پس از چند سال تحمل زیان، مدیران گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفتند ۵۶.۷درصد از سهام شرکت زیان ده سایپا دیزل را بفروشند.

گفته مي‌شود كنسرسيومي متشكل از 4شركت داخلي خواستار خريد اين سهام هستند.به گزارش همشهري، گروه سايپا تصميم گرفته علاوه بر سهام سايپا ديزل، 9.2درصد از سهام شركت سرمايه‌گذاري رنا را هم فردا يكشنبه 22اسفند بفروشد. رنا يكي از سرشاخه‌هاي كليدي در ساختار مالكيت ضربدري دولت در سايپا به‌حساب مي‌آيد. با انجام اين معامله، سايپا از تركيب سهامداران عمده رنا خارج نخواهد شد زيرا با اين حال به‌طور غيرمستقيم، مالك 48درصد سهام سرمايه‌گذاري رنا باقي خواهد ماند.

  • از ايران كاوه به سايپا ديزل

شركت سايپا ديزل تا اواخر دهه 70خورشيدي با نام ايران كاوه شناخته مي‌شد، كاميون‌ها و كشنده‌هاي ولوو سوئد، را مونتاژ و عرضه مي‌كرد اما واگذاري سهام اين شركت به سايپا شرايط را تغيير داد به‌طوري كه سايپا ديزل عملا در يك دهه گذشته به خط مونتاژ كاميون‌هاي چيني تبديل و روزبه‌روز بر حجم زيان انباشته آن افزوده شده است.

  • بحران ديزلي

البته دامنه بحران در صنعت ديزل به سايپاديزل محدود نمي‌شود، چنان كه آمارهاي موجود در سامانه‌هاي بورس تهران نشان مي‌دهد ايران خودرو ديزل هم به سرنوشتي مشابه دچار شده است. زيان انباشته ايران خودرو ديزل در شرايط كنوني حتي از سايپا ديزل هم بيشتر است.

اطلاعات آماري عملكرد و فعاليت 2شركت ديزلي بورس تهران نشان مي‌دهد؛ زيان عملكرد شركت سايپا ديزل در سال مالي 95به 199ميليارد تومان و زيان عملكرد شركت ايران خودرو ديزل به 318ميليارد تومان رسيده است. هر دو شركت پيش‌بيني كرده‌اند در سال 95نه‌تنها سود نخواهند داشت بلكه هريك قرار است به ازاي هر سهم خود 75تومان زيان نصيب سهامدارانشان كنند.

زيان زير مجموعه‌ها اوضاع صورت‌هاي مالي تلفيفي گروه‌هاي سايپا و ايران‌خودرو را به‌شدت نابسامان كرده، همين چند روز پيش مهدي جمالي مديرعامل سايپا در يك افشاگري عجيب اعلام كرد: گروه سايپا در سال‌۹۳ با زيان ۴۲۰۰‌ميليارد توماني مواجه بود و براساس قانون تجارت عملا ورشكسته بود. هرچند سايپا ديزل در گزارشي كه به بازار سهام ارائه داده، اعلام كرده در سال‌96 از محدوده زيان خارج خواهد شد، اما هنوز مشخص نيست اين ادعا تا چه‌حد قابل تحقق است.

  • گمانه‌زني درباره خريداران

طبق گزارش‌هاي دريافتي بلوك ۵۶.۷ درصدي سايپا ديزل روزچهارشنبه در بورس عرضه شد اما به‌دليل تأخير خريدار در پرداخت وجه و ارائه سفارش، ادامه رقابت در اين عرضه به امروز شنبه موكول شد. بلوك 56.7درصدي سايپا ديزل شامل يك ميليارد و 494ميليون و 978هزار سهم است كه به قيمت پايه هر سهم 20تومان عرضه مي‌شود.

برخي شنيده‌ها حاكي از آن بود كه شركت افراموتور نماينده ولوو در ايران پيشنهاد خريد سايپا ديزل را به قيمت 190تومان به ازاي هرسهم ارائه كرده اما بعدا گفته شد اين خبر تكذيب شده است.حالا طبق يكي از جدي‌ترين شايعات مطرح در تالارهاي بورس، اصلي‌ترين متقاضي خريد اين بلوك سهام، كنسرسيومي متشكل از 4شركت است تاكنون هيچ اطلاعات ديگري درباره ماهيت اعضاي اين كنسرسيوم فاش نشده است.

البته برخي شنيده‌ها حاكي است ممكن است اين كنسرسيوم شامل برخي زير مجموعه‌هاي سايپا باشد كه با هدف اصلاح ساختار صورت‌هاي مالي تلفيقي سال 95گروه سايپا در يك معامله ضربدري ديگر و براي خروج سايپا از زيان انباشته آن را خواهند خريد اما يكي از شروطي كه براي خريدار درنظر گرفته شده اين شايعه را تا حد زيادي رد مي‌كند. براين اساس خريدار بايد ظرف 6‌ماه نام سايپا ديزل را تغيير دهد و سايپا را از عنوان اين شركت حذف كند.

کد خبر 364561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha