همشهری آنلاین: بخشنامه انضباطی جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا به یک نگرانی بزرگ برای فوتبال ایران تبدیل شده و مشخص نیست هواداران ایرانی تغییر ذائقه خواهند داد یا به مقابله با این بخشنامه بر می‌خیزند.

به گزارش ایسنا، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در یک نشست خبری از بخشنامه انضباطی AFC که درباره مباحث انضباطی، رفتار تماشاگران و نحوه حضور هواداران است، پرده برداشت. در واقع مهدی تاج با مشاهده این بخشنامه خطر را احساس کرد و دست به دامن رسانه‌ها شد تا میزان خطری که فوتبال ایران را تهدید می کند را به گوش هواداران برسانند. رییس فدراسیون از مسائلی گفت که شاید تاکنون کمتر هوادارای به جرایم مالی آن فکر کرده بود. حال این جرایم می‌تواند داد فوتبال ایران را در بیاورد.

با نگاهی کوتاه به فهرست جرایم AFC می‌توان متوجه نگرانی رییس فدراسیون فوتبال از بابت تخلف‌هایی که در آینده می تواند فدراسیون را در مضیقه قرار دهد، شد. در این بخشنامه، AFC به قدری میزان جریمه‌ها را افزایش داده که هر بطری آب معدنی که به سمت زمین پرتاب شود، برای فدراسیون 5 هزار دلار آب می‌خورد.

اما ماجرا از جایی شروع می‌شود که هواداران ایران روز هشتم فروردین در حالی که می توانستند از پیروزی تیم ملی فوتبال لذت ببرند و به جشن و پایکوبی بپردازند، با پرتاب نارنجک، روش دیگری را برای خوشحالی انتخاب کردند. برخورد نارنجک کنار پای داور چهارم، موجب ترس و وحشت ناظر و داوران بازی می شود و حتی تا متوقف کردن بازی هم پیش می روند اما دستگیری خاطیان این اتفاق تا حدودی وضعیت را سفید می کند اما هیچ چیزی مانع از گزارش مفصل ناظر بازی علیه فدراسیون فوتبال ایران نمی‌شود.

نکته جالب این است که تیم ملی در این دیدار به پیروزی رسید و هیچ توجیهی برای این رفتار از سوی هواداران وجود ندارد و حریف مقابل تیم ملی هم هیچ رفتار شیطنت آمیزی را مرتکب نشد که هواداران به خاطر آن عصبانی شوند. به گفته تاج رفتار هواداران در این دیدار می تواند جریمه‌ای در حدود 200 هزار دلار (‌752 میلیون تومان) برای فدراسیون در بر داشته باشد. علاوه بر این تاج از احتمال محرومیت‌های مختلف دیگر هم خبر داد.

جریمه هواداران خاطی

این بازی نشان داد که نظارت یگان‌های ویژه برای جلوگیری از ورود مواد محترقه به ورزشگاه در حد کافی نیست و از چند روز قبل از بازی باید راهکارهای دیگری را برای این کار اتخاذ کنند اما بدون شک تا زمانی که هواداران نخواهند، هیچ چیز نمی‌تواند جلوی این کار را بگیرد.

اگر AFC فقط به جریمه مالی اکتفا کند، باز هم فدراسیون به ازای هر بازی مبلغی در حدود 200 هزار دلار جریمه خواهد شد که مبلف کمی نیست و تیم ملی با این میزان می تواند یک اردوی خارجی خوب را پشت سر بگذارد. علاوه بر این فدراسیون فوتبال برای حضور هواداران در دیدار با چین، قید درآمد حدودا 700 میلیون تومانی خود را زد و از طرفی حالا باید حدود 700 میلیون تومان جریمه شود.

شاید تا به امروز فوتبال ایران به خاطر داشتن هواداران پر شور و علاقه مند به خود بالیده است اما اکنون این سوال پیش آمده که آیا حمایت هواداران به نفع فوتبال ایران است یا نه؟

قطعا تا زمانی که مسابقات لیگ برتر از این اتفاقات پاک نشود، در بازی‌های ملی هم شاهد تکرار این اتفاقات خواهیم بود. وقتی در ورزشگاه‌های ایران با آجر و سنگ از تیم مهمان پذیرایی می‌کنند و با فحاشی و انداختن لیزر عرصه را برای حریف تنگ می‌کنند، این اتفاقات در بازی های رسمی فیفا هم اتفاق می‌افتد و کشورهایی مانند عربستان به راحتی از این اتفاق سود لازم را هم می برند و در کنار آن فدراسیون فوتبال هم متحمل ضرر های مالی هنگفت می‌شود.

این اتفاق نیاز به فرهنگ سازی درست دارد؛ شاید این بار اقدام AFC آغاز گر یک فرهنگ درست باشد. فرهنگ اجباری اقدامی بود که چند سال قبل راهنمایی و رانندگی با افزایش جرایم رانندگی بستن کمربند ایمنی را به یک اصل پیش از رانندگی تبدیل کرد.

حال باید گفت هواداران ایرانی با چالشی مواجه شده‌اند که موفقیت و سربلندی در آن به خودشان بستگی دارد. امروز همانند روزهایی که فوتبال ایران نیازمند حضور هواداران در ورزشگاه‌ها بود، همان قدر هم نیازمند رعایت مواردی است که AFC نسبت به آن‌ها حساس شده است.

کد خبر 366656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha