از وعده «بازگشایی در چند‌ماه آینده» ارکسترهای موسیقی در نخستین دیدار حجت‌الاسلام حسن روحانی با هنرمندان در دی‌ماه ۹۲ تا آغاز به‌کار رسمی ارکسترها بیش از یک سال گذشت اما حاشیه‌های این بازگشایی در یک سال اخیر بر متن آن سایه افکنده است.

رکستر

به گزارش همشهري، رئيس دولت يازدهم كمتر از 5‌ماه پس از دست گرفتن زمام امور قوه مجريه در تالار وحدت با هنرمندان عرصه‌هاي مختلف ديدار كرد و همان روز 18دي قول داد وزارت ارشاد دولت او اركسترهاي تعطيل‌شده را در آينده نزديك بازگشايي كند. عملي شدن اين وعده البته اندكي به طول انجاميد اما ماجراي آمدن و رفتن علي رهبري و اتفاق‌هايي كه در مديريت اركستر سمفونيك تهران و اركستر موسيقي ملي افتاد، همه‌‌چيز را تحت‌الشعاع قرار داد.

رهبري كه به گفته خودش به درخواست وزير ارشاد وقت و معاون هنري وي پس از سال‌ها به ايران بازگشته و مديريت هنري اركستر را در اسفند 93بر عهده گرفته بود، خيلي زود عطاي كار كردن را به لقايش بخشيد و در اعتراض به شرايط نابسامان مديريت بنياد رودكي، در اسفند 94از اين سمت كناره‌گيري كرد. هر چند درخواست كناره‌گيري او با مخالفت وزير ارشاد مواجه شد و رهبري اندكي بعد به سر كار خود بازگشت.

مدير هنري اركستر سمفونيك تهران سال گذشته در همين روزها تهران را براي هميشه به مقصد وين ترك كرد و از همانجا با نگارش نامه‌اي به رئيس‌جمهور، به سياست‌هاي دولت در حوزه اركسترها تاخت. رهبري در نامه خود نوشته بود: «حدود ۵‌ماه پيش نوشتيم جناب آقاي رئيس‌جمهور به فرياد ما برسيد، نه‌تنها اقدامي نفرموديد بلكه شرايط ما را به‌خاطر نوشتن آن نامه سخت‌تر و پيچيده‌تر هم كرديد و عده‌اي را هم به جان ما انداختيد... آيا واقعا نمي‌دانيد ۷۵نوازنده اركستر سمفونيك ۳‌ماه است دستمزد دريافت نكرده‌اند؟ آيا واقعا نمي‌دانيد با موسيقيدان‌ها در زمان شما رفتار درستي نمي‌شود؟»

اين تنها انتقاد به بازگشايي نمادين اركستر سمفونيك نبود و ماني جعفرزاده، موسيقيدان و منتقد موسيقي هم اواخر ارديبهشت 95در نشست گفتمان ضرب اصول گفت: در واقع ايده بازگشايي اركستر سمفونيك يك اقدام تبليغاتي و مناسبتي بود اما بعد از مذاكرات هسته‌اي ظاهرا تصميم گرفته شد تفاهم‌ها در همين حد باقي بماند.

در يك سال اخير اركسترهاي موسيقي ملي و سمفونيك تهران كجدار و مريز با مديريت و رهبري چهره‌هايي چون شهرداد روحاني و فريدون شهبازيان به‌كار خود ادامه داده‌اند اما ميزان رضايت از عملكرد اين گروه‌ها موضوعي است كه مي‌توان بيش از اينها درباره‌اش نوشت و بحث كرد.

کد خبر 369123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha