مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

مرتضی طلایی: واقعیت این است که هر‌ساله کشور، با نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری، به جای لباس شادی، رخت عزا بر تن می‌کند و این همه در پس غفلت خانواده‌ها از رفتارهای خطرناک کودکان و نوجوانانشان صورت می‌گیرد و بعضا حتی به آن نیز دامن می‌زنند.

حادثه تلخ و دردناكي كه چند روز گذشته در اردبيل اتفاق افتاد و قلب‌هاي زيادي را به درد آورد شاهد بارز و گوياي اين مسئله است كه اگر خانواده‌ها بر رفتارهاي فرزندانشان نظارت كنند و مانع تفريحات خطرناك، آزاردهنده و پراسترس آنها شوند، علاوه بر اينكه مي‌توانند جلوي حوادث تلخ را بگيرند، نظم، امنيت و آرامش شهر را نيز فداي بازي و سرگرمي‌هاي خطرناك فرزندان خود نمي‌كنند. نگاهي به آمار تلفات و آسيب‌ها در سال گذشته گوياي آمار 259نفر مصدومي- قطع عضوي و 3نفر فوتي بوده است كه از اين ميان 46درصد حادثه‌ديده‌گان، زير 19سال سن داشته‌اند. در كنار خسارت‌هايي كه بر اثر انفجارها، افراد به جان و روان خود و ديگران وارد مي‌كنند نبايد از خسارت‌هاي ناشي از آتش‌سوزي‌هاي اين شب نيز غافل شد.

وقوع هرساله چند صد آتش‌سوزي علاوه بر خسارت‌هاي مالي زياد، باعث مي‌شود كه تمام خدمات مديريت شهري، كشوري و بيمارستاني با تمام توان در حالت آماده‌باش قرار بگيرند كه در اين ميان بيشترين فشار رواني آن بر دوش آتش‌نشانان و پليس‌هايي قرار دارد كه بايد در ميان خطرات پرتاب نارنجك‌ها، بمب‌هاي دست‌ساز و... براي ايمن‌سازي شهر در معركه چهارشنبه‌سوري قلبشان تهي شود و سلامت جسمي و رواني‌شان به خطر بيفتد. لذا از والدين عزيز انتظار داريم كه به حرمت خون پاك شهداي آتش‌نشان و پليس، مواظب فرزندان و نوجوانان خود باشند. به آنها ياد بدهند كه چهارشنبه‌سوري يك جشن ملي و باستاني است نه جنگ خياباني و آزار ديگران. اگر ترقه كوبيدن به در و ديوار خانه همسايه، آتش زدن سطل آشغال، ايجاد خرمني از آتش وسط خيابان، درگيري با نيروي پليس، ايجاد مزاحمت براي مردم و... شوخي و سرگرمي است، در نگاه جامعه اين عمل چيزي جز مردم‌آزاري و عملي جز بي‌فرهنگي به‌حساب نمي‌آيد. حقيقتا پدر و مادر به‌عنوان نخستين متوليان تربيتي فرزندان بايد خود بهترين سرمشق و بهترين الگو براي آنان باشند و خوب و بد و زشت و زيباي هر اقدامي را به فرزندانشان آموزش دهند تا به واسطه احساسات كودكي و نوجواني براي خود و ديگران مشكل و گرفتاري ايجاد نكنند.

در انتها جا دارد كه از همه شهروندان عزيزي كه به حرمت خون آتش‌نشانان واقعه پلاسكو و ديگر وقايع، در برابر خواسته‌هاي فرزندان براي خريد مواد منفجره ايستادگي كرده‌اند، تشكر كنم. خدا را شكر خانواده‌هاي زيادي به پويش فرهنگي«چهارشنبه‌سوري بدون مواد منفجره» پيوسته‌اند؛ حركتي كه آثار و شواهد آن به خوبي در تمام شهر قابل مشاهده است. ان‌شاء‌الله كه با همكاري والدين عزيز و آگاه‌سازي جوانان، نوجوانان و كودكانمان، چهارشنبه‌سوري امسال كم‌خطرترين چهارشنبه آخر سال باشد و همه خانواده‌ها با دلي شاد به استقبال سال نو بروند.

کد خبر 365030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha