مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه برای دومین سال متوالی در مجموعه نمایشگاه شهر ‌آفتاب برگزار می‌شود.

شهر افتاب

طي سال‌هاي گذشته اين رويداد فرهنگي و علمي با وجود برخي نقص‌ها در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران و سپس در مصلاي امام خميني برگزار مي‌شد اما پس از ساخت و تكميل مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب در سال گذشته قرار شد تا از اين پس‌ نمايشگاه كتاب در اين محل برگزار شود.

تجربه برگزاري بيست و نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب در مجموعه شهرآفتاب كه در حقيقت افتتاح رسمي اين مجموعه نيز به‌حساب مي‌آمد، نشان داد كه شهروندان نيز علاقه‌مند هستند از يك رويداد فرهنگي در فضايي به دور از ترافيك شهر و آلودگي هوا و مشكلات ناشي از برگزاري يك نمايشگاه پرمخاطب در محلي غيراستاندارد، بازديد كنند. شايد يكي از مهم‌ترين ثمرات برگزاري نمايشگاه در شهرآفتاب را بتوان كاهش ترافيك نفسگير به‌خصوص در اطراف محل برگزاري نمايشگاه كتاب و آلودگي هوا دانست كه هر سال در 10روز برگزاري نمايشگاه باري سنگين را بر دوش شهر مي‌نهاد. امسال نيز فضاي 60هزار مترمربعي در شهرآفتاب براي نمايشگاه كتاب تهران اختصاص داده شده است.

  • رشد شاخص‌هاي فرهنگي

برگزاري نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب به‌عنوان نخستين تجربه برگزاري نمايشگاه در اين مجموعه با نگراني‌هايي همراه بود اما ميزان استقبال شهروندان از اين رويداد بزرگ فرهنگي در كشور نشان داد كه پيش‌بيني‌ها درست نبوده‌اند؛ چه آنكه در روزهاي برگزاري بيست و نهمين نمايشگاه كتاب در ارديبهشت95 آمار بازديد روزانه تا 700هزار نفر نيز ثبت شد.

سيدمحمد سيدي، مديرعامل نمايشگاه بين‌المللي شهرآفتاب درباره ميزان بازديدها از شهرآفتاب مي‌گويد: سال گذشته به‌رغم همه پيش‌بيني‌ها استقبال مردم از نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب با افزايش 50درصدي مواجه شد. وي همچنين از رضايتمندي 70درصدي بازديد‌كنندگان و غرفه‌داران از برگزاري نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب سخن گفت و افزود: در عرصه اقتصاد نشر نيز آمارها از رشد 80درصدي دراين حوزه خبر مي‌دهند، امري كه نشان مي‌دهد‌‌ اگر امكانات استاندارد به كمك اقدامات بزرگ فرهنگي بيايند مي‌توانيم شاهد رشد شاخص‌ها در عرصه‌هاي مختلف باشيم.

اينطور كه سيدمحمد سيدي مديرعامل نمايشگاه بين‌المللي شهرآفتاب مي‌گويد، طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته امكانات رفاهي و خدماتي، راه‌هاي مواصلاتي، استراحتگاه، فضاي گسترده پارك خودرو، خدمات گمركي و پستي نمايشگاه شهر آفتاب نسبت به سال گذشته از تغييرات مثبت زيادي برخوردار شده است. يكي ديگر از تغييراتي كه قرار است به‌منظور ارائه بهتر خدمات به بازديدكنندگان سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران اعمال شود، شكل و شيوه راهنمايي آنها به سمت غرفه‌هاي مورد نظرشان است.

سيدي در اين‌باره نيز مي‌گويد: وظيفه هدايت و راهنمايي مردم به سمت غرفه‌ها برعهده ناشران و وزارت ارشاد است به همين منظور امسال تدابير مفيدي در قالب تقويت نرم‌افزارهاي مربوطه انديشيده شده است. علاوه بر اين تعداد زيادي نيروي انساني با لباس‌هاي متحدالشكل قرار است كار راهنمايي مراجعه‌كنندگان به نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب را عهده‌دار باشند‌.

  • تقويت حمل‌ونقل عمومي

به گفته سيدي، سال گذشته بار اصلي جابه‌جايي شهروندان در نمايشگاه كتاب بر دوش حمل‌ونقل عمومي بود كه در اين ميان، سهم مترو 50درصد و سهم اتوبوس 25درصد بود. امسال نيز برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي به‌منظور فراهم‌كردن امكانات حمل‌ونقلي براي مراجعه‌كنندگان به نمايشگاه كتاب انجام شده است.

مثلا در حوزه اتوبوسراني تصميم گرفته شد كه در ميادين اصلي شهر اتوبوس‌هايي براي تردد به شهر آفتاب به‌صورت ويژه درنظر گرفته شود. همچنين در مراكز دانشگاهي نيز سرويس‌هاي ويژه‌اي درنظر گرفته شود تا دانشجويان متقاضي حضور در شهر آفتاب بتوانند هر چه سريع‌تر در نمايشگاه كتاب حضور يابند.

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران نيز چندي قبل از راه‌اندازي 9خط اتوبوسراني از ميادين اصلي شهر به سمت شهرآفتاب خبر داد. ايستگاه متروي شهرآفتاب هم كه در خط متروي فرودگاه امام راه‌اندازي شده است، خدمات خود را همانند سال قبل‌ ارائه مي‌كند.

  • ‌يك كتاب بيشتر بخوانيم

اخبار منتشرشده از سوي پايگاه اينترنتي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران نشان مي‌دهد كه در اين دوره از نمايشگاه كشور ايتاليا مهمان ويژه است. وزير فرهنگ صربستان نيز يكي از بازديدكنندگان از نمايشگاه كتاب تهران خواهد بود. از سوي ديگر تاكنون رواديد 60ناشر خارجي براي حضور در نمايشگاه صادر شده است. همچنين طبق اعلام همايون اميرزاده، سخنگوي سي‌امين نمايشگاه كتاب تهران از ميان 180پيشنهاد دريافت شده، عبارت «يك كتاب بيشتر بخوانيم»‌ عنوان شعار اين دوره از نمايشگاه كتاب تهران انتخاب شده است. اين نمايشگاه از 13تا 23ارديبهشت و از ساعت 10تا 20ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

کد خبر 367089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha