پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

ترجمه- آذین محبی نژاد : یک متخصص برجسته واکسیناسیون و طب پیشگیری به تازگی اعلام کرده به زودی روزی می‌رسد که پزشکان توصیه می‌کنند تمام زنان، مردان و کودکان آمریکایی سالانه بر علیه آنفلوآنزا واکسینه شوند.

 دکتر گرگوری پولند، مدیر گروه پژوهشی واکسن مایوکلینیک، چندی پیش این موضوع را در یکی از نشست‌های کمیته مشاور واکسیناسیون، که زیر مجموعه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکاست و توصیه‌های دولتی را برای واکسیناسیون در ایالات متحده منتشر می‌کند، بیان کرد.

وی در بیاناتش پیشنهاد کرد که ایالات متحده باید به سوی چیزی که وی آن را «توصیه همگانی» برای واکسیناسیون علیه ویروس آنفلوآنزا می‌نامید، حرکت کند. «توصیه همگانی» به این معنا خواهد بود که همه مردم آمریکا، در هر سنی که باشند باید هر سال یک بار واکسن آنفلوآنزا بزنند.

دکتر پولند این پیشنهاد را زمانی مطرح کرد که کمیته مشاور واکسیناسیون در نظر داشت طی اقدامی کوچک‌تر اعلام کند که همه بچه‌های سنین مدرسه باید سالانه این واکسن را دریافت کنند.

 دکتر پولند می‌گوید: «به‌نظر من فکر خوبی است که برنامه واکسیناسیون را تا حد پوشش همه بچه‌های سنین مدرسه گسترش دهیم، اما فکر بهتر آن است که به جای آن که گروه به گروه حرکت کنیم، به همه توصیه کنیم این واکسن را بزنند.»

مروری بر تغییرات اخیر در توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهد که کمیته مشاور واکسیناسیون، چند سالی است که دائما موارد لزوم دریافت واکسن آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، دستورالعملی منتشر کرده که به موجب آن، افرادی که یکی از 15وضعیت آمده در دستورالعمل را دارند، باید هر سال واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. آمارهای تخمینی حاکی از آنند که بیش از 70‌درصد جمعیت فعلی آمریکا، شامل یکی از این 15 شرط می‌شوند.

 دکتر پولند می‌گوید: «ما از سال 1997 تا کنون، هر 2سال یک بار یا سالانه، این دستورالعمل را تغییر داده‌ایم. این نوعی حرکت بطئی به سوی آن است که بگوییم همه باید واکسن را دریافت کنند.»

وی می‌خواهد به جای آن که هر سال به گروه بیشتری از مردم توصیه کنند که واکسن آنفلوآنزا بزنند، به همه توصیه شود تا هر سال واکسن آنفلوآنزا بزنند و در این میان تأکید بیشتری بر گروه‌های آسیب پذیر وجود داشته باشد.

 او می‌گوید: «بیایید یک توصیه همگانی بکنیم و بگوییم همه مردم باید واکسن آنفلوآنزا بزنند و پس از آن اعلام کنیم که به ویژه گروه‌های خاصی که بیشتر در معرض خطرند، باید حتما این واکسن را دریافت کنند.» قطعاً چنین اقدامی، بدون مشکل نخواهد بود. در حال حاضر کمتر از 40‌درصد از جمعیت 300‌میلیونی آمریکا، واکسن آنفلوآنزا را به‌طور سالانه دریافت می‌کنند و بسیاری از کسانی که این واکسن برایشان توصیه شده، واکسن نمی‌زنند.

 یک استاد آمار حیاتی و ریاضیات حیاتی از دانشکده بهداشت دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «توصیه همگانی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا نیازمند برنامه‌ریزی است. همین الان اگر به ذخایر واکسن نگاهی بیندازید، در می‌یابید که ما قادر نیستیم 300‌میلیون دوز واکسن تولید کرده و آن‌ها را درست در میان مردم توزیع کنیم. حتی اگر می‌توانستیم واکسن کافی تولید کنیم، برای رساندن آن‌ها به دست همه مردم نیازمند برنامه‌ریزی بودیم.»

با این وجود دکتر پولند معتقد است از زمانی که چند سال پیش کمبود واکسن به شدت توجه همگان را به خود جلب کرد، ذخایر واکسن دائما در حال افزایش بوده است. وی می‌گوید: «امسال تولیدکنندگان واکسن در آمریکا، تعداد 130 میلیون دوز واکسن تولید خواهند کرد. سال گذشته نیز وضعتی مشابه همین وجود داشت و ما 12 میلیون دوز واکسن را دور ریختیم. در این دهه ما هر سال تولیدکنندگان را مجبور به تولید واکسن بیشتر کرده‌ایم و میلیون‌ها دوز واکسن را دور ریخته‌ایم.»

دکتر پولند معتقد است که پرداختن به این مسائل در حال حاضر، می‌تواند فایده پنهان ولی بسیار مهمی داشته باشد: آمریکایی‌ها یاد می‌گیرند که درصورت وقوع حمله بیوتروریستی یا همه گیری جهانی یک بیماری عفونی، چطور آماده باشند. وی می‌گوید: «وقتی ما یک توصیه می‌کنیم و سپس آن را به مرحله اجرا می‌گذاریم، گام مهمی در راستای شناخت نحوه عملی کردن راه حل‌ها برای تجویز واکسن یا دارو برای همه جمعیت آمریکا در مواقع بحرانی برخواهیم داشت. در بحبوحه یک موقعیت اورژانسی نمی‌توان چنین تصمیماتی گرفت.»

 دکتر اسکافنر نیز موافق است که توسعه این چنینی ساختارهای بهداشت عمومی می‌تواند گامی بسیار حیاتی برای آینده باشد. وی می‌گوید: «اگر ما هرسال واکسیناسیون بخش عظیمی از جمعیت آمریکا را برعهده بگیریم، باید همه چیز را از تولید واکسن گرفته تا توزیع و رساندن آن به دست مردم، سازماندهی کنیم. این شبیه یک تمرین آموزشی مثلا مانور آتش سوزی است.»

 دکتر پیتر هوتز، مدیر گروه میکروب شناسی، ایمنی شناسی و طب حاره‌ای، در دانشگاه جرج واشنگتن می‌گوید: «این کار می‌تواند نوعی اقدام بنیادی در راه آمادگی برای مقابله با تهدیدهای خطرناکی چون همه گیری جهانی آنفلوآنزای مرغی باشد. با توسعه ساختارهای ضروری بهداشت عمومی از طریق واکسیناسیون همگانی بر علیه آنفلوآنزا، اقدامات بنیادی برای مبارزه با آنفلوآنزای کشنده مرغی را انجام می‌دهیم. در حقیقت با یک تیر 2 نشان می‌زنیم.»

اما طبق عقیده دکتر پولند، چنین پیشنهادی نیازمند هشداری جدی برای توسعه زیر ساخت‌های بهداشت عمومی کشور است. او می‌گوید: «من پیشنهاد می‌کنم ما زودتر توصیه همگانی را اعلام کنیم. مثلا می‌توانیم بگوییم از سال آینده به همه آمریکایی‌ها توصیه خواهیم کرد تا واکسن آنفلوآنزا بزنند.»

ABC news
26 اکتبر 2007

کد خبر 36577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز