پرونده دختر ۱۶ ساله که در درس اقتصاد نمره صفر گرفته و با تهیه بنزین خودش را در نزدیکی دبیرستان به آتش کشیده بود، با تحقیق از مدیر و ۲معلم وارد مرحله تازه‌ای شد.

گزارش اين حادثه تلخ ششم بهمن سال گذشته در اختيار قاضي محسن مديرروستا، بازپرس جنايي تهران قرار گرفت.
آنطور كه مشخص بود دختر 16ساله در بيمارستان سوانح و سوختگي بستري بوده كه بر اثر شدت صدمات جانش را از دست داده بود.

تحقيقات نشان مي‌داد دختر نوجوان به نام الهه 28دي‌ماه95 به‌دليل گرفتن نمره صفر در درس اقتصاد به پارك جنگلي در مقابل دبيرستاني در شرق تهران كه در آنجا تحصيل مي‌كرد رفته و با ريختن بنزين خودش را به آتش كشيده و در نهايت پس از چند روز جدال با مرگ در بيمارستان جانش را از دست داده بود. به‌دنبال اين حادثه پدر الهه راهي اداره پليس پايتخت شد و از مديرمدرسه و 2نفر از معلمان دخترش شكايت كرد.

  • دست‌نوشته‌اي پيش از مرگ

اين مرد گفت: دخترم شاگرد ممتاز بود و از اول ابتدايي نمراتش كمتر از 19 نبود. او سال اول دبيرستان بود و در رشته علوم انساني درس مي‌خواند. ساعت 11 صبح روز حادثه از مدرسه با من تماس گرفتند و گفتند چرا دخترت به مدرسه نيامده است. من نگران شدم، براي همين با موبايل دخترم تماس گرفتم كه تلفن را مردي ناشناس پاسخ داد.

او مدعي شد كه نگهبان پاركي جنگلي در حوالي مدرسه دخترم است و از من خواست تا فورا خودم را به آنجا برسانم. او مي‌گفت دخترم اقدام به‌خودسوزي كرده است. نگهبان پارك وقتي دخترم را ديده كه با ريختن بنزين و كشيدن كبريت خودش را به آتش كشيده، به كمكش رفته و آتش را خاموش كرده بود.

شاكي ادامه داد: وقتي دخترم به بيمارستان منتقل شد به‌دنبال فرصتي بودم تا حالش خوب شود و از او علت اين اقدام هولناك را بپرسم. پس از آن مأموران پليس براي تحقيق به بيمارستان آمدند كه آنجا بود كه متوجه شدم دخترم علت اين اقدام را گرفتن نمره صفر در درس اقتصاد عنوان كرده است.

از سوي ديگر در بررسي‌ها دست‌نوشته‌اي از دخترم كشف شد كه او پيش از اقدام به‌خودسوزي با دستخط خودش نوشته و حتي قطره‌هاي اشكش روي برگه ريخته بود. او دليل اين اقدام را گرفتن نمره صفردر درس اقتصاد و محروم شدن از امتحانات ديگر اعلام كرده بود. وقتي در بيمارستان با الهه صحبت كردم به من گفت كه رابطه خوبي با معلم اقتصادش نداشته است.

مي‌گفت كه روز امتحان، معلم اقتصاد در گوش يكي از مراقبان حرفي زده كه پس از آن مراقب جلسه به سمت دخترم رفته و به بهانه اينكه برگه تقلب همراهت است دخترم را مورد بازرسي قرار داده بود. به گفته دخترم، او تمام لباس‌ها و جيب‌هايش را گشته بود و نهايتا از داخل جوراب او نوشته‌اي پيدا كرده و آن را به‌عنوان تقلب قلمداد كرده و روي برگه به او نمره صفر داده بود، درصورتي‌كه تقلب زماني تقلب محسوب مي‌شود كه دانش‌آموز از آن استفاده كند.

آنها فرزندم را با اين كار تحت فشار رواني قرار دادند و اين پايان ماجرا نبود، چراكه معلمان پس از آنكه به‌دليل گرفتن تقلب نمره صفر به دخترم دادند به او گفتند كه ديگر حق نداري به امتحان بعدي بيايي. درصورتي‌كه مي‌توانستند اين مشكل را با والدينش (من يا مادرش) در ميان بگذارند. دختر من ورزشكار بود و در تكواندو مقام قهرماني در استان تهران را داشت. او هميشه شاگردي ممتاز و درسخوان بود و همين اتفاق باعث شد كه ضربه شديدي به او وارد شود به حدي كه تصميم به خودكشي بگيرد.

  • معلمان چه گفتند؟

پس از شكايت اين پدر داغدار، تحقيق از مدير مدرسه و 2معلم شروع شد. يكي از معلمان كه زمان حادثه به‌عنوان مراقب حضور داشت چنين گفت: آن روز متوجه شدم كه الهه از داخل جورابش تقلب بيرون آورد و زير برگه‌اش گذاشت. با چشم و ابرو به او اشاره كردم كه متوجه شده‌ام در حال تقلب است. 2بار به او تذكر دادم و بار سوم وقتي بازهم تقلب را از جورابش بيرون آورد تا زير برگه امتحاني‌اش بگذارد جلو رفتم و مچش را گرفتم.

پس از آن تقلب را ضميمه برگه امتحاني‌اش كردم و تحويل معاون اجرايي مدرسه دادم. من وظيفه قانوني‌ام اين است كه هرگونه تقلب در جلسه امتحاني را دريافت كرده و ضميمه كنم. در ادامه معلم اقتصاد اين دبيرستان هم تحت تحقيق قرارگرفت و گفت: ما با هيچ دانش‌آموزي در طول سال دشمني نداريم و من روز امتحان درخصوص درس با مراقب صحبت كردم و اصلا درخصوص اين دانش‌آموز حرفي نزدم.

به گزارش همشهري، با انجام تحقيقات، قاضي مديرروستا بازپرس شعبه ششم دادسراي جنايي تهران دستور تحقيق از شاگرداني كه سرجلسه امتحان حضور داشتند را صادر كرده تا مشخص شود كه معلم و مراقب چه برخوردي با قرباني داشتند. از سوي ديگرنامه‌اي به حراست آموزش و پرورش فرستاده شده درخصوص اينكه آيا مدرسه در برخورد با دانش‌آموزان مطابق آيين‌نامه انضباطي عمل كرده يا نه. بررسي‌ها همچنان در اين پرونده ادامه دارد.

  • انكار مدير مدرسه

در جريان تحقيقات انجام‌شده مدير مدرسه گفت: برابر آيين‌نامه بايد با تقلب كتبي برخورد كنيم و در روز حادثه اصلا بازرسي بدني در ميان نبوده است. دختردانش‌آموز تا پايان، امتحان را با آرامش پشت‌سر گذاشته و در تمام امتحان‌هاي ديگر هم حضور داشته كه مداركش هم موجود است.

حتي پس از 2روز شوراي تربيتي و شوراي مدرسه معلمان جهت رسيدگي به تقلب دانش‌آموزان تشكيل و تصويب شد كه به جاي نمره صفر نمره ميان ترم براي او لحاظ شود. اگرچه طبق مقررات آموزش و پرورش هنگامي كه در امتحانات از دانش‌آموزان تقلب گرفته شود نمره او صفر خواهد شد خواه از تقلب استفاده كند يا نه. به گفته وي، امتحان اقتصاد 13دي‌ماه و خودسوزي اين دانش‌آموز 28دي‌ماه بوده و 2هفته از ماجرا گذشته بود.

کد خبر 366421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha