یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

نرخ شهریه مدارس غیردولتی تهران نسبت به سال گذشته ۱۷درصد گران‌تر شد تا در ابتدای سال ۹۶رکورددار افزایش قیمت‌ها باشد.

ثبت نام مدرسه غیرانتفاعی

امسال حقوق كارگران 12تا 14.5درصد و نرخ تورم نيز به‌مراتب كمتر از اين ميزان اعلام شده است. بر اساس اعلام بانك مركزي نرخ تورم سال گذشته 9درصد و مركز آمار ايران 6.8درصد بوده است.

به گزارش ايسنا رئيس اداره مدارس غيردولتي شهر تهران در اين‌باره اينگونه توضيح داد: «ميانگين افزايش شهريه مدارس غيردولتي تهران در سال تحصيلي آينده(97-96)، 17درصد نسبت به سال گذشته در تمامي مقاطع پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي خواهدبود.»

حميد رحماني با اعلام اينكه هم‌اكنون 1627مدرسه غيردولتي در تهران وجود دارد كه تمامي آنها با توجه به فعاليت‌هاي آموزشي، پرورشي، متراژ فضاي آموزشي، نرخ حق التدريس و... شهريه متفاوتي دارند، گفت:«بيشترين شهريه مربوط به مقطع پيش دانشگاهي با حداكثر11تا 12ميليون تومان خواهد بود. كف شهريه نيز مربوط به مقطع پيش دبستاني با يك ميليون و 500هزار تومان در سطح شهر تهران است. افزون بر شهريه سال 97-96، شهريه فعاليت‌هاي تابستان سال تحصيلي آينده نيز به مناطق ابلاغ شده و توسط اوليا قابل‌ملاحظه است.»

  • عوامل تأثيرگذار در تعيين شهريه

به گفته مديركل مدارس و مراكز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش، محاسبه هزينه تمام‌شده در ۱۰ مرحله فرايندي و ۱۳ شاخص شامل «ساعات آموزشي هفتگي، تعداد كلاس‌هاي داير، تعداد دانش‌آموزان موجود و ظرفيت نوسازي، ميانگين حقوق و مزاياي پرداختي به دبير و ساير كاركنان، تعداد ماه‌هاي پرداختي حقوق و مزايا به دبير و ساير كاركنان، تعداد عوامل اجرايي و معاونان، اجاره‌بهاي فضا براساس متراژ اعيان و عرصه، ساير هزينه‌ها و شاخص‌هاي عملكرد آموزشي و پرورشي، حق‌الزحمه مؤسس و مجموع ساعات بيمه نيروهاي آزاد بيمه شده» انجام مي‌شود.

حسن مسعودي، اخيرا در جمع خبرنگاران توضيح داد: «براي دانش‌آموزاني كه مايل نيستند از فعاليت‌هاي خارج از برنامه هفتگي مدارس مانند كلاس‌هاي تابستاني استفاده كنند، اخذ وجه اضافي ممنوع است و اين ويژگي در الگوي امسال ديده شده است.»

اين در حالي است كه بسياري از مدارس غيردولتي طوري برنامه آموزش هفتگي را طراحي مي‌كنند كه فعاليت‌هاي خارج از برنامه داخل آن باشد و تفكيك آن امكان‌پذير نيست. به اين ترتيب والدين دانش‌آموزان مجبور مي‌شوند آن را بپذيرند و هزينه آن را نيز بپردازند. همچنين برخي مدارس به روش‌هاي مختلف تاكنون هيچگاه شهريه قانوني را رعايت نكرده‌اند و آنها دوبرابر شهريه اعلام شده از سوي آموزش و پرورش را دريافت مي‌كنند. آيا مدارس غيردولتي كه براي خود شهرتي دست و پا كرده‌اند حاضر هستند براي دوره دوم متوسطه 12ميليون تومان شهريه دريافت كنند؟

  • چشم بسته آموزش و پرورش

برخي مدارس نرخ شهريه را رعايت نمي‌كنند و آموزش و پرورش هم به خوبي اين موضوع را مي‌داند.بالاترين نرخ شهريه براي مدارس غيردولتي شهر تهران براي سال تحصيلي آينده 12ميليون تومان تعيين شده و اين در حالي است كه معاون وزير و رئيس سازمان مدارس غيردولتي دي‌ماه 92در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا اعلام كرده بود: «بالاترين شهريه در يكي از مدارس منطقه يك تهران 12ميليون تومان است.»

پرسش اين است وقتي شهريه مدرسه‌اي غيردولتي در منطقه يك تهران در سال‌92 آنطور كه رئيس سازمان مدارس غيردولتي گفته 12ميليون تومان بوده آيا شهريه 12ميليون توماني سال تحصيلي 97-96را رعايت مي‌كند. در كشور 14هزار مدرسه غيردولتي فعال هستند. البته برخي والدين با اراده خود شهريه‌هاي چند برابري هم مي‌پردازند اما بسياري از اين مدارس در حقيقت دانش‌آموزان را گروگان نگه مي‌دارند. آنها با تخلف‌هاي چند ميليوني در شهريه، والدين را بر سر دو راهي پرداخت اين پول و چشم‌پوشي از شكايت، يا انگشت‌نما شدن دانش‌آموز و در نهايت كوچ اجباري او از مدرسه قرار مي‌دهند. طبيعي است كه بسياري از والدين ترجيح مي‌دهند خواسته اضافه اين مدارس را بپردازند، تا اينكه وارد فرايند شكايت بشوند يا مجبور باشند دانش‌آموزشان را از مدرسه‌اي كه چند سال در آن درس خوانده منتقل‌كنند.

کد خبر 369146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha