همشهری آنلاین: دوم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. نهادی انقلابی که رهبر معظم انقلاب در وصف آن می‌فرمایند: سپاه مجموعه‌ای است که وجودش، امروز برای کشور و ملت ایران و همه هدف‌های والایی که این ملت برای خودش ترسیم کرده است، ضروری و لازم است.

سپاه

در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بنا به فرمان حضرت امام خمینی(ره) به جوانان غیور این مرز و بوم، عده ای از دلسوختگان راستین و پیروان صدیق ولایت فقیه دور هم جمع شدند و نهاد مقدسی را پی ریزی کردند که پس از مدتی کوتاه «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» نام گرفت.

شاید در آن روزهای نخست که هدف سپاه را پایداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مطرح می کردند، تصور نمی شد که چه مسئولیت سنگین و رسالت خطیری به عهده این تشکیلات تازه تاسیس نظام مقدس انقلاب اسلامی خواهد بود.

اما از آنجا که محرک حضور در این نهاد، خدمت بی شائبه به انقلاب اسلامی و اطاعت محض و عاشقانه از مقام عظمای ولایت فقیه بود، سپاه به عنوان بازوی توانمند ولایت فقیه، خویشتن را برای هر نوع ماموریتی آماده کرد.

حضرت امام راحل (ره) در دوم اردیبهشت سال 1358 طی فرمانی به شورای انقلاب، تاسیس این نهاد مقدس انقلابی را اعلام کردند و شورای انقلاب با تاسیس شورای فرماندهی سپاه، گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد حافظ انقلاب اسلامی برداشت.
اگر چه سپاه، هویتی نظامی دارد ولی نظامی گری در واقع یک بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مکتبی و مردمی است.

سپاه نهادی در جهت پیاده کردن اهداف و آرمان های والای انقلاب اسلامی است و نامگذاری سالروز ولادت سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) به نام روز پاسدار از این جهت است که سپاه، آرمان های بزرگ و مقدسی را در حفاظت از اسلام و انقلاب بر دوش دارد.

در همین حال، حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومت اسلامی که بر اساس اسلام ناب محمدی (ص) است از آرمان های این نهاد مقدس است.

سپاه در طول ایام دفاع مقدس فعالیت های بزرگ و مهمی را انجام داد و نیروهای جان بر کف آن فداکاری و رشادت های زیادی کردند.

جنگ ناجوانمردانه و تحمیلی عراق علیه ایران، مسئولیت خطیر سپاه را دو چندان کرد و سپاهیان وارد عرصه جنگ شدند و مردانه در مقابل کفر ایستادند.

سپاهیان در ابتدا بی آنکه از رزم کلاسیک آشنایی داشته باشند، بی اطلاع از نحوه به کارگیری سلاح های سنگین و تجهیزات و ادوات نظامی متداول در جنگ های کلاسیک، پرشور و مبارز در برابر متجاوزان به دفاع از میهن پرداختند.

در ابتدای انقلاب منافقان کوردل و شیطان صفت به ترورهای وحشیانه و ناجوانمردانه اقدام کردند تا بتوانند به انقلاب ضربه بزنند، ولی سپاه در مقابل آنان چون کوهی استوار ایستاد.

کارکنان سپاه از بدو شروع انقلاب تاکنون و فداکاری خود را به نظام و ملت به اثبات رسانده و از هیچ خدمتی برای رهبر و ملت خود فروگذاری نکرده اند.

اکنون با گذشت بیش از سه دهه از تاسیس این نهاد انقلابی به همت والای کارکنان سپاه پاسداران این نیرو به تشکیلاتی منسجم و مقتدر از سپاهیان در زمین، هوا و دریا در کران تا کران میهن اسلامی تبدیل شده اند و حضوری فعال و چشمگیر در صحنه دارند.
آنان در نهایت اقتدار و توان رزمی بسیار بالا با تجارب ارزشمند و بسیار قیمتی که حاصل سال های پربرکت دفاع مقدس است، آماده اند تا در صورت بروز هر گونه خطر و تجاوز احتمالی، واکنش مناسب و موثری از خود نشان دهند.

در همین حال مراکز علمی سپاه در کنار یکان های آن به منظور ارتقای سطح علمی کارکنان خویش می کوشند تا با برگزاری کلاس های آموزشی ضروری، این افراد را از جهات مختلف به عنوان شخصیت هایی کارآمد ، توانمند و مجرب تربیت کنند.
دانشگاه امام حسین (ع)، دانشکده فرماندهی و ستاد و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (ع) نیز در کنار اقدامات یاد شده ، تعلیم و تربیت و افزایش سطح آگاهی و دانش سپاهیان را بر عهده دارند و از مراکز آموزش عالی فعال در سطح کشور محسوب می شوند.

آری به فرموده مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) سرگذشت سپاه، یک سرگذشت درس ‌آموز و قابل تأمّل و قابل بهره ‌برداری برای نسل های متعاقب ما - هم امروز و هم در آینده - است. این ‌که مجموعه‌ ای با الهام از تکلیف الهی و احساس وظیفه و شناخت نیاز زمان به‌وجود آید، رشد کند و عناصر مورد نیاز خود را از مجموعه جوانان و عناصر مؤمن جامعه جذب کند و به برگ و بار برسد و وظایف خود را در حسّاس ترین موقعیت ها به‌نحوی که برای اغلب ناظران - چه در داخل و چه در سطح جهان - حیرت‌انگیز است، صورت دهد و در خطّ مستقیمی که برای خود ترسیم کرده است با استقامت، با دقّت، آگاهانه، با حزم و حذر حرکت کند؛ جوانان مثل پیران جهان‌دیده، در مواردی فکر کنند و عمل کنند و تصمیم بگیرند و جوانانه اقدام کنند - اینها حوادثی است که اتّفاق افتاده است - همه اینها درخور تأمّل و دقّت است.

فرا رسیدن این روز فرخنده و مبارک بر تمام سبز پوشان عاشق ولایت و رهبری خجسته و فرخنده باد.

کد خبر 367765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha