بنیامین صدر: نرخ بیکاری در کشور ما بالاست، به‌طوری‌که 50 درصد از بیکاران، جوان هستند.

از این گذشته به‌نظر می‌آیدآموزش سنتی پاسخگوی نیاز اشتغال نیست و باید با ارتقای توانایی‌های کاربردی، به سراغ کسب و کارهای جدید رفت که بکر و دست نیافته‌اند.
 در حال حاضر 35 درصد از جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهند و ایران جزء جوان‌ترین کشورهای جهان است.

با این مقدمه دیدگاه 2 تن از استادان دانشگاه تهران را درباره موانع پیش‌روی جوانان برای استقلال مالی و پیدا کردن شغل مناسب را می‌خوانیم.

آموزش تضمینی برای اشتغال نیست

غلامعباس توسلی، استاد دانشگاه تهران می‌گوید: در ایران آموزش و اشتغال هر کدام کار خود را می‌کنند، بنابراین برای ایجاد تعامل بین این دو مقوله باید هماهنگی ایجاد شود.
او که هفته گذشته در حاشیه همایش مشاغل نوین راهکاری برای اشتغال جوانان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، سخن می‌گفت، افزود: جمعیت  ۱۵ تا  ۲۵ ساله هم‌اکنون به‌اوج خود رسیده است به‌طوری که حدود  14میلیون نفر دانش‌آموز و 3 میلیون و  ۲۰۰هزار نفر دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که باید وارد بازار کار شوند.

به گفته او، باید امکان مشارکت یک جوان به‌عنوان کنشگر در جامعه فراهم شود.

توسلی گفت: سالانه حدود ۱۶۰هزار نفر در رشته‌های علوم انسانی، ۶۰ هزار نفر در رشته‌های علوم پایه،  ۳۴هزار نفر در رشته‌های پزشکی،  ۹۰هزار نفر در رشته‌های فنی و مهندسی، ۳۰هزار نفر کشاورزی و  ۱۲هزار نفر در رشته‌های هنر از دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل می‌شوند.

او ادامه داد: با چنین حجم زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، منزلت دانشگاهی در کشور در حال افت است و تحصیلات دانشگاهی نقش واقعی خود را برای جوانان ایجاد نکرده است.

توسلی گفت: درصورتی که افراد تحصیل‌کرده از یافتن شغل ناامید شوند یا حتی شغلی بیابند که با تحصیل آنها همخوانی نداشته باشد، دچار یاس و سرخوردگی خواهند شد.

هرچند که آموزش عالی می‌تواند تنها برای کسب شغل نباشد و کارکرد‌های مختلفی دیگری نیز داشته باشد.

به گفته او، آموزش عالی نه تنها زمینه اشتغال را ایجاد می‌کند، بلکه قادر است زمینه ایجاد یک شهروند مطلوب را طوری فراهم کند که نه تنها از خود بلکه از کار خود نیز احساس رضایت کند.

توسلی اینچنین به سخنان خود پایان داد که دست اندرکاران با تحرک جامعه باید به موضوع جهانی شدن بیندیشند چون اگر نتوان از امکانات موجود استفاده کرد بی‌شک جوانان را یا به مهاجرت یا به طغیان ترغیب می‌کنیم.

توانایی‌های کاربردی برتر از تحصیل

دکتر تقی آزاد ارمکی، دیگر استاد دانشگاه تهران، نیزگفت: تغییرات صورت گرفته سبب تغییر مشاغل شده که آنها را به لحاظ کارکردی، ساختاری، فرهنگی و اقتصادی متفاوت کرده است.

آزاد ارمکی، گفت: در حال حاضر علاوه بر شکل‌گیری نهادهای جدید اجتماعی، نهادهای اصلی و ماندگاری چون خانواده، دین و اقتصاد دچار تغییرات ساختاری وکارکردی شده‌اند.

برخی مشاغل سنتی دیگر ارزشی اقتصادی ندارند و منبع درآمد نیستند و امروزه در کشور مشاغل جدیدی در حوزه فعالیت های اجتماعی، اقتصادی از قبیل فعالیت‌های الکترونیکی، خدماتی و سیاسی پدید آمده‌اند که از منزلت بالایی نیز برخوردارند.

استاد دانشگاه تهران معتقد است با توجه به پیدا شدن ساختار جدید و مدرن درجامعه ایران و جایگاه تکنولوژی و رسانه‌ها، می توان به شاخص های متعددی دست یافت. شاخص‌هایی که با کمک آن می‌توان چشم‌انداز روشنی را از آینده ترسیم کرد.

کد خبر 36716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز