مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

فهرست نوابغ Creators Synectics پر از آدم‌های معروف است؛ افرادی که این پایین، عکس و مشخصات بعضی‌هاشان را می‌بینید؛ گرچه باز هم به خاطر کمبود جا مجبور شدیم اسم خیلی‌ها مثل هنری کیسینجر، پل مک‌کارتنی، مارگارت آت‌وود، شیموس هنی و بابی فیشر را حذف کنیم.

 ضمنا اعداد کنار اسامی، رتبه‌ هر فرد را در رده‌بندی نشان می‌دهد.

20- لری پیج و سرگئی برین: ظاهرا به هم چسبیدگی این دو نفر به حدی زیاد بوده که Creators Synectics آنها را روی هم رفته یک نفر حساب کرده است!

به هر حال نهایت بی‌انصافی بود که اگر اسم این 2 نابغه‌ جوان روس و آمریکایی روزگار ما ـ که با اختراع گوگل، جهان را مسخر خود کرده‌اند  ـ در فهرست نمی‌آمد. به قول معروف «اگر لری پیج و سرگئی برین نابغه نیست، پس نابغه کیست؟».

 

25- گری کاسپاروف:

وقتی چند سال پیش کاسپاروف، دیپ بلو (آن ابرکامپیوتر معروف) را در 3 دور شطرنج بالاخره شکست داد، دیپ بلو در هر ثانیه، 2 میلیون (یا 3 میلیون یا کمی بیشتر یا کمتر واقعا فرقی می‌کند؟!) حرکت را می‌توانست پیش‌بینی کند و کاسپاروف نهایتا 3 حرکت را.

شاید رتبه‌ فعلی مرد تازه‌ سیاست روسیه خیلی عادلانه نباشد.

 

26- دالایی لاما: به همراه لی هونگ ژی چینی، تنها رهبران مذهبی فهرست نوابغ را تشکیل می‌دهند.

 این روزها گشتن دالایی لاما به دور دنیا و حلواحلوا کردنش در کشورهای غربی، به اندازه‌ کافی خار چشم دولت چین بوده، حالا این یکی هم شده قوز بالا قوز.

 

26- استیون اسپیلبرگ:

اولین کارگردان فهرست نوابغ.

شاید در بین زنده‌ها چندان انتخاب بدی نباشد؛ گرچه وقتی به سیاهه‌ اسم‌هایی مثل فون تریه، کاستاریکا، کوئن‌ها و... که اثری ازشان در اینجا نیست، نگاهی می‌اندازیم و به معیارهایی مثل «توانایی ذهنی و قابلیت مواجهه‌ نامتعارف با مسائل» فکر می‌کنیم، کمی به شک می‌افتیم و نژاد استاد به یادمان می‌آید.

 

31-هـــارولـد پیـنتـر:

نمایشنامه‌نویس انگلیسی که همین 2سال پیش نوبل ادبیات را برد.

پینتر البته جز نوشتن، بازیگری و کارگردانی هم می‌کند و گاهی هم شعر می‌گوید.

 او یکی از منتقدین جدی دولت بلر در حمله‌ به عراق بود. پینتر را از جانشینان خلف ساموئل بکت و تئاتر ابسورد می‌دانند.

 

32- نوام چامسکی:

زبان‌شناس و فیلسوف معروف دانشگاه MIT آمریکا.

حمایت بی‌حد و مرزش از آزادی بیان، زبانزد خاص و عام است. او حتی حاضر شد با طرفداری از حق آزادی بیان فوریسون (یک استاد دانشگاه فرانسوی و از منتقدین جدی هولوکاست)، روی محبوبیت خود ریسک کند.

 

43- محمدعلی کلی: قرار‌گرفتن‌اش در این فهرست، کمی تا قسمتی جای سؤال دارد؛ آن هم در این زمان که او از روزهای اوج شهرت و محبوبیت‌اش بسیار فاصله گرفته.

 اما به هر حال، چندین سال قهرمان بوکس حرفه‌ای سنگین وزن آمریکا بودن به همراه حاشیه‌هایی مثل مسلمان شدن و سر باز زدن از شرکت در جنگ ویتنام، به همین راحتی‌ها از ذهن افراد پاک نمی‌شود.

43- اسامه بن لادن: تا به حال روی بن لادن هر اسمی گذاشته بودند الا نابغه! به قول سید «گوزن‌ها»: «نمردیم و نابغه هم شدیم».

البته اگر از زاویه‌ای دیگر به مسئله نگاه کنیم، شاید انتخاب او چندان هم بیراه نباشد؛

کسی که امروز شنیدن اسمش هراس در دل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌اندازد.

 

43 -بیــل گـیـتـس: از سرمـــایه‌داری‌های او افسانــه‌ها ساخته‌اند؛ اینکه اگر از جیبش یک 100 دلاری (یا هزار دلاری؛ باز هم فرقی نمی‌کند. اصولا برای نابغه‌ها چیزهای کوچک اهمیتی ندارد) بیفتد، برایش نمی‌صرفد خم شود و آن را بردارد چون در زمان لازم برای این کار، بیش از این مبلغ را کسب خواهد کرد.

 

43- میخائیل کلاشنیکف: این مهندس روسی را ما ایرانی‌ها به اشتباه کلاشینکف می‌گوییم؛ البته به خودش که نه، به اسلحه اختراعی‌اش.

 به هر حال این استاد هم از آن اسم‌های آشنا و نوستالژیک است (به‌خصوص اگر سربازی‌تان را در سپاه یا نیروی انتظامی گذرانده باشید).

49-مریل استریپ: تنها بازیگر این فهرست. 14 بار کاندیدای اسکار شده و 2 بار هم این جایزه را برده است.

استریپ جزو معدود بازیگران زن موفق هالیوود است که برای موفقیت از جذابیت‌های ظاهری و زنانه‌اش استفاده‌ای نکرده.

 علت اینکه او هنوز در این سن و سال (58 سالگی)، نقش‌های درجه یک بازی می‌کند و کاندیدای اسکار می‌شود، به همین مسئله و البته نبوغ هنری او مربوط می‌شود.

58-استیفن کینگ: به نویسنده‌ای که Shining کوبریک و Green mile  دارابونت را نوشته، غیر از نابغه چه می‌توان گفت؟ کینگ، تبلور ژانر وحشت است.

این را از همان قیافه‌ ترسناک‌اش هم می‌توان خواند. او تاکنون بیش از 200‌داستان نوشته است.

 

58-لئونارد کوهن: حدس زدن اینکه پشت چهره‌ کمی گیج کوهن چه استادی پنهان شده است، کار ساده‌ای نیست. او ترانه‌هایی دارد که بعضی‌هاشان به تنهایی برای تمام عمر هنری یک انسان کفایت می‌کند.

 چند سالی است که نام کوهن لابه‌لای کاندیداهای نوبل شنیده می‌شود. با وجود این به نظر می‌رسد خودش چندان توجهی به این مسائل ندارد و در گوشه‌ عزلت همچنان به انتظار معجزه نشسته.

72-جورج لوکاس: دومین کارگردان نسل ریشوهای این فهرست است؛ آن هم در حالی که اثری از اسکورسیزی و کاپولا نیست. 4 بار کاندیدای اسکار شد و فقط یک بار به طور افتخاری آن را گرفت.

 آمریکایی‌ها از «جنگ ستارگان» و «ایندیانا جونز»های او تا سال‌ها خاطرات بسیار خوشی خواهند داشت.

 

72-جان ویلیامز: سهراب سپهری در مورد او گفته است: «و بدانیم که اگر جان ویلیامز نبود/ فیلم‌های اسپیلبرگ چیزی کم داشت!»؛ آهنگساز 75ساله آمریکایی که برای فیلم‌های معروفی مثل فهرست شیندلر، ای‌تی، اگه می‌تونی منو بگیر، آرواره‌ها و جنگ ستارگان موسیقی متن ساخته است.

 

83-جی کی رولینگ:

رولینگ این روزها درگیر سر و صدای‌های همجنس‌باز بودن دامبلدور است.

اما به هر حال در نابغه بودن نویسنده‌ای که داستانی 7 جلدی با این همه شکوه و عظمت را  طی چند سال و با یک طرح از پیش تعیین و فکر شده خلق کرده است، نباید شک کرد.

 

100-کوئنتین تارانتینو: قبول کنید که نابغه‌ها کمی تا قسمتی مشنگ هستند. تبلور «مشنگیت»(!) این فهرست هم در تارانتینوی عزیز است.

 او گرچه با فیلم آخرش (گریند هاوس) خیلی‌ها را ناامید کرد، اما مزه‌ شیرین «پالپ فیکشن» و «بیل را بکش»‌اش تا همیشه زیر زبان‌ها خواهد بود.

ما هم هستیم
گفتیم که در فهرست نوابغ سال 2007، نام  2 ایرانی به چشم می‌خورد؛ به علاوه اینکه یکی از کانادایی‌ها هم اصالتا ایرانی است. درست است که  (هیچ‌کدام این عزیزان در ایران زندگی نمی‌کنند و به خاطر فعالیت‌هایشان در خارج از کشور برگزیده شده‌اند) اما به هر حال، هر جا که اسم ایران در کنار شهرت و افتخار و اعتبار می‌آید، آدم یک‌طور خوبی مورمورش می‌شود و دلش ‌نمی‌آید همین‌طور سرسری و بی‌خیال از آن بگذرد.

حالا عجالتا با این نوابغ ایرانی یا ایرانی‌الاصل کمی آشنا شوید، بعدا فرصت برای این قبیل بحث‌ها زیاد است:

دکتر علی جوان: رتبه‌ دوازدهم (هم‌رتبه با اندرو وایلز ریاضی‌دان انگلیسی که قضیه‌ فرما را حل کرد). دکتر جوان که 80 سال پیش در تهران به دنیا آمد و از فارغ‌التحصیلان دبیرستان البرز و دانشگاه تهران است، یکی از 2 مخترع لیزر گازی به شمار می‌رود.

او در دانشگاه‌های کلمبیا و MIT تدریس کرده و تا به امروز، بالاترین نشان افتخار انجمن اپتیک آمریکا و جایزه جهانی آلبرت اینشتین را برده است.

پردیس ثابتی: رتبه‌ چهل‌و‌نهم (هم‌رتبه با مریل استریپ و هنری کیسینجر)؛ زیست‌شناس و انسان‌شناس. ثابتی لیسانس خود را از دانشگاه MIT  گرفت و بعد در دانشگاه‌های آکسفورد و هاروارد به ادامه‌ تحصیل پرداخت.

 او یکی از 3 زنی است که با نمره‌ ممتاز، مدرک دکترای خود را از مدرسه‌ پزشکی هاروارد گرفته‌اند. ثابتی الگوریتمی تهیه کرده که به کمک آن می‌توان تاثیر ژنتیک را بر سیر تکاملی امراض انسانی بررسی کرد. او که هم اکنون 32 سال دارد، گیتار هم می‌زند و تک‌خوان یک گروه آلترناتیو راک به نام «هزار روز» هم هست.

نیما ارکانی حامد: رتبه سی‌و دوم (هم‌رتبه با نوام چامسکی). ارکانی حامد 35سال پیش در کانادا و در خانواده‌ای ایرانی و فیزیک‌دان به دنیا آمد.

 بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه تورنتو با درجه‌ افتخاری در ریاضی و فیزیک، به دانشگاه برکلی رفت و تحصیلات خود را ادامه داد. او هم‌اکنون در فیزیک ذرات و نظریه‌ ریسمان، تحقیق و آزمایش می‌کند و استاد فیزیک هاروارد است.

 ارکانی با حضور در گفت‌وگوهای تلویزیونی و مطبوعاتی متعدد، در مورد مکان، زمان و تئوری‌های فیزیکی به زبان ساده صحبت می‌کند. او در سال 2005، به خاطر شیوه‌ نوین آموزشی‌اش در هاروارد مورد تقدیر قرار گرفت.

کد خبر 36490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز