یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

اواسط دی‌ماه امسال اولین وعده مرکز آمار ایران برای اعلام نتایج رسمی سرشماری ۱۳۹۵ بود که برای نخستین بار به‌صورت اینترنتی و حضوری برگزار شده بود، اما حالا رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرده این نتایج به‌زودی اعلام خواهد شد، آن‌هم پس از ارسال نتایج سرشماری به هیأت دولت.

سرشماری

يك مقام آگاه در مركز آمار ايران به همشهري گفت: نتايج سرشماري 1395روز گذشته به هيأت دولت ارسال شد و طبق برنامه‌ريزي انجام شده نتايج آن امروز يا فردا در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. اميدعلي پارسا رئيس مركز آمار ايران هم با تأييد ارسال نتيجه قطعي سرشماري نفوس و مسكن به هيأت دولت تأكيد كرد كه نتيجه سرشماري ظرف 2روز آينده رسانه‌اي مي‌شود البته تا پيش از ارائه آمار سرشماري به هيأت دولت، نمي‌توانيم نتايج سرشماري را رسانه‌اي كنيم.

  • از آخر بهمن تا آخر اسفند!

مقامات مركز آمار در هنگام برگزاري سرشماري اعلام كرده بودند كه نتايج اين سرشماري ملي پايان دي‌ماه و نهايتا در بهمن‌ماه اعلام خواهد شد، ابتدا گفته بودند 10بهمن و سپس نظر خود را تغيير دادند و تاريخ اعلام نتايج را پايان بهمن‌ماه اعلام كردند. 24شهريورماه امسال عليرضا زاهديان، معاون طرح‌هاي آماري مركز آمار ايران در يك گفت‌وگوي راديويي اظهار كرد:

تا دهم بهمن‌ماه نتايج اوليه هشتمين سرشماري نفوس و مسكن اعلام مي‌شود. اما اميدعلي پارسا، رئيس اين مركز 7دي‌ماه خبر از اعلام نتايج اوليه سرشماري تا پايان دي‌ماه داده بود. همان زمان هم محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه كشوراظهار كرد: انتظار داريم همانگونه كه رئيس مركز آمار ايران قول داده است نتايج اوليه سرشماري تا پايان دي‌ماه اعلام و منتشر شود.

10بهمن‌ماه، معاون مركز آمار تاريخ جديدي را براي انتشار اعلام نتايج سرشماري تعيين‌كرد و گفت: هم‌اكنون اطلاعات و نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن ۱۳۹۵نهايي نشده، ولي اميدواريم بتوان گزارش آن را تا پايان بهمن‌ماه سال‌جاري ارائه كرد. زاهديان با اشاره به برگزاري سرشماري سال 95به 2شيوه اينترنتي و حضوري يادآوري كرد: در گذشته معمولا نتايج سرشماري ارديبهشت و مرداد سال بعد از ‌آن اعلام مي‌شد، اما با استفاده از امكانات و تجهيزات نوين اميدواريم بتوانيم تا پايان بهمن اطلاعات كامل را ارائه دهيم.

30روز بعد، رئيس مركز آمار با حضور در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد كه فرداي همان روز يعني 11اسفندماه نتايج سرشماري سال 95در يك نشست رسانه‌اي رونمايي مي‌شود و در دسترس عموم مردم قرار مي‌گيرد. پارسا البته 2نتيجه كلي از سرشماري انجام گرفته را اعلام كرد و گفت: نتيجه سرشماري امسال نشان مي‌دهد كه هنوز جمعيت ايران از مرز 80ميليون نفر عبور نكرده است و در حدود 79ميليون 900هزار نفر است. به گفته وي، اطلاعات اوليه سرشماري نشان مي‌دهد كه بعد خانوارهاي ايراني نسبت به سرشماري قبل كاهش و به عدد 3.3نفر نزديك‌تر شده است كه اين مسئله ناشي از كاهش نرخ زاد و ولد در كشور در اين دوره زماني بوده است.

  • اطلاعات محرمانه مي‌ماند

هرچند اين شايعه از همان ابتداي سرشماري مطرح بود كه ممكن است اطلاعات اقتصادي خانوارها در اختيار نهادهاي دولتي قرار گيرد و شايد به استناد آن دولت بخواهد نسبت به حذف يارانه نقدي خانوارها اقدام كند. شايعه‌اي كه البته با پاسخ صريح رئيس مركز آمار مواجه شد كه اعلام كرد: به هيچ وجه اطلاعاتي كه در مركز آمار وجود دارد در اختيار سازمان يا مراجع قضايي قرار نمي‌گيرد حتي با درخواست قضات عالي كشور چرا كه اين اطلاعات محرمانه است.

  • رمز‌گشايي از نرخ واقعي بيكاري

در سرشماري‌95 اطلاعات مسكن خانوارها و وضع فعاليت آنها از سرشماري شده است. به‌گونه‌اي كه از مردم درباره نوع محل سكونت خانوار، نحوه تصرف واحد مسكوني و مساحت زيربنا سؤال شده است. افزون بر اين، وضع فعاليت افراد از حيث اشتغال به‌كار يا بيكاري هم مورد سرشماري قرار گرفته كه به‌نظر مي‌رسد آمار دقيق‌تري از حيث نرخ بيكاري و جمعيت شاغل كشور را به همراه داشته باشد.

انتظار مي‌رود با انتشار نتايج سرشماري، نرخ واقعي بيكاري و تعداد بيكاران در كشور مشخص شود چرا كه نرخ بيكاري همواره بر اساس روش سرشماري به صورت نمونه‌گيري از سوي مركز آمار ايران اعلام مي‌شود و اين نخستين بار است كه وضعيت فعاليت افراد از حيث شاغل بودن يا بيكاري بودن در سرشماري 95 مورد پرسش قرار گرفته است. اعلام نتايج سرشماري در زمينه اشتغال مي‌تواند معماي تعداد بيكاران را كه مورد اختلاف برخي كارشناسان با آمار رسمي است، حل كند.

کد خبر 364862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha