رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به معضل پسماند در استان‌های شمالی گفت: شوراها اختیار دارند عوارض وصول کنند و گردشگران باید عوارض بپردازند تا هزینه‌ها، صرف مدیریت پسماند و جمع‌آوری آن شود.

زباله - شمال

به گزارش همشهري، عباسعلي نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و‌ آبخيزداري كشور، 21اسفندماه سال گذشته در آخرين روز هفته منابع طبيعي معضل زباله را در كنار معدنكاري و حضور دام مازاد در جنگل به‌عنوان يكي از 3عامل اصلي تهديد جنگل‌هاي شمال كشور دانست و گفت كه مازندراني‌ها هر روز 3150تن، گيلاني‌ها 2هزار تن و شهروندان گلستاني 1100تن زباله توليد مي‌كنند اما در ايام نوروز، حجم زباله به 3برابر ايام معمولي افزايش مي‌يابد.

نوبخت تأكيد كرد: بنا به بررسي‌هاي انجام شده روزانه 753هزار ليتر، شيرابه ناشي از زباله‌هاي دپو شده در جنگل وارد عرصه‌هاي جنگلي مي‌شود و هم‌اكنون بسياري از درختان پايين‌دست اين شيرابه‌ها خشك‌شده و شماري هم در حال خشك‌شدن هستند. به‌گفته وي، دپو و دفن زباله در جنگل علاوه بر تهديد درختان، گونه‌هاي گياهي حيات‌وحش را نيز به‌شدت تهديد مي‌كند و همچنين باعث آلودگي آب مي‌شود. او با اشاره به اهميت رويشگاه‌هاي جنگلي شمال كشور، از مسئولان ذي‌ربط خواست براي مقابله با معضل زباله در جنگل‌هاي شمال چاره‌اي بينديشند.

  • حل معضل پسماند، اولويت شهرداران و شوراها باشد

كمتر از يك‌ماه از گفته‌هاي معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور، معصومه ابتكار از توجه خاص دولت به گيلان و مازندران خبر داد و گفت: شهرداران و شوراها، پسماند را در اولويت ببينند و برنامه منسجم داشته باشند زيرا تهديد و آسيب‌هاي پسماند بر سواحل درياي خزر و جنگل‌ها و محيط شهري و رودخانه‌ها و منابع طبيعي بر كسي پوشيده نيست.

آن طور كه در گزارش مهر آمده است، ابتكار به تلاش مضاعف در جهت كاهش توليد پسماند در استان تأكيد كرد و گفت: بايد توليد زباله را به حداقل برسانيم و ساماندهي كنيم، زيرا استان گيلان گردشگرپذير است و اگر ما و شما دقت نكنيم در آينده منابعي براي بهره‌‌برداري‌هاي گردشگري نخواهيم داشت. وي مناطقي همچون ماسوله و قلعه رودخان‌ را از زيباترين مناطق گيلان دانست و خاطرنشان كرد: اين مناطق داراي بيشترين حضور گردشگر و مسافر هستند و براي حل معضل پسماند ناشي از فعاليت‌هاي گردشگري اين مناطق راهكار وجود دارد. به گفته وي، شوراها بايد با اخذ عوارض از گردشگران هزينه مديريت پسماندها را تأمين كنند.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درتوضيح اين مطلب تصريح كرد: هزينه‌هاي مربوط به هر فعاليت بايد در خود آن فعاليت ديده شود و شوراها اختيار قطعي دارند تا عوارض لازم براي مديريت گردشگري كسب كنند. ضمن آنكه نبايد اعتبارات در جايي ديگر توزيع شود.

ابتكار در مورد انباشت زباله در رودخانه‌هاي استان گيلان گفت: دولت در بحث مرتبط با پسماند و حمايت لازم از طرح مديريت پسماند مصوبه‌هايي داشته است.وي با اشاره به اينكه مصوبات اين سازمان در چارت كاملي آورده شده اضافه كرد: در اين چارت براي كمك به مديريت پسماند، حمايت‌ها، تسهيلات و سياست‌هايي كه در واقع كمك به مديريت پسماند است، گنجانده شده است.

ابتكار، بازيافت را عنصر مهم در اقتصاد كشورها خواند و خاطرنشان كرد: امروزه بر پسماند مديريت كامل مي‌شود و با اجراي آموزش در پسماند و تفكيك از مبدا مي‌توان به استفاده مجدد از پلاستيك و كاغذ دست يافت. وي تبديل پسماند آلي به كمپوست و استفاده مجدد به‌عنوان كود و خاك از آن را يكي از مهم‌ترين راهكارها خواند و گفت: با مديريت پسماند و حل مشكلات اين حوزه مي‌توان ايجاد اشتغال كرد، زيرا پسماند جنبه اقتصادي و اجتماعي و محيط‌زيستي دارد.

ابتكار به استان‌هاي شمالي اشاره و تصريح كرد: در اين استان‌ها شوراها و شهرداران بايد دقت بيشتري كرده و نبايد اعتبارات را در جايي ديگر توزيع كنند و وقتي به پسماند مي‌رسند، بگويند اعتبار نداريم.

  • دفن زباله در 471هكتار از اراضي مرتعي و جنگلي شمال

آن طور كه عباسعلي نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخيزداري كشور مي‌گويد هم‌اكنون 202هكتار از مناطق جنگلي استان‌هاي شمالي به دفن و دپوي زباله اختصاص يافته است. علاوه براين، 256هكتار از عرصه‌هاي مرتعي شمال هم به دفن و دپوي زباله‌هاي 3استان شمالي اختصاص دارد. اما به گفته اين مقام مسئول در عمل، زباله در 471هكتار از عرصه‌هاي مرتعي و جنگلي دفن مي‌شود كه اين 13هكتار بيش از آمار رسمي است.

کد خبر 365811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha