همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با تغییر قانون اساسی ترکیه و باز شدن راه عضویت در احزاب سیاسی برای روسای جمهور این کشور بعد از ۹۷۹ روز بار دیگر به عضویت حزب عدالت و توسعه درآمد.

 اردوغان بعد از ۹۷۹ روز بار دیگر به عضویت حزب عدالت و توسعه درآمد

به گزارش ايرنا از آنكارا، اردوغان در مراسمی که به همین مناسبت در محل حزب عدالت و توسعه برپا شده بود، فرم عضویت در حزب عدالت و توسعه را امضا کرد.

بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در این مراسم همه پرسی تغییرات قانون اساسی را دستکم به اندازه اعلام جمهوریت ترکیه مهم خواند و گفت: امروز روزی است که حاکمیت مردم برقرار شده و تفکر حاکمیت دولتمردان بر مردم به پایان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کنگره فوق العاده حزب در 21 ماه جاری برگزار خواهد شد، گفت: من طیب اردوغان را به عنوان رهبر حزب به کنگره پیشنهاد خواهم کرد.

رجب طیب اردوغان نیز در سخنانی با عنوان اینکه جدایی وی از حزب عدالت و توسعه تنها برای اجرای قانون بود، گفت: در دورانی که عضو حزب نبودم، اما از ته قلب وابسته به حزب بودم.

وی گفت: برای مردم کار کردیم و مردم نیز در زمان مقتضی خود را سپر خادمین خود کردند.

اردوغان در بخش هایی از سخنان خود به مساله ترور در ترکیه و نیز جماعت گولن پرداخت و بعد از قرار دادن نام جماعت گولن در کودتای نظامی سال گذشته در ترکیه گفت: اگر به این گروه ترحم کنیم خودمان بعد از مدتی آسیب خواهیم دید.

وی در بخشی از سخنان خود با انتقاد از اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا باید قول هایی را که به ترکیه داده به جای آورد و در مرحله نخست نیز می باید سرفصل هایی که قول بازکردن آنها را برای مذاکرات عضویت داده باز کند.

وی با انتقاد از خواست اتحادیه اروپا در زمینه لغو وضعیت فوق العاده در ترکیه گفت: در فرانسه برای مقابله با چند تروریست وضعیت فوق العاده اعلام شده است. در ترکیه یک کودتای نظامی رخ داد و ترکیه درگیر گروه های مسلح تروریستی است ولی از ما می خواهند که وضعیت فوق العاده را لغو کنیم.

وی خطاب به اتحادیه اروپا گفت: شما اول به قول های خود عمل کنید و بعد بیایید به پای میز مذاکره بنشینیم.

حزب عدالت و توسعه روز گذشته اعلام کرد که کنگره فوق العاده این حزب 21 ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد.

نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه نیز روز گذشته اعلام کرد که اردوغان در 21 ماه مه بار دیگر به رهبری حزب برگزیده خواهد شد.

همچنين به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری هابر ترک، قرار است اردوغان در ۲۱ ماه مه نیز در نشستی فوق‌العاده حزب عدالت و توسعه ریاست حزب را برعهده بگیرد.

اردوغان در ۱۴ اوت سال ۲۰۰۱ حزب عدالت و توسعه را تاسیس کرد. در سوم ماه نوامبر ۲۰۰۲ حزب عدالت و توسعه در انتخابات به پیروزی رسید اما رجب طیب اردوغان نتوانست وارد پارلمان شود.

وی پس از برداشته شدن ممنوعیت سیاسی‌اش در سال ۲۰۰۳ به عنوان نماینده وارد پارلمان شد. در سال ۲۰۰۳ رجب طیب اردوغان اولین کابینه خود را تشکیل داد اما وی پس از پیروزی در انتخابات مستقیم ریاست جمهوری بنا بر قوانین پیشین قانون اساسی ترکیه مجبور شد که عضویت خود را در حزبی که خودش تاسیس کرده بود، قطع کند.

رجب طیب اردوغان، پس از عضویت دوباره در حزب عدالت و توسعه گفت: در ۲۷ اوت ۲۰۱۴ پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور از سوی ملت کشورمان مجبور به قطع عضویت خود از حزبی شدم که خود آن را تاسیس کرده بودم. امروز به خانه و عشق خود بازمی‌گردم. اکنون این حسرت ۹۷۹ روزه به پایان می‌رسد. امروز با گفتن سلام‌ علیکم وارد این حزب می‌شوم.

کد خبر 368767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha