سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: هوا روشن است که شما می‌نشینید پشت میزتان و شروع به‌کار می‌کنید... سرگرم می‌شوید، چشم بر هم می‌زنید و حالا غروب شده است؛ بدون اینکه اعضای بدن‌تان تحرک قابل‌عرضی انجام داده باشد (البته به جز چشم و انگشتان دست)!

پزشکان مجانی و مجازی

اين، وصف حال بسياري از ما در زندگي تكنولوژي‌زده امروز است. ساعت‌ها بي‌حركت محو پنجره‌هاي ديجيتال و ارتباطات مجازي مي‌شويم و ناگهان كسي از در وارد مي‌شود و تلنگري مي‌زند كه «پا شو دو قدم راه برو! به صندلي مي‌چسبي‌ها!». حالا همين ابزارهاي الكترونيك‌ كه ساعت‌ها ما را به‌خود مشغول مي‌كردند، به ميدان آمده‌اند تا مراقب سلامتي‌مان باشند و اگر كسي در مقام هشدار برنيامد، اينها هشدار بدهند كه «حواست به سلامتي‌ات باشد!». در اينجا نگاهي مي‌كنيم به ابزارهاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري‌اي كه اين روزها در حوزه بهداشت و سلامت، در اختيار كاربران قرار دارند.

  • مربي‌هاي بهداشت سخت‌افزاري!

حتما فشارسنج‌هاي مچي را ديده‌ايد كه در چند ثانيه، فشار‌خون را اندازه مي‌گيرند و به‌صورت ديجيتال نمايش مي‌دهند. خوب است بدانيد دوره اين ابزار هم كه زماني لوكس محسوب مي‌شد، گذشت! اين روزها، دستبندهايي ظريف و شيك طراحي شده‌اند كه با گوشي هوشمند شما همگام (synchronize) مي‌شوند. اين دستبندها صفحه نمايش ندارند و آگاه‌سازهاي لازم (notification) در مورد فشارخون، ضربان قلب، شتاب، ارتفاع، ميزان كالري سوزانده‌شده در طول روز و... را روي گوشي‌تان نمايش مي‌دهند. ساعت‌هاي هوشمند هم از سال‌ها پيش راهي بازار شده‌اند كه مي‌توانند آگاه‌سازها را روي صفحه نمايش خودشان هم نمايش دهند. اين ساعت‌ها اصلا با شما شوخي ندارند! ناگهان صدايشان بلند مي‌شود و به شما مي‌گويند «امروز زيادي كالري ذخيره كرده‌ايد! برخيزيد! كمي راه برويد يا بدويد!».

  • نرم‌افزارهايي كه نگران سلامتي ما هستند!

از آنجا‌ كه تلفن‌هاي همراه، معمولا در طول روز همراه افراد هستند، ابزارهاي خوبي به شمار مي‌روند كه بعضي كارها درخصوص پايش و سنجش سلامتي صاحبان خود را برعهده بگيرند. دارندگان تلفن‌هاي هوشمند مي‌توانند با نصب اپليكيشن‌هاي خاصي، دستگاه خود را تبديل به يك پزشك در دسترس يا يادآور حواس‌جمع كنند؛ مثلا اپليكيشن‌هايي (مثل Pillbox) وجود دارند كه مي‌توانيد نام و ساعت مصرف داروهايتان را در آن وارد كنيد تا سر وقت، با يادآورهاي جالب و متنوع، مصرف هر كدام از داروها را به شما گوشزد كنند‌ يا برنامه‌هاي كاربردي ديگري كه دستگاه شما را به فشارسنج، دستگاه سنجش ضربان قلب، مشاور تغذيه و... تبديل مي‌كند؛ حتي اپليكيشن‌هايي طراحي شده‌اند كه از شما آزمون‌هاي مختلف روانشناسي مي‌گيرند و نتايج تحليل‌هاي خود را برايتان نمايش مي‌دهند. مي‌توانيد با نصب يك برنامه روي گوشي‌تان، ميزان پياده‌روي روزانه، مسافتي كه دويده‌ايد، سرعت حركت، كالري سوزانده‌شده، ميزان ارتفاع از زمين و... را مشاهده كنيد. اپليكيشن‌هايي نيز براي سنجش بينايي و كوررنگي طراحي شده‌اند كه طرفداران زيادي دارند.

  • پزشكان واقعي را فراموش نكنيد

تمام اين ابزارهاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري، براي سهولت پايش و سنجش سلامتي كاربران طراحي و توليد شده‌اند اما هيچ‌كدام از آنها جاي معاينات پزشكي و آزمايش‌هاي دقيق را نمي‌گيرند. طراحان اين ابزارها نياز هميشگي شما به چكاپ‌هاي دوره‌اي و مراجعه به پزشك متخصص در زمان بيماري را مردود نمي‌دانند و اگر خودشان بيمار شوند مطمئنا به مشاوره، سنجش و تصميم‌گيري براساس نتايج دريافتي از اين سخت‌افزارها و نرم‌افزارها بسنده نمي‌كنند! بنابراين ابزارهاي موجود، نه جايگزين پزشك و خدمات تخصصي پزشكي و سلامت بلكه مكمل و ياريگر آنها هستند. پس مراجعه به پزشك و عمل به توصيه‌هاي او را فراموش نكنيد و زيرنظر متخصصان كاربلد، مراقب سلامتي خود باشيد.

کد خبر 365987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha