابات کوچاریان رئیس‌جمهوری چندین ساله، نخست وزیر دولت سرگی سرکیسیان و لون‌تر پتروسیان، رئیس‌جمهوری سابق این کشور هستند که 10 سال پیش به خاطر انتقادات شدید کوچاریان و سرکیسیان، مجبور به استعفا شد.

این رقبا خود را برای یک رقابت تنگاتنگ انتخاباتی آماده کرده‌اند. سرکیسیان و پتروسیان هر دو اتهامات تلخی را در دوران ریاست‌جمهوری خود از سر گذرانده‌اند.

تصمیم کمیته انتخاباتی ارمنستان در 9 نوامبر اعلام شد. یک روز قبل از آن نیز سرکسیان، به‌طور رسمی به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در حزب حاکم جمهوریخواه، معرفی شد.

وی در سخنرانی اولیه خود در ضیافت جمهوریخواهان مجلس در شهر ایروان، طرح‌های کلان خود را اعلام کرد و قول داد که ارمنستان را به کشوری قدرتمند تبدیل کند.

سرکیسیان همچنین اعلام کرد که برای حفظ کشور ارمنستان، علیه فساد مبارزه خواهد کرد و در منازعه قره‌باغ، ضمن حفظ منافع ایروان، برای بازگرداندن اراضی اشغال شده توسط آذربایجان، مذاکره خواهد کرد.

بخش اصلی و مهم سخنرانی وی پاسخ به انتقادات شدید ترپتروسیان در رابطه با رهبری فعلی ارمنستان اختصاص یافت. وی به پایان بازنشستگی تحمیل شده سیاسی خود در 21 سپتامبر اشاره و دولت کوچاریان را در زمینه‌سازی‌ جهت شکل گیری شبکه‌های مافیایی متهم کرد.

به اعتقاد وی این مسئله باعث شده که ارمنستان در رده کشورهای جهان سوم قرار گرفته باشد.

ترپتروسیان نیز در 26 اکتبر در تجمع 2 هزارنفری مردم شهر ایروان،  نظرات خود را به صورت شفاف بیان کرد. دولت سریعا در 31 اکتبر و در یک برنامه تلویزیونی از شبکه سراسری، به این اظهارات واکنش نشان داد.

کوچاریان به مشکلات اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد که مردم در طول دوران ریاست‌جمهوری پیشین طی سال‌های 98-1991 مجبور به تحمل آن بودند.

این مشکلات ناشی از کاهش شدید تولید ناخالص داخلی در سال 93-1992 به‌دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و آغاز جنگ در قره‌باغ، اوستیای جنوبی و آخبازیا بود.

کوچاریان همچنین در شبکه سراسری تلویزیون ارمنستان به کم اهمیت نشان دادن عوامل فوق پرداخت و اقتصاد از هم پاشیده را نتیجه بی‌کفایتی و بی‌صلاحیتی دولت‌تر پتروسیان دانست.

وی گفت: صنعت ارمنستان طی سال‌های گذشته کاملا از کار افتاده بود. سرکیسیان نیز در 13 نوامبر در سخنانی به انتقاد از اولین دوران ریاست‌جمهوری پس از استقلال ارمنستان، که وی آن را کنگره می‌نامد، پرداخت.

وی به جای حمله و به چالش کشاندن دولت فعلی، ترپتروسیان را خطاب قرار داده و می‌گوید: او باید توبه و از مردم ارمنستان به خاطر اشتباهات گذشته، عذر خواهی کند.

تلاش بی‌وقفه وی برای بازگشت به کاخ ریاست‌جمهوری، به منظور حفظ کشور نیست. تنها هدف وی، انتقام گرفتن از افرادی است که در دوران ریاست‌جمهوری، او را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

سرکیسیان و کوچاریان ادعا دارند که ترپتروسیان چهره بسیار منفوری است اما هر دوی آنها، پتروسیان را تهدید جدی برای انتخابات آینده می‌دانند.

تمامی شواهد و قرائن حاکی از آن است که این دو مرد متولد قره‌باغ، دارای پست مهمی در ایروان در دوران ریاست‌جمهوری ترپتروسیان در سال 1990 بودند و کاملا نگران بازگشت سیاسی این مرد 64 ساله هستند که شدیدا مورد تحسین و تشویق غرب به خاطر حمایت وی از صلح در منطقه قره‌باغ بود.

اما دولت ترس از روی کار آمدن پتروسیان را با اجازه ندادن به سخنرانی تبلیغاتی وی در شبکه‌های سراسری تلویزیون و تجمعات گروه‌های کوچک تبلیغاتی در خیابان‌ها، نشان داد.

کلیه شبکه‌های سراسری ارمنستان تحت نظارت دولت هستند و هم اکنون با پوشش جانبگرایانه افراطی، فعالیت‌های سیاسی قبلی و کنونی وی را زیر سؤال می‌برند.

در 13 نوامبر روزنامه طرفدار دولت، مایوتز اشخار، انتخابات آینده را این‌گونه توصیف کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2007 ارمنستان، یک تقابل 2قطبی وضعیت فعلی و قوانین گذشته است.

در این میان، گروه‌های سیاسی یا باید طرفدار یکی از مبارزان انتخاباتی باشند یا خود را به حاشیه‌های سیاست، محدود کنند.

محبوبیت ترپتروسیان

نبود نظرسنجی عمومی قابل قبول در کشور ارمنستان، مانعی برای ناظران جهت سنجش میزان محبوبیت ترپتروسیان در میان مردم، محسوب می‌شود.

حضور پرشمار مردم در سخنرانی‌ها و گوش دادن به صحبت‌های مرد محبوبی که کشور را به سمت استقلال رهبری کرد حاکی از نا امیدی و دلسردی مردم از دولت وقت ارمنستان است.

www.jamestown.com
14 اکتبر

کد خبر 36990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز