جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

جاناتان دمی، فیلمساز نامدار آمریکایی و خالق درام تحسین‌شده و برنده اسکار «سکوت بره‌ها» بر اثر ابتلا به سرطان مری و عوارض ناشی از بیماری قلبی در ۷۳ سالگی از دنیا رفت.

سینما

به گزارش همشهري، او كه سال2010 نخستين‌بار درمان بيماري خود را آغاز كرده بود، سرانجام پس از حدود 7سال تسليم مرگ شد. هر چند او در همين مدت بيكار نبود و علاوه بر ساختن 2فيلم داستاني و چند مستند، در 2015 رياست هيأت داوران بخش مسابقه افق‌هاي هفتاد و دومين جشنواره فيلم ونيز را بر عهده داشت. آخرين فيلم دمي در مقام كارگردان «ريكي و فلش»‌ با بازي مريل استريپ و كوين كلاين بود كه سال2015 روي پرده سينماها رفت.

فيلمساز فقيد آمريكايي را بيش از همه با تريلر وحشتناك سكوت بره‌ها مي‌شناسند كه هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت و هم در گيشه به فروشي خيره‌كننده دست يافت. فيلم براساس رماني به همين نام از تامس هريس ساخته شد و جودي فاستر و آنتوني هاپكينز در آن به‌ترتيب نقش پليسي جوان و روانپزشك آدمخوار را ايفا كردند. سكوت بره‌ها كه با كمتر از 20ميليون دلار ساخته شده بود، در اكران جهاني بيش از 270ميليون دلار فروخت. ضمن اينكه يكي از 3فيلم تاريخ سينما لقب گرفت كه در 5بخش اصلي فيلم، كارگردان، بازيگر مرد، بازيگر زن و فيلمنامه اقتباسي جايزه اسكار برد.

از ديگر فيلم‌هاي كارنامه فيلمساز فقيد‌زاده نيويورك مي‌توان به «فيلادلفيا» (برنده اسكار بهترين بازيگر مرد براي تام هنكس)، بازسازي فيلم كلاسيك «كانديداي منچوري» (با بازي دنزل واشنگتن و مريل استريپ)، فيلم موفق «ريچل ازدواج مي‌كند» (با بازي آن هاتاوي) و... اشاره كرد. دمي در عرصه مستندسازي هم حضوري چشمگير و فعال داشت و روي صندلي كارگرداني آثاري چون «مردي از دشت‌ها»، «من كارولين پاركر هستم» و «جاستين تيمبرليك+تنسي كيدز» نشست.

کد خبر 368241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha