«یک دهه می‌شود که می‌خواهند هتل‌های دولتی را واگذار کنند اما هربار از نیمه راه پشیمان شده‌اند. حالا هم انگار درگیر تعارف شده‌اند و هتل‌های دولتی را برای فروش طوری قیمت‌گذاری کرده‌اند که کسی نتواند آنها را خریداری کند.»

اين سخنان تورگردان‌ها در ايران است كه از قضا به نوشته ايسنا تعدادي‌شان نيز دستي بر آتش هتلداري و هتلسازي دارند و اين روزها آنقدر از كمبود هتل‌هاي مناسب براي گردشگران سخن گفته‌اند كه مي‌خواهند متولي گردشگري در نقش ناجي وارد عمل شود تا حداقل يك مشكل از ده‌ها چالش اين صنعت را حل كند؛ مثلا در هيأت دولت از حق گردشگري كه رئيس‌جمهور به آن بها مي‌دهد، دفاع كند و از وزير نفت، مصمم بخواهد زمان نمايشگاه نفت و گاز را از ارديبهشت گردشگري ايران خارج كند يا اگر نمي‌تواند، مهمانان نفتي و گازي را در شهر ديگري گردهم آورد؛ مثلا شهري مثل بندرعباس، مشهد يا تبريز كه هتل خوب هم كم ندارند و روزهاي خلوتي را به نسبت تهران و اصفهان سپري مي‌كنند. يا از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بخواهد براي جابه‌جايي مكان جشنواره جهاني فيلم فجر يا جشنواره فيلم كودك كه در اوج ورود گردشگر به تهران و اصفهان برگزار مي‌شود، چاره‌اي بينديشد.

ابراهيم پورفرج، رئيس جامعه تورگردانان ايران، به ايسنا مي‌گويد: بيشتر هتل‌هاي 4 و 5 ستاره كشور، دولتي هستند. وقتي چنين رويدادهاي بين‌المللي برگزار مي‌شوند، طبيعتا تمام فضاي هتل‌هاي خوب در اختيار اين رويدادها قرار مي‌گيرد؛ هتل‌هايي كه بايد به بخش خصوصي واگذار مي‌شدند تا از حصار رفتارهاي سليقه‌اي خارج شوند. موضوع واگذاري هتل‌ها و اقامتگاه‌هاي دولتي از سال۸۷ با ابلاغ قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي به جريان افتاد. همان زمان مهدي جهانگيري كه معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بود اين خبر را اعلام كرده و گفته بود كه «از يك سال قبل‌تر براي اين موضوع برنامه‌ريزي شده و قرار است هتل‌ها با فراخوان به سرمايه‌گذاران ارائه شوند و پس از مزايده در اختيار بهترين متقاضي قرار گيرند.» بنا بر اظهارات جهانگيري در آن سال‌ها، سرمايه‌گذاران تركيه و فرانسه متقاضي آن هتل‌ها بودند. نزديك به يك دهه از آن ماجرا گذشته است و هتل‌هاي دولتي هنوز تحت مديريت صاحبان قديمي خود اداره مي‌شوند و تغييري در اوضاع‌شان حاصل نشده است.

هم‌اكنون مهم‌ترين هتل‌هاي ۴‌و ۵ ستاره كشور در اختيار بنياد مستضعفان، بنياد شهيد، بنياد تعاون ناجا و سازمان تأمين اجتماعي و البته بخشي از مهمانسراهاي جهانگردي نيز در اختيار صندوق بازنشستگي كشور است كه از بين آنها تا‌كنون 3 گروه رسما براي واگذاري اعلام آمادگي كرده‌اند.

محمود بنكدارنيا، عضو جامعه تورگردانان كه منتقد سيستم هتلداري كشور است، مي‌گويد: قيمت هتل‌ها به‌گونه‌اي تنظيم شده كه تاكنون نظر مشتري را به‌خود جلب نكرده است. او گفت: بنياد مستضعفان 2 هتل ۵‌و ۴ ستاره‌اش را به‌ترتيب يك‌هزار و ۵۰۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليارد تومان به مزايده گذاشته است. از طرفي بنياد شهيد هتل شهر اصفهان را به قيمت ۵۰۰ ميليارد تومان وارد مزايده كرده و مجموعه هتلي بنياد تعاون ناجا نيز يك هزار و ۲۵۰‌ميليارد تومان نرخ‌گذاري شده است. انگار گفته‌اند اين هتل‌ها را بفروشيد، ولي قيمت‌ها را طوري تنظيم كرده‌اند كه فروش نرود.

  • رقابت ناسالم هتل‌هاي دولتي

ابراهيم پورفرج، رئيس هيأت مديره جامعه تورگردانان ايران با غيرمعقول خواندن قيمت‌ها مي‌گويد: هتل‌هاي دولتي معمولا سليقه‌اي مديريت مي‌شوند و تناقض‌هايي را در بازار اقامت و رقابت ايجاد كرده‌اند. قيمت اجاره اتاق در اين هتل‌ها براي شركت‌هاي گردشگري وابسته، هميشه پايين‌تر محاسبه شده كه رقابت ناسالمي را ايجاد كرده است. همواره هم اولويت اين هتل‌ها، اجاره اتاق به بخش‌هاي دولتي و همكاران‌شان است تا بخش خصوصي.

کد خبر 367952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha