سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری دو - فریبا نباتی: سعیده امین‌فر متولد سال ۷۲ است و عاشق هنر. گرچه روزگار این عاشق هنر را مجبور می‌کند مدتی از علاقه‌اش فاصله بگیرد و مدت‌ها با اعداد سرو‌کله بزند اما عاقبت پایش به دنیایی که همیشه دوست داشته، باز می‌شود.

کار هنری

تلنگر يك دوست كافي بوده تا همه‌‌چيز تغيير كند؛ تغييري كه عشق را جاي نفرت نشانده و ذوق و هنر را جاي اعداد بي‌روح و حساب و كتاب. 2سال از توصيه آن روز آن دوست گذشته، حالا سعيده هم از دست كاري كه دوستش نداشته خلاص شده و هم يك كارآفريني كوچك براي خودش دست و پا كرده؛ دختر 23ساله‌اي از ديار زنجان كه نشان داده راحت‌طلبي را كنار گذاشته و براي خواسته‌هايش تلاش كرده است.

  • توصيه راهگشاي يك دوست

امين‌فر 2 سال است كه وارد دنياي كارآفريني شده، دنيايي كه راه ورود به آن را از لابه‌لاي حرف‌هاي يك دوست كشف كرده؛ «از كودكي علاقه زيادي به هنرهاي تجسمي داشتم و دلم مي‌خواست در همين زمينه تحصيل كنم اما نشد و روزگار چيز ديگري را برايم رقم زد. مدرسه كه تمام شد در دانشگاه حسابداري خواندم بدون آنكه به اين رشته علاقه‌اي داشته باشم. هر جوري بود ليسانسم را گرفتم. بعد از آن تصميم گرفتم ديگر به هنر فكر نكنم و تلاش كردم در رشته‌اي كه تحصيل كرده‌ام مشغول به كارشوم ولي نتوانستم. حساب و كتاب با روحيات من همخواني نداشت. علاقه‌اي به كاري كه انجام مي‌دادم نداشتم و لذتي از آن نمي‌بردم تا اينكه يكي از دوستانم تلنگري به من زد كه راه را براي من تغيير داد.»

  • تلفيق نقاشي با علاقه

او با توصيه دوستش به سراغ نقاشي و طراحي مي‌رود؛ كاري كه هميشه دوست داشته. هر چند نقاشي روي كاغذ هم او را راضي نمي‌كند و در ميانه راه باز هم تصميمش عوض مي‌شود؛ تصميمي كه امين‌فر را وارد مرحله ديگري از دنياي كسب و كار مي‌كند؛ «دوستم وقتي نارضايتي من را در كارم ديد پيشنهاد داد دنبال شغل ديگري باشم و در زمينه‌اي كه دوست دارم كار كنم. همين جرقه‌اي شد كه بار ديگر به هنر فكر كنم. تصميم گرفتم دنبال شغلي بروم كه هميشه دوست داشتم، براي همين طراحي و نقاشي را انتخاب كردم. دوره‌هاي طراحي را كه گذراندم به اين نتيجه رسيدم طراحي كاري نيست كه برايم درآمد داشته باشد چون دوست داشتم كاري انجام بدهم كه منبع درآمدم باشد حتي اگر زياد نباشد. ايده جديدي به ذهنم رسيد. براي همين شروع كردم به نقاشي‌كشيدن روي بشقاب. از آنجا كه خيلي به طرح‌ها و نقاشي‌هاي سنتي و كاشي‌كاري‌هاي قديمي علاقه داشتم روي بشقاب‌هاي سفالي هم از اين طرح‌ها استفاده كردم».

  • بدون دوره اما با انگيزه

سال 94 شروع دوره‌اي جديد در زندگي سعيده امين‌فر شد. او براي هميشه حساب و كتابي كه دوست نداشت را كنار گذاشت و به طراحي روي ظروف سفالي پرداخت؛ كاري با الهام از هنر اقوام ايران باستان؛ «براي طراحي روي ظروف هيچ كلاس و يا دوره خاصي نديدم. همان كلاس‌هاي طراحي روي كاغذ كه رفته بودم را با ذوق خودم تركيب و كار را شروع كردم. حين كار سؤالي هم اگر پيش مي‌آمد جوابش را يا با جست‌وجو در اينترنت و سايت‌هاي آموزشي پيدا مي‌كردم و يا از استادان رشته هنر مي‌پرسيدم.»

  • تجربه نخستين فروش

تلاش و پشتكار تنها سرمايه اين كارآفرين جوان براي ورود به دنياي طراحي ظروف نبود. او نياز به دلگرمي هم داشت تا كار جديد خيلي زود روي غلتك بيفتد؛«زمان زيادي صرف يادگيري طراحي نشد، آزمون و خطا هم نكردم‌. نخستين بشقاب با طرح كاشي‌كاري را كه تمام كردم توانستم درعرض يك‌هفته بفروشمش، همين باعث شد انگيزه بيشتري براي ادامه كار پيدا كنم. حالا 2 سال است كه در اين حرفه مشغول هستم.»

  • فروش در تلگرام و اينستاگرام

انگيزه، اراده و تلاش اين كارآفرين دهه هفتادي در كنار حمايت هميشگي خانواده قرار گرفت و كار نتيجه داد. حالا امين‌فر كار را ياد‌گرفته و بايد به‌دنبال بازاري براي فروش آثارش باشد و چه جايي بهتر از دنياي پرمخاطب مجازي؛ «به جز بشقاب، روي ظروف ديگر مثل كاسه و گلدان و يا ظروف مخصوص هفت‌سين هم كار طراحي انجام مي‌دهم. محل كارم خانه است و كارها را از طريق شبكه‌هاي اجتماعي مثل تلگرام و اينستاگرام مي‌فروشم. تصوير كارها را در كانال تلگرام و صفحه اينستاگرام مي‌گذارم و از اين طريق مشتري جديد پيدا مي‌كنم. ظروف سفالي را 5هزار تومان مي‌خرم و بعد از طراحي 30تا 50هزار تومان مي‌فروشم. خدا را شكر درآمد كار بد نيست هرچند من از اين هم راضي نيستم و به فكر گسترش كار و درآمد بيشتر هستم.»

تصويرسازي روي ظروف با الهام از سفالينه‌هاي باستاني تنها كارآفريني امين‌فر براي خودش نيست او در كنار اين كار، طراحي چهره روي كاغذ نيز انجام مي‌دهد و از اين طريق هم درآمدي كوچك براي خودش راه انداخته؛ «در كنار طراحي و نقاشي روي ظروف سفالي كار طراحي سياه‌قلم چهره هم انجام مي‌دهم و در صفحه اينستاگرام و تلگرام از مشتري‌هايم سفارش مي‌گيرم.»

  • راز موفقيت

«از روياهايتان دست نكشيد.» اين جمله همان راز موفقيت سعيده‌امين‌فر است كه توصيه مي‌كند هم‌سن و سال‌هايش به جاي گله از بيكاري به آن توجه كنند و سرلوحه زندگي‌شان قرار دهند؛ «كارآفرين موفق بودن به خيلي چيزها بستگي دارد؛ مثل ميزان سرمايه و نوع كار اما اصل كار هميشه اراده و پشتكار است. به‌نظر من هر كسي مي‌تواند براي خودش كاري دست و پا كند البته نوآوري در اين زمينه خيلي مهم است. جوان‌هاي همسن و سال من اگر به اينها توجه كنند و هميشه دنبال علاقه‌هايشان بروند و از روياهايشان دست نكشند شك ندارم كه موفق خواهند شد.»

کد خبر 367374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha