جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال۱۳۹۶ را منتشر کرد.

مسکن

طبق اين گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در فروردين‌ماه امسال به 5 هزار و 384دستگاه رسيد كه نسبت به‌ماه مشابه پارسال 8.5درصد كاهش داشته است. همچنين تعداد معاملات در اين‌ماه نسبت به فروردين سال گذشته كاهش 56درصدي را نشان مي‌دهد. اين آمار نشان‌دهنده تداوم ركود در‌ماه ابتدايي سال96 است.

براساس اين گزارش، متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده در فروردين‌ماه امسال در بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران، 4ميليون و 370هزار تومان بود كه نسبت به اسفند95 كاهش 4.3درصدي را نشان مي‌دهد. با وجود اين قيمت يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده در فروردين96 نسبت به ‌ماه مشابه پارسال 3.6درصد رشد را ثبت كرد.

  • جزئيات معاملات مسكن

طبق اين گزارش، واحدهاي تا 5 سال ساخت بيشترين سهم از واحدهاي معامله شده را به ميزان 45.7درصد از آن خود كردند. بيشترين قراردادهاي مبايعه‌نامه در تهران به منطقه 5 تهران با سهم 16.5درصدي از كل معاملات مربوط شد. مناطق 4 و 2 در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفتند.

بيشترين رشد متوسط قيمت در اين‌ماه نسبت به‌ماه مشابه پارسال به منطقه22 (با 15.7درصد) و بيشترين كاهش متوسط قيمت به منطقه يك (با 13.8درصد) تعلق گرفت. بيشترين متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده در ميان مناطق 22گانه شهر تهران رقم 8 ميليون و 120هزار تومان به منطقه3 و كمترين آن با يك ميليون و 970هزار تومان به منطقه18 تعلق داشت. اين ارقام در مقايسه با‌ ماه مشابه پارسال به‌ترتيب 8.3درصد افزايش و 3.2درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

بيشترين سهم از معاملات انجام شده به واحدهاي مسكوني با زيربناي 60 تا 70مترمربع (معادل 15.2درصد) اختصاص يافت.

  • تحولات بازار اجاره

بانك مركزي اعلام كرد: فروردين‌ماه امسال شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و كل مناطق شهري نسبت به‌ماه مشابه پارسال به‌ترتيب 11.1 و 9.2درصد رشد كرد. ماهيت قراردادهاي اجاره مسكن كه به‌طور عموم يكساله تنظيم مي‌شوند و نيز اثرپذيري شاخص اجاره‌بهاي مسكن از سياست‌هاي كنترل و مهار تورم، سبب تغيير متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در كشور شده است.

سهم هزينه مسكن (اجاره‌بهاي مسكن اعم از شخصي و غيرشخصي) در محاسبات شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي 28.4درصد است. اين گزارش كه برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور است، هر‌ماه توسط اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي تهيه و منتشر مي‌شود.

جدول

کد خبر 368251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha