همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری خود به سئوالاتی در مورد بیانیه‌های اخیر احمدی‌نژاد، انتخاب روحانی از سوی اصلاح طلبان برای انتخابات ۹۶ و سفر مردم به ترکیه در ایام نوروز پاسخ داد.

نوبخت

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۵ اظهار کرد: اشکالی وجود ندارد که منتقدین در هر موضوعی چالش کنند، اما وقتی یک آمار رسمی داده می شود اگر به صورت کلی بگویند که این درست نیست چیزی حل نمی شود.

وی ادامه داد: کلی و کیلویی حرف زدن نسبت به آمارهای رسمی دولت جواب علمی کارشناسی نیست. امروز مد شده که هر چه از سوی دولت گفته می شود، از سوی برخی منتقدین یک «نه» روی آن گذاشته شود.، بعد هم گزارش تهیه می کنند و از چهار نفر می پرسند که آیا این آمار را در زندگی خود حس می کنید یا نه و آنها هم جواب منفی می دهند و نتیجه گرفته می شود که آمارها درست نیست.

نوبخت همچنین بیان کرد: برخی گزارش ها زیبنده رسانه ملی نیست و از صدا و سیما انتظار نمی رود. بهتر است اعتبارات بیشتری منظور کنند و به مردم درست گزارش دهند. مصاحبه با چهار نفر در خیابان و نتیجه گیری از آن جواب کارشناسی نیست. البته رئیس محترم رسانه ملی و معاونین ایشان و بدنه صدا و سیما انسان های شریفی هستند که باید از آنها قدردانی کنیم، اما یک تیم محدود سیاسی برخی برنامه های حساب شده را تهیه می کنند، که ما آن را تحریف می دانیم. بهتر است با کارشناسان وزارتخانه های مربوطه و سازمان برنامه و بودجه در صدا وسیما بحث کنند و از آنها جواب کارشناسی بگیرند چرا که صدا و سیما نباید القای شبهه کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سه بیانیه اخیر احمدی نژاد که در آنها رئیس جمهور را به دروغگویی متهم کرده عنوان کرد: انتظار نیست که هر نامه ای از سوی ایشان داده می شود پاسخ داده شود. بخصوص که ایشان دست به مکاتبه شان هم قوی است و برای رئیس جمهورها نامه می نویسند که البته اشکالی ندارد، شاید بعضی مواقع طلب کند که به این حرف ها پاسخ داده شود که روابط عمومی وزارتخانه ها و شورای اطلاع رسانی به موقع جواب می دهند،‌ اما فکر می کنم با پرداختن به این مساله وقت دولت گرفته می شود.

وی همچنین درباره هجمه به دولت و این که دولت زبان رسایی در پاسخ ندارد، یادآور شد: این مطالبه درستی است که دست کم آنچه از سوی دولت صورت گرفته منعکس شود. همکاران ما به ویژه در شورای اطلاع رسانی تلاش می کنند این کار را انجام دهند اما به طور کلی سیاست غالب دولت این است که وارد حاشیه ها نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه پنجشنبه ۲۶ اسفند تونل منجیل و پل بزرگ کنار گذر آن افتتاح می شود، به ارائه آماری از فعالیت های دولت پرداخت و گفت: تلاشمان این است که تا پایان دوره چهار یا پنج مرکز استان (همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت) به شبکه سراسری راه آهن وصل شوند و کارهایشان به فوریت در حال انجام شدن است.

نوبخت اضافه کرد: تاکنون ۱۱ هزار و ۲۹۴ واحد صنعتی مستقیما به بانک ها مراجعه کرده اند و ۱۲ هزار و ۸۳۹ واحد از طریق فرایند تولید استانداری ها به بانک ها معرفی شده اند که توانسته اند ۱۶ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان از بانک ها به عنوان سرمایه در گردش تسهیلات بگیرند. از طرفی باید ۳۷ هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی پرداخت می شد،‌که تا ۲۱ اسفند ۲۳ هزار و  ۶۷۵ میلیارد تومان پرداخت شده و از ۲۱ اسفند به بعد در حال توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد برای کمک به طرح های شهرداری ها، ‌۳۰۰ میلیارد به بنیاد مسکن و ۴۰۰ میلیارد به طرح های دانشگاه هستیم.

وی همچنین اظهار کرد: مرکز آمار ایران برای ۹ ماهه اول سال رشد ۷.۲ درصدی با نفت و ۵ درصدی بدون نفت را ارائه کردند و بانک مرکزی با در نظر گرفتن ۲ سال پایه ۸۳ و ۹۰ حدود ۱۱.۶ درصد رشد اعلام کرده است.

نوبخت با اشاره به جمعیت متقاضی کار خاطر نشان کرد: طبق محاسبات روی جمعیت با سن بیشتر از 10 سال، این تعداد در پاییز 92، 63 میلیون و 437 هزار و 128 نفر بودند که در پاییز 95،‌به 65 میلیون و 472 هزار و 302 نفر رسیده، یعنی از آغاز به کار دولت 2 میلیون و 35 هزار و 174 نفر به جمعیت با سن  بالای 10 سال اضافه شده است.

وی ادامه داد: نرخ مشارکت نشان می دهد که چه سهمی از این ها جویای کار هستند، که در پاییز 92،‌ 36.7 و در در پاییز 95،‌ 38.9 بوده یعنی 2.2 واحد درصد نرخ مشارکت ما بالا رفته. از این کسانی که متقاضی کار شده اند در 92 جمعیت فعال 23 میلیون و 268 هزار و 809 نفر بوده که در 95 به 25 میلیون و 501 هزار و 155 نفر رسیده یعنی 2 میلیون و 232 هزار و 346 نفر بیشتر متقاضی کار شده اند، اما آیا همه این جمعیت متقاضی می توانند شغل پیدا کنند.

سخنگوی دولت افزود: از این جمعیت در پاییز 92 تعداد شاغلین 20 میلیون و 867 هزار و 603 نفر بوده که در پاییز 95،‌به 25 میلیون و 373 هزار و 416 نفر رسیده، پس جمعیت شاغل یک میلیون و 505 هزار و 813 نفر افزایش یافته و 726 هزار و 534 نفر نتوانسته اند شغل پیدا کنند. این را برای کسانی گفتم که فقط می گویند فلان قدر به میزان بیکارها اضافه شده است. بله اما از یک طرف تعداد بیکارها و از طرفی تعداد شاغلین هم اضافه شده است.

وی به جلسه صبح امروز خود با فراکسیون اشتغال مجلس اشاره کرد و گفت: دولت پیشنهاد داده که 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای افزایش اشتغال روستاها استفاده شود تا علاوه بر اشتغال جوانان روستایی مهاجرت به شهرها صورت نگیرد.

نوبخت همچنین بیان کرد: با پیشنهاد دولت و موافقت مجلس برای سال آینده 3 هزار و 400 میلیارد تومان برای رفع نابرابری های حقوق بازنشستگان صرف خواهیم کرد و حقوق و مزایا را حتی یک ریال هم کم نمی کنیم. دولت 35 هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی کمک کرد تا حقوق بازنشستگان را پرداخت کند. ما 110 درصد پول به صندوق بازنشستگان داده ایم و مجددا برای اینکه دچار مشکل نشوند 250 میلیارد تومان علاوه بر آن 110 درصد ابلاغ کرده ایم تا پرداخت شود.

وی ادامه داد: از فروردین تلاش می کنیم که حقوقی که عزیزان ما در کمیته امداد و بهزیستی می گیرند افزایش چشمگیری داشته باشد و دست کم 20 درصد حداقل حقوق افزایش صورت گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره حذف یارانه تولید از بودجه 96 یادآور شد: یارانه تولید برای سال آینده هم وجود دارد و تا جایی که بتوانیم پرداخت می کنیم.

وی در واکنش به وعده بعضی از کاندیداهای ریاست جمهوری و کسانی که می گویند یارانه را چند برابر می کنند تصریح کرد: این‌ها القای شبهه و تشویش اذعان عمومی است و هیچ اصل اسلامی این حرف هایی که باعث تحریک مردم می شود را تایید نمی کند. درست نیست به فرض اینکه عده ای از مردم را علیه گروهی برآشفته کنیم، چنین وعده هایی بدهیم.

نوبخت ادامه داد: بعد از اینکه مطرح شد 76 تا 80 هزار میلیارد تومان از بابت هدفمندی یارانه ها پول گرفته می شود اما 42 هزار میلیارد تومان پرداخت می شود این صحبت ها مطرح شد که بقیه این پول کجا رفته است و به ذهن می رسد که می توان یارانه را دو برابر کرد، اما باید بدانیم شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی گاز هر چه را می فروشند باید ابتدا مخارجشان را بردارند و خالص آن را به سازمان هدفمندی بدهند. سهمی که این شرکت ها دریافت می کنند 76 تا 80 هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی دولت افزود: با مطرح شدن این حرف ها از رئیس مجلس خواهش کردم که دیوان محاسبات این مساله را بررسی کند و آنها با بررسی های خود نشان دادند که سهم سازمان هدفمندی 36 هزار و 400 میلیارد تومان است یعنی این مقدار را می توان به عنوان یارانه تقسیم کرد که البته ما باید 42 هزار میلیارد تومان به مردم بدهیم آن هم با فرض اینکه به تولید و بهداشت هیچ چیزی اختصاص ندهیم و 2 هزار و 200 میلیارد تومان هم از توانیر بگیریم، در حالی که توانیر 20 تومان زیر قیمت فرآورده اش را می فروشد.

وی همچنین گفت: بله می توان حتی تا 450 هزار تومان هم یارانه داد، به شرط اینکه از بودجه یا خزانه عمومی برداشت کنیم در حالی که طبق قانون خزانه باید 20 درصد از این مبلغ را دریافت می کرد، ولی الان برای کسری مقدار یارانه ما از خزانه هم پرداخت می کنیم. شرط دیگرش این است که به طور مثال بنزین را لیتری 10 هزار تومان کنیم تا دریافتی شرکت پالایش و پخش بیشتر شود تا بتوان مبلغ یارانه را بیشتر کرد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بانک مرکزی رشد اقتصادی را 11.6 درصد اعلام کرده چرا دولت هیچ واکنشی در رسانه ملی نشان نداده و این دستاورد مسکوت مانده،‌ عنوان کرد: من باید از صدا و سیما تشکر کنم که این رشد 11.6 درصد را تخریب نکرد و مثلا نرفتند از چهار نفر بپرسند که آیا این رشد را حس کرده اید یا نه و آنها بگویند نه و در گزارششان نتیجه بگیرند که این آمارها درست نیست. باید برای آمارهایی که داده می شود از کارشناسان دولت دعوت شود تا آنها را توضیح دهند، البته گویا استراتژی دیدن نیمه خالی لیوان در پیش است، هر چند ما هم انکار نمی کنیم که تا وضع مطلوب خیلی راه داریم، ولی همین تلاش های صورت گرفته هم بهتر است دیده شود.

نوبخت در پاسخ به این سوال که با توجه به حمایت اصلاح طلبان از روحانی در انتخابات آیا زمان آن نرسیده که برخی محدودیت های سیاسی و ممنوع التصویری ها پیگیری شود، گفت: زمانی از سوی دولت حرفی زده می شود و زمانی ستاد انتخاباتی صحبتی را مطرح می کنند. هر وقت ستاد انتخاباتی شکل گرفت کارهایی که قرار است انجام بدهند را توضیح خواهند داد، اما من از سوی دولت می گویم که رئیس جمهور به همه پیمانی که با مردم بسته وفادار است و نهایت تلاش خود را انجام می دهد تا قول هایش عملی شود. امیدواریم نتیجه انتخابات هم ملموس و مورد رضایت باشد.

وی همچنین درباره شائبه استفاده از امکانات دولتی برای فعالیتهای انتخاباتی و اینکه گفته می شود شریعمتداری (معاون اجرایی رئیس جمهور) قرار است رئیس ستاد روحانی باشد،‌ تاکید کرد: رئیس جمهور موکدا از همه دستگاه ها خواسته به هیچ وجه از امکانات دولتی به صورت غیر قانونی در انتخابات استفاده نکنند، البته بخشی از این امکانات به صورت قانونی در وزارت کشور استفاده می شود و وزارت کشور این امر را تعقیب می کند.

نوبخت ادامه داد: این که ممکن است یکی از معاونان رئیس جمهور در آینده رئیس ستاد شود، شاید این اتفاق بیفتد ولی الان که هنوز چیزی قطعی نیست نمی تواند کار خود را قطعی کند ضمن اینکه در وقت های غیر اداری هم می توان این فعالیت ها را انجام داد، اما باید پرسید چه کار غیر قانونی از سوی آقای شریعتمداری صورت گرفته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نامه روحانی به امیر کویت و این که آیا ایران به شورای همکاری خلیج فارس پیشنهادی برای حل مشکلات داده است یا خیر اظهار کرد: من از متن نامه رئیس جمهور به امیر کویت دقیقا خبر ندارم، اما قبلا هم فرستاده امیر کویت به ایران آمد و آنها خواهان بهبود روابط با جمهوری اسلامی هستند و مواضع ما هم مشخص است که علاقه مندیم در جهت صلح و ثبات با همه کشورها ارتباط داشته باشیم.

وی ادامه داد: درخواست کشورهای شورای همکاری خلیج فارسی از جمهوری اسلامی این بود که مناسبات بهبود یابد و تقویت شود. پاسخ ما هم این بود که همیشه علاقه مندیم صلح و ثبات بین همسایگان ارتقاء پیدا کند که در جلسه نخست اراده طرفین مطرح شد. این که چه تعینی باید به چشم بیاید قطعا روی آن بحث داریم.

نوبخت همچنین درباره هشدار وزارت خارجه برای سفر به ترکیه بیان کرد: برای سفر به ترکیه منع قانونی وجود ندارد، اما وظیفه نمایندگی های ما این است که وضع داخلی آن جا را بیان کنند. در ترکیه تنش وجود دارد که این تنش ها کمی هم به فرامرز ترکیه مثل هلند تسری پیدا کرده و وضعیت خاصی در عرصه سیاست داخلی و خارجی کشور دوستمان ترکیه وجود دارد. انتظارمان از وزارت خارجه این است که این هشدارها را بدهد تا مردم دچار مشکل نشوند.

سخنگوی دولت همچنین درباره مذاکرات آستانه و اینکه آیا با توجه به فعالیت های اسرائیل چرخشی در سیاست های روسیه دیده می شود، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی نه در این مقطع  و موضوع بلکه همیشه در ناامن کردن منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده  و برای از بین بردن همکاری راهبردی که بین ایران و روسیه برای مقابله با تروریسمی که در سوریه شکل گرفته، از هیچ تلاشی مضایقه نکرده اما با همه اینها شاهد موفقیتهای میدانی و در کنار آن مذاکره و پیشرفت در این زمینه بوده ایم.

وی در واکنش به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: از نخست وزیر رژیم اشغالگر چنین حرفهایی طبیعی است؛ چرا که هیچ وقت چیزی جز حرف های بی پایه، پوچ و بی ربط از آنها نشنیده ایم که این هم روی قبلی ها. آنها بی ارزش تر از این هستند که بخواهیم جواب خاصی بدهیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: یکی از اهداف ما در سیاست های کلی کاهش سود بانکی است، البته بانک مرکزی نمی خواست دستور العمل کند ولی آن را ابلاغ کرد که مقداری پایین آمد اما دوباره تابع عرضه و تقاضا شد. ولی تلاش ما در سال آینده اصلاح نظام بانکی است.

وی در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس گفته اند بودجه فرهنگی سال 96 کم است، یادآور شد: بودجه فرهنگی از 5 هزار میلیارد تومان به 7 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که سهم غیر دولتی ها هم بیشتر شده است.

سخنگوی دولت درباره اینکه گفته می شود پرداخت سود سهام عدالت شائبه های انتخاباتی دارد، گفت: گزارش سازمان خصوصی سازی می گوید که الان زمان قانونی برای توزیع سود سهام عدالت است و فکر نمی کنم این اقدام غیر مترقبه ای باشد، در ضمن یادتان هست شب انتخابات سود توزیع می کردند در حالی که تا انتخابات خیلی باقی مانده  است.

وی همچنین در مورد مصوبه مجلس در برداشتن سقف حقوق مدیران خاطر نشان کرد: قبل از قانون شدن این موضوع شورای حقوق و دستمزد سقف 10 میلیون را تعیین کرده و ما این سقف را باید رعایت کنیم. بعضی از مدیران می توانند از جاهای دیگر هم حقوق بگیرند اما با وجود همه حقوق هایی که می گیرند نباید دریافتی شان در ماه بیشتر از 10 میلیون باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: ابتدا نظر مجلس این بود که زیر 2 میلیون همسان سازی صورت گیرد که نهایتا با اصلاحاتی اولویت گذاشتند. برای اجرای آن سازمان برنامه و بودجه باید یک آئین نامه اجرایی تهیه کند که برای تهیه این آئین نامه از نمایندگان بازنشستگان دعوت خواهیم کرد تا نظراتشان را اعلام کنند.

نوبخت در پایان در پاسخ به سوالی درباره مشکلات مالی باشگاه های دولتی مثل پرسپولیس و استقلال و واگذاری این باشگاه ها طبق اصل 44 گفت: زمینه واگذاری این باشگاه ها فراهم نشد، اما دولت در حدی که در توانش است وظایفش را انجام می دهد و پرداخت هایی هم صورت گرفته که البته ما خیلی بیشتر از این ها باید به این باشگاه ها برسیم؛ چرا که دو باشگاه ارزشمند ما هستند و از بازیکنان آنها تقدیر می کنم که با دست خالی بخصوص در رقابت های بین المللی  می درخشند.

کد خبر 365073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha