شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: موزه‌ی ملی ایران عصر روز شنبه (۹ اردیبهشت) مراسم نکوداشتی برای «سیمین دانشور»، نویسنده و باستان‌شناس در سالن جلسات موزه ملی ایران برگزار می‌کند.

سیمین دانشور

به گزارش ايسنا؛ شاهین آریامنش، باستان‌شناس و تدوین‌گر کتاب «مفاخر میراث فرهنگی ایران (۳) سرو سیمین، یادنامه سیمین دانشور» گفت: عصر امروز (شنبه ۹ اردیبهشت) از ساعت ۱۶ مراسم نکوداشت سیمین دانشور، نویسنده و استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران برگزار و از کتاب وی رونمایی می‌شود.

این باستان‌شناس درباره‌ی فعالیت‌های باستان‌شناسی دانشور نیز توضیح داد:‌ سیمین دانشور تا قبل از سال ۱۳۳۸ یک دوره‌ی زیبایی‌شناسی در دانشگاه استنفورد آمریکا گذرانده بود و با توجه به اینکه در آن زمان رشته باستان‌شناسی و هنر در ایران در یک گروه دانشگاهی تدریس می‌شد، با بازنشسته شدن کنلل علی‌نقی وزیری، استاد گروه باستان‌شناسی در سال ۱۳۳۸، و وارد شدن دانشور به ایران و دانشگاه تهران؛ او جانشین کنلل وزیری می‌شود و به عنوان استاد گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز می‌کند و به مرور درس‌های این رشته را تدریس می‌کند.

به گفته‌ وی، افرادی چون یوسف مجیدزاده، محمد صادق ملک شهمیرزادی، حمیده چوبک، آرمان شیشه‌گر، احسان یغمایی و میرعابدین کابلی از پیشکسوتان باستان‌شناسی امروزِ ایران از جمله دانشجویان سیمین دانشور در دانشگاه تهران بوده‌اند.

او افزود:‌ به همین دلیل پژوهشگاه میراث فرهنگی با توجه فعال بودن وی در عرصه میراث فرهنگی در گذشته، امروز مراسم نکوداشتی را برای وی برگزار می‌کند تا به نوعی ادای دینی برای باستان‌شناسی ایران باشد.

به گفته‌ وی، این مراسم نکوداشت از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی، موزه ملی ایران، پژوهشکده باستان‌شناسی و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) برگزار می‌شود.

کد خبر 368358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha