یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

با وجود ۲ روز نزول، بورس تهران توانسته است با ۳.۵ درصد رشد، بیشترین بازده را در سال‌جاری در میان همه بازار‌ها از آن خود کند.

در همين مدت كوتاه سهامداران 6صنعت توانستند به‌طور ميانگين 36درصد سود كنند.به گزارش همشهري، سال قبل بازار سهام در انتهاي صف از نظر بازده قرار گرفت و بازار طلا و مسكن بيشترين رشد را به‌دست آوردند اما امسال ورق برگشته است. اطلاعات آماري نشان مي‌دهد با وجود اينكه شاخص كل بورس تهران در مبادلات روز شنبه و يكشنبه اندكي كاهش يافته است اما در مجموع توانسته از ابتداي سال تاكنون 3.5درصد رشد كند؛

در عين حال در همين مدت سرمايه‌گذاراني كه در فرابورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند به‌طور ميانگين 7درصد سود كرده‌اند. اين ارقام نشان مي‌دهد بازار سهام از ابتداي سال تاكنون بيش از همه بازار‌ها به سرمايه‌گذاران سود پرداخت كرده است.

مقدار بازده سكه طلا از اول سال تاكنون 0.6درصد و بازده دلار0.5درصد بوده است. هر يورو نيز در اين مدت يك درصد افزايش داشته است. بازار مسكن هم همچنان در حال ركود است و از ابتداي سال تاكنون با رشدچنداني مواجه نشده است. به اعتقاد تحليلگران بخش زيادي از رشد شاخص ناشي از برگزاري دوازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري است؛ به‌طور معمول در همه دوره‌هاي رياست‌جمهوري شاخص كل بورس تهران صعود كرده كه اين رويه در اغلب كشور‌هاي جهان تكرار شده است.

در عين حال محاسبات دقيق‌تر نشان مي‌دهد كه با وجود آنكه ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس تهران 3.5 و در فرابورس 7درصد است اما برخي از صنايع سود بسيار بيشتري نصيب سرمايه‌گذاران خود كرده‌اند.

  • بازده 36درصدي

اطلاعات آماري از معاملات بورس تهران نشان مي‌دهد از ابتداي امسال تاكنون 6صنعت توانسته‌اند بيش از 20درصد سود نصيب سرمايه‌گذارانشان كنند كه ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در اين 6صنعت بيش از 36درصد بوده است. در اين ميان شركت‌هاي حاضر در گروه محصولات كاغذي با 65.9درصد بازده، گوي سبقت را از همه صنايع فعال در بورس ربودند.

در همين مدت سرمايه‌گذاراني كه سهام شركت‌هاي حاضر در گروه قندوشكر را خريده‌اند، توانسته‌اند 44.3درصد سود كنند، ميانگين بازده سهام شركت‌هاي حاضر در گروه رايانه هم به 33.3درصد از ابتداي سال تاكنون رسيده است.گروه چاپ، لاستيك و پلاستيك و زغال سنگ هم از ديگر صنايعي هستند كه بيش از 20درصد بازده داشته‌اند. در اين مدت همچنين ارزش سهام صنايعي مانند كاشي و سراميك و محصولات چوبي هم به‌ترتيب 16.3و 15.4درصد افزايش يافته است.

  • نبض معاملات در دست خودروسازها

آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد كه مانند سال قبل امسال هم سرمايه‌گذاران ترجيح داده‌اند عمدتا در سهام شركت‌هاي خودروساز سرمايه‌گذاري كنند؛ به‌طوري كه حجم معاملات اين گروه در بورس جمعا نزديك به 15درصد از كل معاملات را به‌خود اختصاص داده است. اگرچه قيمت سهام شركت‌هاي اين گروه در يك هفته گذشته به‌طور ميانگين 3.3درصد نزول كرده است اما ميانگين ارزش سهام شركت‌هاي اين گروه از ابتداي سال تاكنون با نزول مواجه نبوده است و سهامداران شركت‌هاي خودروساز هنوز با زيان مواجه نشده‌اند.

در اين مدت همچنين معاملات سهام پالايشگاه‌ها هم بيش از 11درصد از كل معاملات بورس را تشكيل داد؛ با وجود اين در مبادلات روز شنبه قيمت سهام اين شركت‌ها در بورس كاهش يافت.به غيراز پالايشگاه‌ها گروه‌هايي مانند فلزات اساسي و شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي هم بخش مهمي از معاملات را به‌خود اختصاص داده‌اند.در طول 2روز گذشته بخشي از ارزش سهام شركت‌هاي خودروساز، پالايشگاه‌ها و گروه فلزات تحت‌تأثير عوامل بين‌المللي و به‌طور مشخص‌تر كاهش قيمت‌هاي جهاني با نزول مواجه شد.

از پنجشنبه‌شب كه قيمت نفت با كاهش مواجه شد ابتدا پالايشگاه‌ها بخشي از ارزش سهامشان را از دست دادند سپس، با كاهش تقاضا در چين قيمت فلزات اساسي كاهش يافت و اين موضوع به افت قيمت سهام شركت‌هاي اين گروه در بورس منجر شد. در عين حال تحليلگران بر اين باورند كه علت كاهش ارزش سهام خودروسازها نيز برگزاري انتخابات در فرانسه بوده كه ممكن است قرارداد‌هاي شركت‌هاي خودروساز را متأثر كند.

نمودار

کد خبر 369235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha