پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

کارمندان یک بیمارستان در آلمان برای خودشان جشن گرفتند؛ نه به این خاطر که تولد یکی از همکاران‌شان بود و نه به خاطر قبولی فرزند یکی از همکاران‌شان در آزمون سراسری دانشگاه؛

بلکه به مناسبت یک‌‌ساله شدن نوزادی که با یک عمل جراحی بی‌سابقه زنده ماند؛ عملی که در جریان آن، ریه جنین در رحم مادر فرصت دوباره‌ای برای رشد پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، پزشکان کلینیک بیمارستان بن، بیم آن را داشتند که پارگی کیسه آب در هفته بیستم بارداری - که مایع محافظ جنین را از بین می‌برد - به مرگ این نوزاد عزیزکرده در رحم مادرش منجر شود.  بدون این مایع، اندام‌های بدن روی ریه فشار وارد می‌کنند و رشد جنین دچار نقصی مرگبار می‌شود. همچنین این اتفاق باعث می‌شود جنین در برابر میکروب‌ها در رحم مادر بدون حفاظ بماند و در برابر عفونت‌های مرگبار آسیب‌پذیر شود.

بیشتر نوزادان به دنبال پارگی کیسه آب در مراحل اولیه بارداری، سقط می‌شوند اما والدین میریام، پس از آنکه بیمارستان بن جراحی پرخطر پیش از تولد را به آنها پیشنهاد کرد، از فرصت استفاده کردند.

پروفسور توماس کهل - رئیس مرکز جنینی آلمان- می‌گوید: «در اینجا ما با یک کودک سالم سر و کار داشتیم و مسئله، افزایش شانس بقا بود».
جراحان، ابزار جراحی‌ای را که به اندازه یک خودکار است، از طریق سوراخ کوچکی در معده مادر، وارد غشای جنینی کردند.

جراحان با کمک سونوگرافی و یک دوربین، دستگاه مخصوص جنین‌نما را از طریق دهان وارد نای
جنین کردند.
در نای جنین یک بالن کوچک لاستیکی باد شد و مجرای تنفسی را مسدود کرد تا مایعی که به طور مداوم توسط ریه جنین تولید می‌شود، خارج نشود؛ تجمع این مایع به رشد ریه جنین کمک کرد.
در این جراحی بی‌سابقه، پروفسور کهل از پروتئین آلبومین سرم استفاده کرد. این ماده مقدار آب جمع‌شده در ریه را افزایش می‌دهد و کارایی بالن را بالا می‌برد.
ریه‌های این بیمار با این عمل همانند کیک بالا آمد. بالن به مدت 5 روز در ریه‌ها ماند و طی این مدت حجم ریه دوبرابر شد.
میریام در سی و سومین هفته بارداری به دنیا آمد و اکنون یک کودک سالم یک‌ساله است.

کد خبر 36675

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز