همشهری آنلاین: فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه ای اخبار منتشر شده رسانه ها مبنی بر کشتار صدها غیرنظامی در شهر موصل بر اثر حمله جنگنده های آمریکایی را رد کرد و تروریست ها را عامل این اقدام دانست.

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره کشتار مردم موصل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سومریه نیوز، فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه ای توضیحاتی را درباره اخبار منتشر شده مبنی بر کشتار مردم موصل بر اثر حمله هوایی ائتلاف آمریکا ارائه داد.

در این بیانیه تاکید شده است: همزمان با کسب پیروزی ها، تلاش ها و ادعاها برای تاثیر بر افکار عمومی آغاز می شود و مبالغه ها و اشتباهاتی در این رابطه صورت می گیرد؛ مانند خبر رسانه ها مبنی بر کشتار صدها شهروند بر اثر حمله هوایی!

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: برای روشن شدن افکار عمومی حقیقت این ماجرا را تشریح می کنیم؛ روز ۱۷ مارس ۲۰۱۷ میلادی، نیروهای مبارزه با تروریسم به محله «الرساله» حمله کردند. از سوی دیگر عناصر داعش خودروهای بمب گذاری شده را به همراه شماری از عوامل انتحاری منفجر کردند تا مانع از پیشروی نیروهای ما شوند اما نیروهای ما موفق به پاکسازی کامل محله «الرساله» در ساعت ۱۸ همان روز شدند. ساعاتی بعد ائتلاف بین المللی بنا به درخواست نیروهای عراقی مواضع داعش را در این منطقه بمباران کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق افزوده است: طبق اطلاعات دقیق کسب شده از شهروندان، عناصر داعش خانواده ها را در خانه های بمب گذاری شده زندانی و آنها را مجبور کرده بودند در همین منازل بمانند تا تک تیراندازان داعش و عوامل انتحاری از این خانه ها استفاده کنند و به محض پیشروی نیروهای ما، عوامل انتحاری خود را منفجر کنند. نیروهای عراقی با تشکیل گروهی، مشغول کشف این منازل شد و یکی از خانه های بمب گذاری شده را کشف کرد که ۲۵ زن و کودک در آن زندانی شده بودند و ما آنها را نجات دادیم. گروهی از کارشناسان نظامی تشکیل شد تا خانه ای را که رسانه ها اعلام کردند هدف قرار گرفته بررسی کنند؛ این خانه ۱۰۰ درصد ویران شده بود و تمام دیوارهای منازل بمب‌گذاری شده بود و هیچ حفره یا دلیلی مبنی بر اینکه مورد حمله هوایی قرار گرفته باشد، در آن پیدا نشد. در کنار این منزل خودروی بزرگ بمب‌گذاری شده نیز پیدا شده و حدود ۶۱ جسد از این مکان بیرون کشیده شد. شهروندان هم گفته اند که داعش این منازل را منفجر کرد.

این در حالی است که مقامات آمریکایی مسئولیت حمله هوایی به منطقه ای در غرب موصل عراق که گفته می شود در آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده اند پذیرفتند. مقامات آمریکایی پذیرفته‌اند که نیروهای ائتلاف مسئول حمله‌ای هوایی در منطقه‌ای در غرب موصل در ۱۷ مارس (۲۷ اسفند) بوده‌اند. شهروندان ساکن منطقه‌ای که حمله در آن انجام شده می‌گویند بیش از ۲۰۰ غیرنظامی در جریان آن کشته شده‌اند.

در بیانیه‌ای که ائتلاف به رهبری ایالات متحده منتشر کرده، آمده است حمله هوایی به درخواست نیروهای امنیتی عراق، برای هدف قرار دادن عناصر و تجهیزات داعش انجام شده‌است. مقامات ائتلاف بدون تائید مرگ شهروندان غیرنظامی، گفته‌اند حمله هوایی غرب موصل، به «محلی انجام شده که به گزارش‌های تلفات غیرنظامی مربوط می‌شود».

همچنین «عرفان محمود الحیالی» وزیر دفاع عراق دستور داد به صورت فوری درباره حملات هوایی ائتلاف آمریکا به منطقه «الموصل الجدیده» در شهر موصل که صدها کشته برجای گذاشت، تحقیقات شود.

گفتنی است، ظهر روز پنج شنبه هفته گذشته اجساد صدها غیر نظامی که تعداد آنها از ۲۳۰ تا ۵۰۰ نفر گزارش شده است، در منطقه «الموصل الجدیده» در بخش غربی موصل از زیر آور خارج شد. اجسادی که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند.

این برای اولین بار است که عملیات آزادسازی موصل که سعی بسیاری برای دوری از تلفات غیر نظامیان در آن شده بود؛ شاهد این حجم از تلفات مردم عادی است.

کد خبر 365586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha