شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۵
۰ نفر

فرید زکریا: اگر بخواهیم ۱۰۰روز اول حضور ترامپ در قدرت را مرور کنیم، موارد آنقدر زیاد است که نمی‌دانم از کجا آغاز کنم.

فرید زکریا

تعداد وعده‌هاي عملي‌نشده‌اش بسيار است اما فارغ از اين وعده‌ها، قوانين بسياري است كه به محض حضور او در كاخ سفيد لغو شده است. هيچگاه در تاريخ سياسي آمريكا سابقه نداشته رئيس‌جمهوري به اين سرعت همه‌‌چيز را وارونه كند. ترامپ با توافقنامه‌هاي بين‌المللي هم سر ناسازگاري دارد. او نفتا را «بدترين توافق آمريكا» خوانده، چين را «بزرگ‌ترين سوء‌استفاده‌كننده از آمريكا» ناميده و ناتو را «منسوخ». اندكي بعد همه اين حرف‌ها را پس گرفت. ترامپ از همان روز اولي كه وارد كاخ سفيد شد، دائما تغيير موضع داد؛

در زمينه مسائل داخلي و خارجي. جداي از عملكرد 100روزه ترامپ، درس مهمي كه ترامپ و هوادارانش طي اين مدت گرفته‌اند، اين است كه اداره دولت آنقدرها هم راحت نيست. بسياري مي‌گفتند كه او خارج از سيستم است و تجربياتش در زمينه تجارت را وارد مديريت كشور مي‌كند و مي‌تواند موفق باشد.

اين 100روز نشان داد كه حتي اگر ترامپ را تاجر موفقي بدانيم، لزوما نمي‌تواند رئيس‌جمهور موفقي هم باشد. دستورهاي اجرايي كه با حكم دادگاه متوقف شده، لايحه‌هايي كه در كنگره رأي نياورده و سازمان‌هايي كه هنوز بدون مسئول باقي مانده، نشان مي‌دهد اداره كشور با اداره يك شركت ساخت‌وساز بزرگ بسيار متفاوت است.

  • ستون نويس واشنگتن پست
کد خبر 368261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha